bavariaeier Startet 1.Juli.2010 Del på Facebook Startet 1.Juli.2010 I min 2010 bavaria 32 cruiser er septikktanken montert (høyt) over vannlinjen. Under vannlinjen er det en kran man åpner slik at septikken renner ut i sjøen. I dag ble kranen åpnet, men ingenting skjedde. Septikken er full. Hva er løsning her? Vi har forsøkt å stake opp fra utsiden. (langt inn) men det hjelper ikke..... Vi har mulighet for tømming fra dekk; noen som vet hvor i Hjellestad (bergens) området hvor det er steder som tilbyr slik sugetømming....? (Det utrolige er at det alltid har vært brukt mye vann samt marinepapir) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 (redigert) Tett lufting? Kankje det hjelper å åpne sugestussen (på dekk)samtidig som tømmekranen? Redigert 1.Juli.2010 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
S/Y Emma Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 (redigert) Kanskje usannsynleg sidan det er ein 2010-modell, men urinstein i rør/utløp i septiktanken kan kjapt tette heile systemet (eg snakkar av røynsle...) Edit: eit kjapt tips: steng luftinga og skyll ned i toalettet. Trykket kan då presse ut det som eventuelt sit fast i utløpet (eller i verste fall forårsake ei katastrofe av dimensjonar). Redigert 1.Juli.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
bavariaeier Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Takk for svar. Har forsøkt å ta en et lite lokk på toppen av tanken så vi vet at det ikke er luftingen som er problemet..... Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Det rare er at dette fungerte utmerket inntil det plutselig ikke gikk å tømme tanken..... (Problemet kom altså ikke gradvis) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Forsøk som Whistler sier å åpne sugestussen på dekk, og kanskje også pumpe mer sjøvann inn i tanken via toalettet. Hvordan vet du forresten at tanken er full? Har du tankmåler på septikken? Dumt spørsmål, men er du sikker på når kranen er åpen og når den er stengt? Ingen sjanse for at den har stått oppe, og nå er stengt? Tett septik er noe dritt.... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
bavariaeier Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Jeg vet at tanken er full for jeg ser det gjennom den.... (Kan ikke pumpe mer inn for den er nesten helt full) Er også 100% sikker på hva som er åpen og hva som er lukket posisjon. Har dessuten åpnet/lukket så mange ganger i dag at om det var motsatt ville tanken uansett vært tømt..... Sitér dette innlegget Link to post
Dust Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Har du prøvd å kjøre båten i plan? Kanskje du vil få et sug/vakuum når du får båten opp i fart. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Siden dette er en 2010-modell, så tror jeg at det er greiest å få forhandler til å sjekke. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
bavariaeier Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Vanskelig å plane med seilbåt.... (Og 6 knop hjalp ikke...) Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Ja, skal ringe Lundebåt i morgen.... Er det normalt at slikt kan skje ved normal bruk? Eller tyder det på feil med systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Har du prøvd å kjøre båten i plan? Kanskje du vil få et sug/vakuum når du får båten opp i fart. Han må vel ha mildt sagt meget god vind for og klare og plane Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Snekker'n Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Har dessverre ingen erfaring med slike "selvtømmende" tanker. Vi har en lavt montert og med manuell lensepumpe for tømming. Det har hittil fungert prikkfritt. Kanskje en mulighet for å ettermontere en lensepumpe? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Nyste Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Vi har mulighet for tømming fra dekk; noen som vet hvor i Hjellestad (bergens) området hvor det er steder som tilbyr slik sugetømming....? Eneste tømmeplassen jeg vet om i bergensområdet, er i hopen innenfor gamle HSD kaien i vågen.(rett innenfor dieselfyllingen) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Føler med deg:-) Opplevde det samme med en 2010 modell med samme opplegg med septik tank som det du har (Bavaria det og). Hadde tilfeldigvis service sjefen til Lunde båt (motor) der, og jeg forsto at jeg hadde et problem da han svarte at "da har du et problem" ! Han hadde tidligere forsøkt - med suksess - en "hjemmelaget" device, dvs noe som er kompatibelt med en vannslange som du kan dytteopp i skroggjennomføringen. Spyle opp, og så løsner sannsynligvis "pluggen". Må være tett rundt skroggjennomføringen - tape kan funke - i et "kon". I mitt tilfelle hadde jeg fortsatt full tank da jeg tok toget hjem. Tok buss ned igjen. Og det var min oppskrift - da jeg kom, hadde proppen løsnet og tanken var tom. (lot ventilen stå åpen da jeg dro - det er jo tross alt litt trykk der). Men tømte jo tanken mitt i en gjestehavn... Ville ALDRI kjørt på med trykk på en septik tankt. Da kan inspeksjonsluke komme ut som et skudd - noe nevnte servicesjef også nevnte. Den jobben vil du ikke ha !!!!!!!! Et tips: Havna.com Finn nærmeste havn med septik avsug. Tøm tanken. Ta med egen slange (ufint å bruke offentlig slange) og stapp den ned i tanken og spyl med åpen ventil i bånn. Funker ikke det, så lager du en device som nevnte over, eller tar på maske og dytter egen slange opp i hullet og spyler. Har forøvrig en kompis som har forbudt alle å kaste toalettpapir i do. De putter papir i en pose (inklusiv bæsj på papir). ..... Lykke til, Hilsen Dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Glemte også å nevne at i mitt tilfelle, så funket alt perpekt i 5 uker etter sjøsetting. Men etter en trailer-sjafør-rygg-tømming av dimensjoner, så kom problemet plutselig! Mjulig det har noe å gjøre med hvor stor den brune armen du har i ryggen å gjøre som kommer på en gang ? HAHA ! Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
bavariaeier Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Hva med slike avløpsåpnere? (slike man heller nedi ala plumbo...) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Skeptisk til det. Pusset opp kåken for 3 år siden, og rørleggeren likte ikke de produktene. Plumbo kan fort bli til noe du må bruke pressluftbor for å få vekk. Problemet ditt løses best med vann er min mening Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
bavariaeier Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Ja, plumbo har jeg også hørt at ikke er lurt. Det skader slanger + at det blir steinhardt hvis det blir liggende i rørene..... Men det finnes mildere avløpsåpnere.... Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Hva med sånn sugekopp? Noen som har tro på at det kan løse problemet? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Har 2 septinktanker ombord, de fungerer utmerket. Som deg falltanker. Etter dobesøk vanlig spyling. Men når tankene tømmes kjører jeg gjennom mengder med vann. Sjekk om det er noen spesielle benn på slangene. Eventuelt om kuleventilen åpner i det hele tatt. Avsug på stasjon er også mulighet. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
index Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Plugg luftingen, og pump noen ganger med toalettpumpa. Da bør det løsne, hvis det ikke er veldig harde saker... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LeBris Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Min link her en kanskje en side med lignende problemstilling? :) Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
Shetlender Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Dette er et kjent problem. Jeg har de siste 4 årene slitt med samme problem. Nå har eieren av båten kjøpt kvern og vi har ikke hatt de samme problem siden. En ting er iallefall sikkert, bruk mye vann når du bruker toalettet. Bedre med for mye enn for lite. Hvis ikke proppen er så stor så kan dette hjelpe: 1. Tette utluftingen, stenge utløpskranen, pumpe inn litt vann (Du ser at septik tanken utvider seg) Så åpner du utløpskranen. 2. Ta en slange og spyle vann fra undersiden av båten. Et tips kan være å følge med septikken i tilfellet den utvider seg for mye. 3. Siste utvei er å åpne topplokket, stake med en jernstang, då forsvinner proppen til slutt. Jeg ble anbefalt å tømme septikken, fylle på med litt vann hver gang man forlater båten over en periode. Lykke til. Sitér dette innlegget Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007 Sjark, 1982 Modell, 33 Fot = 2017 - Link to post
Viknes 6BY Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Vanlig problem hos Bavaria. NR 1: Steng Bunnventeil NR 2: Teip utlufting igjen NR 3: Pump forsiktig opp et overtrykk i tank. (NB FORSIKTIG SA JEG) NR 4: Åpne bunnvetil og fjern teip raskt. Nå løsner dritten Om ikke stikk spyleslangen inn fra undersiden og back flush. Skjør av minst 3 m av slange etter på og for guds skyld kast denne så ingen kjører dette inn i vann tank...... Dette har jeg erfart tidligere på BAVARI Og bruk septik løsende midler og riktig toalett papir..... Det en kjøper på Marina. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.