Sun Flyer Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 prøv sånn sugekopp på utsiden. har fått opp slik propp to ganger på den måten. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
nille Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Hva med sånn sugekopp? Noen som har tro på at det kan løse problemet? Jeg hadde samme problem for 2 uker siden med samme båt(Bavaria 32c 2010), dykket ned og nappet 2 ganger med sugekopp. Kjøpte sugekoppen på OBS bygg for 59 kroner. Skiten kom med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Hvis du har kvinner ombord i båten, så kaster de intimservietter i potta. Disse blir trukket ned, og havner i utgangen av septiktanken. Hadde en slik affære sist høst pga dette, og måtte ha av mannelokket og fikse ut alle intimserviettene. Ikke noen koselig jobb nei De løser seg ikke opp over tid heller Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
atletico1 Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 (redigert) Hvis du har kvinner ombord i båten, så kaster de intimservietter i potta. Disse blir trukket ned, og havner i utgangen av septiktanken. Hadde en slik affære sist høst pga dette, og måtte ha av mannelokket og fikse ut alle intimserviettene. Ikke noen koselig jobb nei De løser seg ikke opp over tid heller En bekjent bavaria eier innstallerte først septik kvern ut fra falltank. Men do systemet gikk fremdeles tett av papir (skal bemerkes at de ikke benyttet spesial papir). Neste var Jabsco elektrisk toalett med innebygget kvern. Dette fungerte utmerket helt til han fikk en intimserviett i kverna. Denne la seg foran kverna, men det var relativt enkelt å demontere. Redigert 30.Juli.2010 av atletico1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Visste ikke at tett septik bare var et kjent Bavaria problem , men Jeg har hatt dette problemet på både vår nåværende og tidligere båt. (Bavaria begge) Løsningen ble å tømme tanken ved en punmpe stasjon. (ovenfra) Der etter ble septikslangen skrudd av ved bunnventilen , og deretter staking med en passe avkappet slangestuss. Da kommer det plutselig : ) Nede har jeg da allerede forberedet en dobbel pose, som dritten kommer ut i!. Nå har jeg imidlertid begynt å tømme tanken etter hver tur, og fyller opp igjen med bare vann, ( og av og til vanlig spylevæske til bil,- for den skal jo kunne løse opp fett og proteiner) Lar dette stå til neste gang båten skal brukes. Har ikke hatt tett septik siden nevnte løsning ble innført. Og nå bruker vi også det dyre "lurim papiret" fra båtbutikker. Lukt problemene har forøvrig også forsvunnet. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 og av og til vanlig spylevæske til bil,- for den skal jo kunne løse opp fett og proteiner Hvordan oppfører spylevæsken seg mot gummipakninger? Går det bra? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Rastløs Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Hvordan oppfører spylevæsken seg mot gummipakninger? Går det bra? Tja. Den brukes jo i systemet på biler, og der er det jo gummipakninger i dyser, beholdere og slanger. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Min løsning på problemet ble følgende: Tømte septikken via tømming fra dekk. Brukte pumpen som står på vei inn i vågen i bergen. Pumpet deretter helt fullt med nytt vann. Lot stå en liten stund og tømte igjen med pumpen fra land. Da jeg så igjen fyllte med vann var proppen løsnet... Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Forslag til doregler: 1. Bruk kun lettoppløselig papir 2. Bruk mye vann 3. Tøm septik ved å fylle opp med vann først for å få trykk til fallet (samt kanskje løse litt mer opp) 4. Pump inn litt nytt vann etter tømming slik at ingenting kan tørke i bunn (5) (etterleves ikke) Pumpe tanken full og dermed skylle den en ekstra gang etter hver tømming. (6) (etterleves ihvertfall ikke) Tømme tanken (jf3,4,5) etter bruk, selvom den er langt fra full. (7) (etterleves ikke foreløbig) Bruke sanitærvæske. (8) (etterleves ikke foreløbig) Rense systemet en gang iblandt? (9) (Skal aldri etterleves for min del) Hive papiret i bossposer... Andre tips for å unngå tett dass? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 (redigert) Bruk for guds skyld IKKE resirkulert papir i doen på båtene. det klumper seg. Bruk hvitt papir. Noen samler også papiret i en egen pose som knytes igjen og kastes i søpla. Bruk mye vann. Og skyll systemet med ferskvann ofte. Når vi er på tur skyller jeg minst 1 gang i uka. Fyller da opp tanken med vann - har på zalo eller sanitærvæaske - lar det stå en god stund - tømmer tanken. Gjentar også prosedyren om det er mulig. Enkelt å gjennomføre om man ligger ved en tømmestasjon - eller om man har dusj på badet. Tar en drøy bit av vanntanken - men det løser seg. Redigert 30.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Har 2 septinktanker ombord, de fungerer utmerket. Som deg falltanker. Etter dobesøk vanlig spyling. Men når tankene tømmes kjører jeg gjennom mengder med vann. HeHe, da ble det min tur også. Tettet tank. Løste det på følgende måte: 2 fingre på utluftingen, kona sjekket tanken og pumpet luft inn. Uten at tanken utvidet seg gikk proppen. I ferien har jeg gjordt følgende: Kjøpt ny do med twist and lock. Kjøpt settet twist and lock til toalett nr 2. Slipper nå tilbakeslag. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Med vind Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Ellers er kaustisk soda mye brukt som avløpsåpner. Etser alt organisk så god egenbeskyttelse er nødvendig. Bland puveret i vann, og ikke omvendt. Viktig å løse pulveret helt opp i vann før du bruker det, og ikke bland det i plastbøtte el. for det blir nokså varmt. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Bruk for guds skyld IKKE resirkulert papir i doen på båtene. det klumper seg. Denne påstanden skjønner ikke jeg Har testet med papir av dyr og billig resirkulert papir og foretrekker resirkulert og ALDRI de årene jeg har hatt båt hatt problemer som er relatert til resirkulert papir Test det selv ......Ta 2 glass med vann legg i papir av hver type oppi så ser dere hva som løser seg best opp, jeg fant ut at resirkulert vant testen (i ferskvann) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bitteliten Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 (redigert) Resirkulert papir inneholder masse lim som gjør at papiret klumper seg. Og papirfibrene er lenger. Samme for meg hva du bruker - hos oss er det bare hvitt og "nyhugget" dopapir ombord. Vi har ikke ferskvannsspyling i doene våre. Redigert 30.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Rett og helt feil. Årsaken til at det er så mye lim (og det er det, så der har du rett) i resirkulert papir, er at fibrene er blitt så korte at det ikke er mulig å lage papiret uten limet. Så selv bruker jeg konsekvent Lambi som aldri har klumpet seg i mitt system. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pathfinder Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Holder også en knapp på Lambi. Når det er godt nok for vår verdenskjente dinosaurusforsker Jørn H. Hurum, fordi det går så lett i oppløsning og egner seg til embalering av skjøre dinosaurusknokkler, får det holde for meg også. Selv om han bruker det til flere ting enn meg. Selv har jeg kværn både på dassen og ut fra septiktanken, og det skal mye til før tanken går tett. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Har de siste år brukt Lambi. Betraktlig rimeligere enn "spesial papiret" som selges i båtutstyrsforretninger. Før jeg ble Lambi mann. Brukte jeg ofte det billigste jeg fant. Mulig jeg har hatt flaks. Har aldri hatt forstoppelse i septiksystemet grunnet papir. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
rdalen Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 Dette er en gammel tråd, men for dem som søker etter en løsning på problemet, har jeg erfaring med følgende. Løsning av akutt problem: Tett avløp fra septiktank åpnes lettest med en sugekopp. Biltema har en som er meget godt egnet til formålet. Det er en liten blå sak med en slags trekkspillbelg funksjon. Brukes utvendig over avløpets skroggjennomføring. Her er en lenke til den jeg tenker på: Sugekopp liten Forebygging: Det er en kjemisk prosess som er skyld i elendigheten. Sjøvannet reagerer med urinstoffet i avløpsvannet, og sammen med papir -uansett type - dannes det en meget hard kalkaktig propp som ofte tetter utløpet fra septiktanken Det gjelder å bryte denne kjemiske prosessen, og det er meget enkelt. Når du bruker septiktanken, ha oppi en kork 35% eddik annenhver dag. Det løser problemet! Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
volfro Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 (redigert) Har falltank og har brukt Lambi i vel to år nå, ingen forstoppelser så langt. For to uker siden kom fruen dragende med noe annet papir. Eg var litt skeptisk men etter litt testing med å løse de opp i ett vannglass (kun papiret ja..) såg det jo greit ut. Tømte tanken på veg hjem etter forrige helg (trudde vi). Ny tur helga som var, og stussa litt i at eg ikke hørte skvulping på tanken når vi brukte toalettet. Sjekka når eg skulle tømme igjen og mistanken ble bekrefta, ingen tømming. Siden eg har stengekran på lufting, og har bygget tanken for å tåle litt trykk gjekk det greit å åpne igjen ved å pumpe inn mer vann med toalettpumpen. Men nå er lambi på plass ombord igjen. Tilfeldig? tja, kanskje, men eg tror papiret har mye å si. Eddik har eg ingen erfaring med så langt, men det kan jo kanskje testes en gang? (bruker en skvett sanitærvæske) Tøfft gjort å ta skitjobben i første innlegg Redigert 2.Mai.2012 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 3.Mai.2012 Del på Facebook Svart 3.Mai.2012 Må bare legge til en septik historie. Vel lang seilas fra flekkefjord til Stjernarøyane utenfor stavanger. Legger oss på gjestbrygga og mørkt og slitne er vi. Har hatt litt problemer med det ene toalettet bak (hanse 40) og tenkte at nå skal jeg fikse dette kjapt. Det er en kraftig vannslane på brygga med godt trykk. Fører den mot dekk gjennomføringen og spyler ned mot tanken med åpen bunnventil vel jeg spyler godt og føler at det bygger seg opp et trykk, tar bort slanen og venter noen sekunder. Ja jeg ser jo ned mot åpningen for liksom og sjekke litt. Så kommer alt sprutende opp sikkert 2 meter opp i været og rett mot/ ned på meg NYDELIG, hyggelig kveld. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Mai.2012 Del på Facebook Svart 3.Mai.2012 Det som er viktig er at toalettpapiret er av 100% nyfiber, toalettpapiret av returpapir er bannlyst i båt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
RSL Svart 3.Mai.2012 Del på Facebook Svart 3.Mai.2012 Det som er viktig er at toalettpapiret er av 100% nyfiber, toalettpapiret av returpapir er bannlyst i båt. Jeg har brukt det billigste drittpapiret i butikken i 5 år uten problemer. Jeg vet at det normalt er mer lim i resirkulert papir for å holde de korte fibrene sammen, men papiret i den billigste økonomipakningen løser seg helt greit opp og har så langt ikke laget krøll for meg. Det som kommer ut bak (båten) når jeg tømmer, er bare godt utspedd papirgrøt, så jeg ser ingen grunn til å kjøpe inn dyrere papir. Works for me RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Framtia Svart 3.Mai.2012 Del på Facebook Svart 3.Mai.2012 Jeg har funnet ut at man må alltid stenge utventilen av tanken etter septikktømming, og avvente tømming til det er et visst nivå i tanken. Om man lar tømmekranen stå åpen vil fuktighet raskt dreneres, mens papir og annet samles i bunnen av tanken. Da er det bedre at ting får blandet seg litt, og jo mer væske i tanken, jo bedre er det. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
olpi Svart 3.Mai.2012 Del på Facebook Svart 3.Mai.2012 Etter hver tur: Er det vel greit å fylle opp tanken med vann (via avsug til landstasjon) etter hver tømming, gjerne hell i en skvett edikk. La det stå til neste tur og da tømmes tanken via utløp i bunnen. Vil tro at man på denne måten kan holde tank, slanger og eventuell giver til måler "renere". Er vel mange som opplever at giver sluter å fungere også? Og som nevnt av andre: Bruke "nyfiber" toalettpapir og septikvæske. Green Viking Luktfri har jeg god erfaring med. Ikke spare på vannet er også smart selv om tanken fylles raskere. Siden tråden handlet om Bavaria seilbåt, og motorbåtene har vel ofte samme løsning. Spørsmål om systemet: Tanken sitter jo høyere enn toalettet. Slangen fra toalettet går vël da inn helt på toppen av tanken? Er det noen stengeventil på denne slangen? Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 3.Mai.2012 Del på Facebook Svart 3.Mai.2012 Som Bavaria eier gjennom noen år, og med et tett forhold, i bokstavlig forstand, til frittfallstanken ombord i disse båtene, kan jeg bekrefte at problematikken ender opp i for lite væske og for mye papir.Tanken tetter seg i utløpet fra tank til slange. Dermed sørget jeg for å stenge bunnventilen, og fylle opp med en del vann før vi tok toalettet i bruk, slik at vi hadde litt å gå på. I tillegg ble det innført et strengt regime på papirbruken, for å forsøke å unngå flere, for meg, traumatiske runder med staking og drillpumpe osv. Nå har jeg innstallert el-toalett som sørger for at det blir bra med væske og så langt ser dette meget bra ut. Når det gjelder toalettpapir har jeg testet ut en del og kommet til følgende konklusjon: Det papiret som løser lettest opp av alle, inkludert Lambi i ulike former samt det dyre papiret fra båtpusherne, er Katrin 300 Easy Flush. Dette kan kjøpes hos Stapels og sikkert andre steder og koster kr. 39,- for pakken med 4 ruller. Verdt hver krone spør dere meg. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.