RSL Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Tanken sitter jo høyere enn toalettet. Slangen fra toalettet går vël da inn helt på toppen av tanken? Min tank sitter høyere enn toalettet, men slangen går inn i bunnen. Det er den samme slangen som brukes til å tømme tanken. Jeg har to kuleventiler etter et T-stykke. Den ene mot sjøen og den andre mot tanken. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
olpi Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 (redigert) Klarer tilbakeslagsventilen i toalettet å holde helt tett alene, eller stenger du kuleventilen til toalettet etter hver bruk RSL? Det er vel kanskje større septiktank i din BMB enn i de mindre båtene Ludde? Redigert 3.Mai.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Jeg pumper oppi 5 liter klorin i tanken en par ganger for sesongen etter tømming.Dette står og godgjør seg en uke hver gang.Funker for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 4.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2012 (redigert) Hei Olpi Nei jeg tror disse er like på de fleste Bavariar, er det ikke 90 liter mon tro? Ellers er dette med tilbakeslagsventilen en utfordring med tanken over toalettet. Denne holder ikke tett i disse båtene dersom de ikke renses/byttes regelmessig, erfaringsmessig byttet jeg før hver sesong. Nå tror jeg problemer er løst ved at mitt nye Jabsco LiteFlush har en svanehals på utløpet, slik at det går en runde opp på baksiden før det går til slangen, og opp til toppen av tanken. Redigert 4.Mai.2012 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
"Mathilde" Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 (redigert) Når det gjelder toalettpapir har jeg testet ut en del og kommet til følgende konklusjon: Det papiret som løser lettest opp av alle, inkludert Lambi i ulike former samt det dyre papiret fra båtpusherne, er Katrin 300 Easy Flush. Dette kan kjøpes hos Stapels og sikkert andre steder og koster kr. 39,- for pakken med 4 ruller. Verdt hver krone spør dere meg. Tiltredes. Har akkurat samme erfaring og har prøvd ulike typer toalettpapir. Nå har jeg brukt Katrin 300 Easy Flush i noen sesonger og har faktisk ikke hatt tett septik siden jeg begynte å bruke dette papiret. Det jeg i tillegg er nøye med, er at jeg tømmer septiken etter hver tur ( i motsetning til hva andre mener om dette ovenfor) og pumper inn litt vann slik at det ikke blir liggende å tørke noe mot sluket i bunn. I tillegg tar jeg også på meg bryet å åpne lokket på toppen av tanken og spyle med ferskvann mot veggene inne i tanken. Jeg bruker gjerne ferskvannsdusjen på badeplattformen til dette. Ikke mye jobb , og har blitt en rutine den siste biten inn mot båtplassen når turen er i ferd med å avsluttes. Grunnen til at jeg gjør dette, er at det ellers bygger seg opp et lag på veggene som tørker og faller ned mot bunnet i flak. Disse flakene kan legge seg over sluket og tette. Noe annet jeg også har gjort til en rutine, er at jeg avslutningsvis ved hver tur spyler gjennom toalettet med ferskvann. Noen få kopper fra springen på badet er nok.. Enkel og grei metode for å forebygge urinstein.. Redigert 5.Mai.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.