jensemann2 Startet 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2010 Har tenkt å male seilbåten en av dagene nå, har kjøpt inn 5 liter epoxyprimer fra biltema, og 5 liter 2 komp topcoat. På maleforretningen her borte sa de jeg ikke skulle bruke skumfordriver, kan det stemme? Jeg fikk bare en korthåret rulle og de sa det var kun den jeg skulle bruke. Hva med epoxyprimeren? Skal jeg rulle den også på, eller bruke pensel? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Jeg har brukt korthåret rulle på begge deler. Bra resultat, men kan selvsagt ikke sammenlignes med sprøyting. På 3 meters avstand ser båten min nå ny ut. Hvis du bruker pensel, får du striper. Disse blir du aldri kvitt, uten å pusse ned igjen. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Hvordan behandlet du grunningsstrøket før du malte toppstrøk da? Vannsliping eller? Hvor grovt papir evt? ingen skumfordriver? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 (redigert) Jeg rullet topcoat rett oppå grunningen. Så lenge du gjør dette innen 3 døgn, skal det ikke være noe problem. Pusset litt noen plasser, der jeg hadde fått renning. Edit: Jeg lakkerte en annen båt tidligere. Da brukte jeg en slik malerpute. Det ble perfekt resultat, uten en eneste stripe. Det var for så vidt ikke BT topcoat da, men International ett eller annet. Redigert 2.Juli.2010 av Bjørnøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 såpass. Men tynnet du grunningen endel da eller? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Ja grunningen må tynnes litt. Den er nesten som grøt ufortynnet. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 (redigert) holdt det med ett strøk grunning? Hva med toppstrøket, tynnes det også? og hvor mange toppstrøk trengs det? Redigert 2.Juli.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Jeg brukte kun ett strøk grunning. Det er jo kun som en slags heftgrunn. Det måtte 2 strøk topcoat til, for bra resultat. Jeg tynnet ikke toppstrøket, men det hadde nok ikke skadet. Lykke til med jobben. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 ok, takk for gode tips:)Blir spennende å se resultatet! Men du brukte altså ikke skumfordriver etter rullen? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 (redigert) Nei, jeg brukte ikke skumfordriver. Muligens jeg hadde fått bedre resultat da? Det er i hovedsak en bruksbåt jeg har pusset opp, så jeg er ikke så nøye med finishen. Redigert 2.Juli.2010 av Bjørnøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LeBris Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 (redigert) Nei, jeg brukte ikke skumfordriver. Muligens jeg hadde fått bedre resultat da? Det er i hovedsak en bruksbåt jeg har pusset opp, så jeg er ikke så nøye med finishen. Husker jeg spurte om det for noen gode uker siden da jeg skulle rullelakke en stripe på båten at hvis man brukte skumrulle så må du huske å bytte den ofte da 2 komp. lakken tar livet av denne ganske så fort. Vil anbefale deg å sprøyte den hvis du har muligheter for det siden du skal ta hele båten. Redigert 2.Juli.2010 av Kleppeværingen (see edit history) Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
Bjørnøy Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Har prøvd skum-rulle på epoxy. Det virket dårlig. 2-3 rull, og hele greia gikk i oppløsning. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Ikke bruk Biltemas korthårede ruller på 2-komp, limen i disse løser seg opp av tynneren! Ja, jeg har prøvd.... Jordan sine ruller tålte derimot tynneren helt grei, så heretter holder jeg meg til dem selv om de er dyrere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
suzumer 290 Svart 3.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2010 holder på med et prosjekt eg og som går ut på å lakkere båten min med BT topcoat lakk trengs ikke fordriver for å få eit greit resultat.. det skal ikke vere ein utstillings båt mer ein bruksbåt. har eg forstått det rett Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 4.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 Jeg har kompressor og sprøyte, har sprøytet et par bilpanser før men det er også eneste erfaring. Men jeg kan grunnprinsippene. Er dette mulig å gjøre utendørs da? Eller blir det bare tull? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.