Jump to content

Tomt startbatteri


havardos

Recommended Posts

På grunn av problemer med gearet på min gamle mercury har jeg ikke hatt start på motorn min siden midt i juni. Nå er skaden reparert, og jeg skulle omsider kjøre meg en tur forrige helg. Da var det bare så vitt startmotoren dro et par runder før det ble stille... tomt batteri.

 

Er det batteriet som er kaputt eller er det noe som "trekker" strøm fra batteriet? Hvordan klarer jeg å finne ut dette?

Link to post
Share on other sites

Fortsatt vil jeg anbefale deg å få ladet batteriet helt opp. Dersom ikke du har lader selv så kan du jo ta kontakt med en bensinstasjon, de har somregel både lader og syremåler liggende.

 

Når du har fått batteriet ladet opp så kan du ta dette med ned i båten og se om alt virker som normalt. Dersom du har et multimeter så kan du måle strømmen som eventuelt går ut av batteriet når alt er slått av i båten.

 

Da først får du konstatere om det er krypstrøm i båten. :yesnod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

- Når du har fått batteriet ladet opp så kan du ta dette med ned i båten og se om alt virker som normalt. Dersom du har et multimeter så kan du måle strømmen som eventuelt går ut av batteriet når alt er slått av i båten.

 

Da først får du konstatere om det er krypstrøm i båten. :yesnod:

Som antydet allerede, er vel den mest nærliggende årsaken at batteriet enten er gammelt/dårlig eller har vært dårlig oppladet.  

 

Hvis du imidlertid finner at det er noe som tapper strøm når alt skal være avslått, så kan det være grunn til å mistenke en av diodene i lade-likeretteren. Dersom en av disse er defekt, og dermed ikke sperrer skikkelig, vil det kunne gå kontinuerlig strøm via ladespolen på motoren.

 

Jeg hadde et slikt tilfelle på min motor for et par år siden, og måtte da bytte likeretteren.

Link to post
Share on other sites

Du bør vel først sjekke om/hvor stor strøm som tappes fra batteriet. Dette gjør du ved å sette multimeteret på strømmåling og sette dette inn i serie med plusstilkoblingen fra motoren til batteriet.

 

Her er en skisse av en typisk ladekrets for en påhengsmotor.

Bilde

 

Likeretteren din består sannsynligvis, som vist på tegningen, av 4 dioder i "brokobling". Diodene skal sperre for strøm i den ene retningen (mot "pilen") og lede strøm i den andre retningen (med "pilen"). Her ser du at dersom noen av diodene ikke stenger skikkelig i sperreretning (mot "pila"), vil dette kunne resultere i strømkrets fra batteriet og f.eks. gjennom strømspolen.  

 

For å sjekke diodene må du først ta bort de ledningene som er festet til likeretteren. Så setter du multimeteret i stilling for "ohm". Når instrumentet er i denne stillingen vil det forsøke å sende strøm fra plussmålepinnen, igjennom et måleobjekt (en av de 4 diodene i ditt tilfelle), og tilbake igjen via minusmålepinnen. Dette utnytter du til å sjekke om diodene sperrer for strøm.

 

Du setter nå pluss-målepinnen på en tilkoblingskontakt på likerettereren, hvor du har tilgang til en "diode-pil-spiss" (se på skissen ovenfor), og minus-målepinnen på en kontakt hvor du har tilgang til "baksiden" av samme dioden. Dersom dioden er OK skal instrumentet vise "svært høy"/"uendelig" motstandsverdi, og dersom det er kortslutning i dioden, blir det svært lav/tilnærmet null ohm. Som kontroll kan du så bytte om på målepinnene fra instrumentet, slik at du setter pluss-pinnen på "baksiden" av dioden og minuspinnen på spissen. Nå skal du ha full strømgjennomgang i dioden, dvs. tilnærmet null ohm.

 

Slik flytter du målepinnene rundt på tilkoblingskontaktene på likeretteren, til du har fått sjekket alle 4 diodene.  Minustilkoblingen på likeretteren er sannsynligvis koblet direkte til gods, dvs. har ingen egen ledning.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Enkleste måten å få sjekket om diodene er gåen eller ikke er å se om batteriet lades ut. Er disse gåen vil det gå så stor strøm at batteriet vil være tomt i løpet av et døgns tid. Når båten ikke har vært brukt på så lang tid som hos deg ville startmotoren vært død ( 0V) hvis dioder var gåen. Har du batteri bryter kan du eliminere alle ting untatt  batteriet forutsatt at ikke noe er koblet utenom denne bryteren ( feks. minne til bilradio ).

 

En annen måte å sjekke om noe stjeler strøm er å ta av en polsko på batteriet og måle mellom polskoen og polen. Voltmeteret settes på volt måling. Hvis voltmeteret viser batterispenning ( samme spenning som du måler over + og -) er det noe som bruker strøm. Hvis alt er i orden vil det vise minimum 0,5V mindre.

Link to post
Share on other sites

Godt svar, Kurt! :sailing: Og HVIS det måles spenning, er det bare å ta bort sikring etter sikring og holde øye med voltmetret til spenningen faller, og du kan finne hvilken sikringskurs som er synderen... HVIS du fortsatt måler spenning etter dette, kobler du fra startkabelen til motoren (så har du eliminert den også).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...