Ask Startet 3.Juli.2010 Del på Facebook Startet 3.Juli.2010 Hei Då me kjøpte båten i 2004 så var ovanfornemnde vindmålar montert. Etter det så har me skifta ut all "innmaten" i sjølve instrumentet. Dvs. display, brytarar og elektronikk. Etter det så tok elektronikken i givaren, i mastetoppen, kvelden. I fjor så blei det kontaktfeil i kabelen mellom givaren og instrumentet. Då eg skifta den så klarte eg å knekka eit par av pinnane på hannkontakten på givaren, så eg måtte skifta pluggen. Eg har såleis skifta det meste på vindinstrumentet. Så langt så har Frank på Belamarin har ytt upåklageleg service. I går så oppdaga eg at propellen på givaren var borte. Eg byrjar eg å bli litt oppgitt... Einkvan som har liknande erfaringar med ST60+? Einkvan som kan tilrå andre vindinstrument? Dette er er ingen annonsa. Eg er mest interessert i å høyra om andre sine erfaringar, men om einkvan har ein slik propell liggande... Vindfull helsing... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 3.Juli.2010 Del på Facebook Svart 3.Juli.2010 Synd å høre om desse problema, Raymarine har det meg bekjent godt ry når det kjem til denne instrumentserien. Av eigne erfaringar har eg plagast med nexus instrumenter som ikkje fungerte, Desse vart bytta ut mot tacktick trådløse, mest fordi eg då kan gløyme problema me 10 år gamle ledningar i masta. Var litt skeptisk til å la vindmåleren overvintre i mastetoppen, men det har gått fint til nå. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 3.Juli.2010 Del på Facebook Svart 3.Juli.2010 Lbjordal: Hva er dine erfaringer så langt med TackTick ? Har du hele pakken med vind, knopmåler, dybdemåler og NMEA interface, eller har du bare vindsystemet ? Ettersom mine B&G instrumenter fra 80-tallet holder på å ta kvelden, vurderer jeg å installere enten Raymarine eller TackTick. Raymarine er på en måte det "sikre" valget, som nevnt over har de godt ry på seg, og det er det desidert mest solgte systemet her på mine kanter så det er lett å få tak i kompetente fagfolk dersom noe går galt. På den annen side er det veldig fristende å bli kvitt både elektriske ledninger og signalledninger. Jeg kan nesten ikke huske å ha vært borti et problem med instrumenter som ikke skyldes kontaktfeil eller ledningsbrudd. Imidlertid har jeg lest skrekkhistorier om TackTick på diverse internet fora, der det hevdes at batteriene bare varer i et par år, og de lar seg ikke skifte ut. Med andre ord har hele instrumentet bare en levetid på et par år, og da vil det jo bli ganske kostbart. Dette kan jo skyldes at batteriene har blitt mishandlet (langtidslagring i utladet tilstend e.l.), så derfor ville jeg svært gjerne høre hvilke erfaringer brukere har mned TackTick. Oppgis det noe forventet levetid på bateriene ? Stemmer det at de ikke kan byttes ut ? Er det noen spesielle prosedyrer som skal følges for å sikre lang batterilevetid ? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 4.Juli.2010 Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 Jeg har nettop kjøpt en Garmin GMI10 pakke med vindmåler og triducer (fart/dybde/temperatur). Kjøpte fra UK, da denne pakken ikke er tilgjengelig her på berget. Ganske mye rimeligere enn en tilsvarende instrumentpakke fra de andre, store leverandørene. Dessuten genialt med ett konfigurerbart multiinstrument som dekker alle funksjoner. Skjønner igrunnen ikke hvorfor ingen andre har kommet med dette ennå? Har ikke fått installert den ennå, så det gjenstår jo å se hvordan det funker i praksis... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.