Jump to content

Noen forslag til verdi på prosjekt?(uten bilde)

beveren

Recommended Posts

Hei og hå

Jeg og en kompis putret forbi en fordums nydelig cabincruiser her forleden, og vi ble ganske forelsket. Nå har jeg som det står i tittelen inget bilde av herligheten, men flybridgen svever høyt, dekket er like stort som en liten hage, og salong, kjøkken, kahytter og de to bad er på størrelse med en medium obos leilighet. Båten er vel ca 40" tenker jeg.

Vi fant ut at eier "muligens" skal kvitte seg med den, og han forteller at det er noe råte i dekket og i overbygget. Generelt bærer båten stort preg av forfall både innvendig og utvendig men eier sier at skrog og stevner er i orden. Innvendig har takplater løsnet litt her og der, noe råte i panel, mye spindelvev og den trenger en generell kraftoppussing. Ikke værre enn at vi klarer det på en vinter, tenker vi.

Men problmet er at selger vil jeg skal komme med et BUD. Jeg har aldri handlet med forfalne båter før, hva er sømmelig å by for noe slikt? Det er vel sikkert noen av dere som har erfaring med å kjøpe gamle perler og pusse de opp, har dere gitt mye for de? Kom gjerne med noen eksempler :smiley:

Ser du skriver om råte i dekk og overbygg. Er selve skroget laget i treverk også?

Hva slags maskin sitter i båten, og hvilken tilstand er denne i?

Jeg vil absolutt anbefale deg å kontakte en kyndig båttakstmann - eller to - som kan ta en grundig befaring sammen med dere før noen form for bud konkretiseres!

Sett av noen tusenlapper til dette. Det har dere spart inn ganske fort etterpå.

Håper dere holder tråden oppdatert, da dette er spennende.

Buster X med Yamaha 70

Ja, vi har jo et tak på antall kr vi er villige til å gi -det er jo tross alt en stor jobb å få den i stand. Skroget er også i treverk ja, tipper båten er fra kanskje slutten av 60tallet begynnelsen av 70, men det er bare gjetning..... Motorer er to store Deutz maskiner(diesel) som skal være i orden i følge selger. Jeg kjenner ikke noen takstmann, men en snekker kan kanskje gjøre samme nytte eller?

Nå har båten ligget urørt i ihvertfall et år, det har regnet inn og samlet seg en slump med vann i den, jeg vet ikke hvor mye det påvirker stevner og treverket i bunn i båten men selger sier at stevnene er i orden må han jo ha tatt i betraktning alt vannet som er samlet opp? Og båten lekker jo ihvertfall ikke, da hadde den sunket for lenge siden.

Jeg tenker at om så noe av stevnene må byttes(som jo ville være det værste??) så er det jo overkommelig det også? Resten, foruten råte i dekk og overbygg, er jo bare kosmetisk. Jeg skal skaffe bilder så det blir litt enklere å synse om den :yesnod:

Huff ja, når jeg var på jakt etter ny(brukt) båt for noen måneder siden så jeg etter en trebåt. Jeg fant meg en 30fot krysser som jeg falt pladask for uten å tenke.

Etter en kjapp befaring fant jeg båten av interresse og kontaktet min onkel(Tidligere båtbygger) som frarådet meg på det sterkeste og gå for denne båten.

Grunnen var enkel mye råte i spanter og generelt dårlig trevirke.

Det er ikke alt det blåtte øye ser med en gang, jeg endte opp med å gå for en plastbåt. Det jeg prøver å si er ikke at trebåter er noe man skal styre unna, langt i fra.

Trebåter er etter min mening noe av det vakreste på sjøen, men du bør grave dypt i potetsekken. Få med deg en båtkyndig som tidligere anbefalt av andre.

Hvis ikke ville jeg nok vært veldig skeptisk.

Men det finnes så mange dyktige trebåtentusiaster her inne som kan svare mye bedre enn meg så kanskje du ikke skal høre så mye på meg :giggle:

Ønsker deg uansett lykke til, følg båthjerte ditt! :smash:

Redigert av Kleppeværingen (see edit history)

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

.......Resten, foruten råte i dekk og overbygg, er jo bare kosmetisk. .....

Hvis båten har råte i dekk og overbygg så må du regne med at regnvann har trengt videre nedover i skroget og tatt med seg spantetopper og diverse annet som er alt annet enn "kosmetisk" :headbang::headbang:

.....falt pladask for uten å tenke.

Etter en kjapp befaring fant jeg båten av interresse og kontaktet min onkel(Tidligere båtbygger) som frarådet meg på det sterkeste og gå for denne båten. .....

Lån deg en slik onkel du også, beveren; han kan spare deg for fryktelig mange skuffelser, arbeid og utlegg :smiley::smiley:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei,

er du håndverker selv eller må du "kjøpe" hjelp til disse "kosmetiske" forbedringer?

Den råten du ser er nok ikke så farlig, verre, myyyye verre er det med den du ikke ser. Å skifte en plank er ingen stor sak men det somm dukker opp bak den gjør deg fattig!

Jeg var frisk og oppegående da jeg begynte med Sjøleik, bare litt råte her og der men ellers i bra stand, særlig under vannlinien. Hadde med en Båtbygger/Slippeier, og han viste meg alle de nevralgiske stedene. Meningen var å bo i båten, derfor ble utbygging og innredning prioritert, og dette fikk jeg gjort uten fremmed hjelp. Men så kom ulykken og jeg trengte hjelp til å utbedre de "små råteskader på akterdekket"... Prislappen hittil: 800'000.-, og jeg har fremdeles ikke noe dekk på. Visst kunne jeg gjort halvparten av jobben selv - om jeg hadde vært frisk!

Mitt råd:

opp på slippen med den, hent to, tre forskjellige båtbyggere til beskuelsen.

Ha et tett nettverk av håndverkere rundt deg, eller ubegrenset tilgang til en stor konto.

Dropp saken hvis du er i minste tvil

Det kommer uansett til å koste mange ganger mer enn du venter...

Ellers finns det ikke noe mere koseligt enn en gammel trebåt!

Lykke til!

Huff, er visst en del dårlige erfaringer med slike prosjekter her

Jeg var dog oppi båten idag igjen, sammen med selger og tømrermester. Spant og treverk som nå ligger under regnvann er hard og fin, men vi har tenkt å lense båten for nærmere inspeksjon. Det som er synlig av råte innvendig er panelplater o.l. som har "krøllet" seg sammen og faller av veggene. + en del mugg.

Her er ihvertfall et bilde:

04072010032.jpg

Innser nå at bildet ikke er så givende mtp tilstand men gir ihvertfall et inntrykk av hva slags båt det er.

Innser jo også at det blir myye jobb med den :drink: men hvis man skulle ha flaks og det ikke er mye skjulte djevler vil det for meg absolutt være verdt det til sommeren neste år!!! :cheers:

Båten jeg har nå som jeg la til prosjektbåten med er 23" og prosjektbåten er over dobbelt så lang :flag: :flag: Mon tro hva denne bruker av diesel haha....

Hvor får man tak i en båttakstmann?

Såvidt jeg kan bedømme ut fra bildet er båten bygget med knekkede spant, dvs man har en ca 100 graders vinkel mellom skuteside og bunn. Hvis så er tilfellet kan du iallefall være sikker på at dette er et område hvor du må regne med problemer. Påkjenningene konsentreres om denne knekken og den blir etter noen år omtrent umulig å holde tett.

Det som du beskriver fra innredningen tyder på at det har vært en formidabel fuktighet ombord over lang tid og da kan du regne med at skadene går langt dypere enn de "kosmetiske" sakene som du ser på overflaten.

Jeg tillater meg fortsatt å mene at det finnes langt bedre prosjekter å investere tid og penger i. Kjøpesummen skal du ihvertfall ikke se deg blind på - for den blir bare en bagatell i forhold til sluttsummen :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Selv om skeptikerne sikkert har rett, så tror jeg du gjør lurt i å få en skikkelig oversikt og helst med kompetente folk. Kan jo være at dette er et "drømmeprosjekt" for deg, selv om det sjangsen er liten utfra de so har opplevd mye her på forumet.

Lykke til med båtkjøpet:)

Ta med kamera og ta noen gode bilder når du er ombort å lenser:) ta kanskje med noe verktøy(brekkjær/hammer) så du kan komme til å se skikkelig overalt. Regner med eier er glad for rivehjelpa selv om du ikke kjøper båten :yesnod:

Hei igjen

Vi var å lenset båten, det som hadde ligget under vann så greit ut, og vi pigget med skrutrekker "over hele" området som hadde ligget under vann. Alt dette var hardt og fint virket det som. Men som dere sier finnes kanskje råte der vi ikke kom til med skruterekkeren... Men ville ikke da området som har ligget under vann lengst(i baugen) være råtten også??

Det er klart-noe endelig svar får jeg ikke før jeg har revet ut det som skal byttes... eller når båten synker. Synking er også grunnen til at den ligger i den tilstanden den gjør nå.

På dekk var det limt på nytt teak dekk over gammelt med råte. Overbygg hadde også(synlig) råte her og der. Alt interiør må byttes ut.

Båten skal ihvertfall være en av den siste typen Furuholmen bygde, med mer "moderne" utseende..

Selger ønsker 250 000............... Mye for et slikt prosjekt? Jeg syns ja, men de to Deutz maskinene er vel verdt en del alene(?).

Og pusset opp er jo båten av en helt annen verdi. Men veien dit blir fort dyr også.. Er også absolutt noe annet enn vi først var beredt på å måtte betale... hmmmmmm

Skal oppdatere med bilder

Redigert av beveren (see edit history)

Prøv å få lagt ut noen bilder....

Ut ifra det du skriver/har sett, så syntes jeg det høres ut som om selgeren har en urealistisk forventning om oppgjørssum..

Har båten sunket? Hva ble gjort med motorene i den forbindelse?

Hmmmm...

Hvor ligger båten?

Få med deg en fagmann som kan gjøre en (objektiv) vurdering av tilstanden -er mitt råd!

(Hvis ikke du har en 15-16 år som du kan sette av til båt-prosjekt :rolleyes: )

Er ikke sikkert dette er helt krise, men man vet ikke før man har røsket litt i strukturen her og der...

(Better safe than sorry)

Lykke til!

:seeya:

Det hadde jeg ønsket også om jeg skulle selge. Passe bud, kr 5000,- pr. motor, med skroget inkludert.

Haha ja, var ærlig talt noe i den duren jeg så for meg jeg og..

Prøv å få lagt ut noen bilder....

Ut ifra det du skriver/har sett, så syntes jeg det høres ut som om selgeren har en urealistisk forventning om oppgjørssum..

Har båten sunket? Hva ble gjort med motorene i den forbindelse?

Hmmmm...

Hvor ligger båten?

Få med deg en fagmann som kan gjøre en (objektiv) vurdering av tilstanden -er mitt råd!

(Hvis ikke du har en 15-16 år som du kan sette av til båt-prosjekt :rolleyes: )

Er ikke sikkert dette er helt krise, men man vet ikke før man har røsket litt i strukturen her og der...

(Better safe than sorry)

Lykke til!

:seeya:

Better safe than sorry ja, må tvinge meg selv til å være fornuftig og bare kvele enda en drøm :sad:

Båten har sunket ja, motorene er berget, men trenger selvfølgelig en overgang de også..

Er det noen fagmenn her som kan melde seg? Hva koster en slik i leie?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...