Jump to content

mariner 50 HK vil ikke starte.

Stian1994

Recommended Posts

Hei. Jeg har en mariner 50 HK som det er dårlig gnist i. Jeg fikk en til å se på den og han sa at det kunne være en føler (som var en bagatell) eller den elektroniske tenningen (en mer omfattende jobb) er det noen som vet om dette er en svakhet på disse motorene? Er det eventuelt mulig å skaffe deler?

motor er antageligvis 84 eller 85 modell

Hvordan er batteriet ??, det må være kraftig nok til at starteren klarer å oppnå et vist turtal for en skal få skikkelig gnist.

Et dårlig batteri eller slitne kabler (dårlig kontakt eller korrosjon inne i kablene( blir varme )) kan fort stjele litt for mye turtal...

•  
  • Rens alle kontakt punkter på de grove kablene ( puss rent kontakt flatene )imellom batteri og starter/blokk .
  • Koble til et NYLADET batteri ( som du VET er bra ).
  • Fyll opp tanken med FERSK bensin ( MED 2% TCW-3 godkjent 2-takt olje ).
  • Før gass spaken opp til start posisjonen ( hvis egen spak.. nesten helt opp ).
  • Pump opp bensinen ifra tanken ( litt tynn olje/bensin film på vannet er bra ( for motoren ).
  • Sett inn nøkkel.. press den inn ( choke ) og vri til start
  • Vrooom ??

Ellers.. ALLE tennings deler er lett å få tak i( Mercury og CDI ), men tror du kommer langt med litt service..

Siden du HAR gnist vil jeg anta at systemet fungerer, om dog ikke helt optimalt.

Kan eventuelt ta av svinghjulet og pusse det reint på innside ( magnetene ), KAN i noen tilfeller svekke gnisten HVIS det har blitt litt rust ...

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...