Jump to content

Kjøpe tråd og nål til rep av kalesje, kor?

peterka

Recommended Posts

Hei!

I syforretninger finner du tråd. Du skal ha noe som heter bjørnetråd.

Hvis du f.eks har en Janome Easy Jeans maskin som finnes i mange hjem, så syr den kalesjen som smør.

Bernina klarer det også.

Kjøper du nåler i 100 - 115 tykkelse skulle det gå fint.

I syforretninger finner du tråd. Du skal ha noe som heter bjørnetråd.

I følge fruen så heter det ikke lenger bjørnetråd, men ble kalt det før. Er fortsatt en del som spør etter dette, men kun godt voksne mannfolk. Vi snakker egentlig bare om en ekstra sterk tråd laget av polyester som brukes til å sy markiser, presenninger, kalesjer ol. Syforretninger er også en utdøende "rase", men det finnes noen igjen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

:flag:

I følge fruen så heter det ikke lenger bjørnetråd, men ble kalt det før. Er fortsatt en del som spør etter dette, men kun godt voksne mannfolk.

Jeg tror nok hun har rett, men går du til Stoff og Stil på Lier og kikker i hylla, heter det fortsatt bjørnetråd :wink: Har nettopp vært der og handlet dette og mer til. I kalesjebransjen kaller man det ikke noe annet.

Den er sterk og denne kalesjen ble sydd på hjemmesymaskin

:flag:

kapellakter.jpg

• 9 år senere...

Da skal jeg ut og kjøpe bjørnetråd i dag. Jeg har også ombestemt meg når det gjelder knapper. Det blir ikke Tenax, men trykknapper som festes med skruer til skroget.

Kona sitter koronafast i Thailand, så nå skal gutta trene på å sy . .

Vi har nettop gått gradene med sveising. Så nå er det søm som gjenstår . . :-)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Komodo skrev for 5 timer siden:

Glimrende Nils!  Jeg har umåtelig sans for folk som deg som hele tiden lærer seg nye ting :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Jeg tilhører generasjonen som bygde sine egne hus og snekret møblene selv av ren nødvendighet. Siden har det bare tatt av.

Og med to båter . . . Say no more . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...