Jump to content

Hvem CE-merker?


ullrich

Recommended Posts

1. Hvem som CE-merker importbåter? (og hvor de befinner seg)

 

2. Hva det koster?

 

3. Hvor lang tid tar det?

1. En rekke verksteder tar på seg dette nå.

 

2. Det koster MASSE !   (i mitt tilfelle, ca 70K)

 

3. Opptil et år... kan være lengre, men da må du søke tollvesenet om det.

 

forøvrig er det diskutert opp og ned her i forumet tidligere...

(søk på "import bayliner" f.eks)

 

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

Det enkelste og desidert rimeligste er å gjøre det selv, det har du nemelig mulighet til. Dette er siste informasjon fra sjøfartsdirektoratet. Det du må gjøre er skaffe tilveien nødvendig dokumentasjon vedrørende konstruksjon av båten og en brukerhåndbok på et skandinavisk språk. Denne skriver du glatt selv og trenger ikke være særlig tykk. Et par sider rekker siden direktivet ikke sier noe om dette. Du har også normalt 10mnd. til å utføre dette hvis du søker sjøfartsdirektoratet om det på forhånd, dette rekker for de fleste av oss.

 

NB, dette gjelder kun ved merking i klasse D, for merking i klasse C eller bedre stilles helt andre krav, blant annet til teknisk kontroll organ(Notified Body). Siden dette kun er proforma på båter som i utgangspunket er godkjent etter andre lands regler så spiller det ikke noen rolle hvilken klasse du CE merker båten i...

 

Jeg vil komme tilbake med mere informasjon så snart jeg har det, og første båt som jeg kjenner vil prøve dette i løpet av høsten i Norge. Da vil tiden vise hvordan dette går. På denne båten er all dokumentasjon fremskaffet fra produsenten, men brukerhåndboken er skrevet på norsk av den som kjenner sin egen båt godt... nemelig eieren.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det enkelste og desidert rimeligste er å gjøre det selv, det har du nemelig mulighet til.

Dette var jo en interessant informasjon :lol: Men det er jo egentlig forståelig at denne varianten må finnes. Kan den også brukes til selvbygg - evt for å unngå 5-års-regelen?

 

Og så spørs det: DIN båt er da merket med kategori D, en annen båt av samme modell i A (f eks). Hvilken konsekvens har det senere? Husker at jeg så her på forumet noen CE-skilter med helt hårreisende kombinasjoner av kategori, nyttelast og motorstyrke.

Link to post
Share on other sites

Guest BEARBULL

Jeg er også søkende i forbindelse med CE-merking

Denne "stauden" som forøvrig så ut til å være en pen båt bør få bedre

merking enn D-kategori. Å sertifisere denne i kategori D betyr:

Kategori D – ”Fartøy for beskyttet farvann”

Båter konstruert for reiser på små innsjøer, elver og kanaler der vindstyrken kan komme opp

i 4 (på Beafort-skalaen) med tilhørende bølgehøyde opp til og inkludert 0,5 meter

 

Sitat

http://www.maritimstart.com/CE-kategorier.shtml

 

Ifølge informasjon som jeg har lest andre steder så kan det bli problemer med hensyn til forsikringen om det skulle skje en ulykke utenfor moloen

 

Ellers kan man spørre seg hva blir verdien av båten når den evt. skal selges.

Noen som vet hvordan importørene av brukte amerikanske båter takler dette?? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er også søkende i forbindelse med CE-merking

Denne "stauden" som forøvrig så ut til å være en pen båt bør få bedre

merking enn D-kategori.

"Stauden" er ikke CE merket og blir heller ikke det, siden den annkom Norge i god tid før disse reglene ble ratifisert, som det så pent heter på politikerspråket  :yesnod:

 

Det er jo ikke for ingentig den har fått navnet "Stauden", har jo vært hagebåt i mange år alt  :yesnod:

 

Den båten jeg snakker om er en 24' skjærgårdsjeep som ankommer Norge om et par måneder. Nå er ikke denne båten godkjent men den informasjoen vi har fått fra Sjørfartsdirektoratet er i allefall positiv med tanke på egen CE merking. Regner med at dette er klart inne Sølvguttene synger julen inn i allefall.  :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...