Jump to content

Anbefaling ift å slepe andre båter ?

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Plukket opp en med motorstopp utenfor Slagentangen på vei nordover. Det blåste 10m/s og var litt sjø, og jeg var dertil skeptisk ift hvor hardt jeg kunne kjøre med min nye følgesvenn på slep - det var en Scand ca. 36 fot, mens jeg har en B28 med en D4260.

Pga at Jolla var i veien, så fikk jeg bare brukt ett kryssholdt, brukte et laaaaangt tau som vi kortet inn rett før vi skulle inn i havn (Asgardstand), la meg på ca. 1000 o/m når vi kom i siget, og da gikk det ikke fortere enn 3-4 knop.

Antar at den største risikoen er at kryssholdt ryker og at det ikke er noe problem for motoren ?

Fint med noen tips - vet jo aldri når dette kan skje igjen, eller om man plutselig henger i andre enden selv en dag...

confused.gif

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Med lystbåt bør du ikke slepe i bølger med bare feste i et kryssholdt.

Ta slepetauet og gå rundt båten din. Hvert sted du finner noe som ser sterkt ut, tar du en tørn videre og slik fortsetter du til møter slepetauet igjen. Avslutt med pålestikk. Ha skarp kniv tilgjengelig hele tiden du sleper.

Gjør det samme ombord i slepet.

Å slepe er ikke et problem for en motor. Hastighet kan bli et problem for deg.

Og det har ingen hensikt med mere pådrag. Når du sleper så tungt, er begge båtene fortrengerskrog (dvs ikke planende). Skal du doble farten, så øker vannmotstanden med kvadratet av sitt eget tall, sånn ca. Det blir dieselforbruk av slikt...... :cheers:

Og innstillingen din skal du ha skryt for. Du såg han trengte hjelp, og kjørte ikke utenom........ :saint:

Bruk alltid hanefot - dvs to kryssholt. Bruk lang sleper - gjerne 50 meter. Bugser båten inn til kai - dvs legg den på siden av deg.

Maks fart ved tunge slept er 6-7 knop etter min mening. Ved dårlig kryssholt/feste og en del sjø er det mindre. Jeg synes 3-4 knop høres fornuftig ut.

Beste er å ringe de som driver med dette - dvs redningsskøyta. Jeg hadde vært skeptisk til å ta noen på slep med mindre det er nød. Hvem dekker hva om noe blir skadet?

Redningsskøyta opererer under "slepebåt regler" - dvs at de ikke tar noe ansvar for noen skade under slep.

Og er man ikke medlem av Kystpatruljen får man nok tilbud om å bli medlem når redningsskøyta dukker opp. Har hørt om flere som har blitt vervet slik.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...