Jump to content

Yanmar YM30 - oljetrykksmåleren jukser ved oppstart!


bjoris

Recommended Posts

Ved oppstart jukser oljealarmen (får jeg håpe) på min 2 år gml YM30. Tidligere har det vært slik at den pip i ca 1-2 sek etter at motoren har startet, dette er jo normalt, men på denne ukas tur har lyset og tilsvarende lyden vært som om det er dårlig kontakt, av og på mange ganger pr sekund i disse 1-2 sekundene det tar før motoren har nok oljetrykk til at den slutter å lyse/pipe, i stedenfor jevn pipe lyd er det altså omtrendt som knitring og lyset står å blinker tilsvarende... Antar det mest sannsynlige er at oljetrykksmåleren er i ulaget? Det virker som om det er når motoren har blitt helt kald, når vi starter opp med varm motor er det normalt og da er det jo nesten ikke lyd etter oppstart, bare helt kort. Det er også slik at med kald motor er det fult lys og lyd før motoren starter så det er når trykket bygger seg opp at dette skjer...

 

Det blir en tlf til Yanmar i morgen, men siden min importør har gått konk er det ikke noe å hente her, Yanmar gir 2 års worldwide garanti og motoren er nå 2 år og 3 mnd... Eksosbendet begynte å lekke før garantitiden gikk ut, men jeg pt ikke fått svar på om reklamasjonen blir godkjent. Jeg har fått nytt som ikke passer og heller ikke dette har jeg fått noe svar på om det kommer en ny løsning, Yanmar i Hgsd var klar over dette, men sliter med å få svar fra Yanmar... Det er jo ille at en motor som er 2 år skal få slike problem og så passer ikke org.delene når en får dette levert... Nei, Yanmar har igjen skuffet meg etter en heller middels opplevelse med enn 222 hk er jeg ikke videre imponert over denne heller med 3 feil på 2 år... Første feil var hull i bunnpannen når motoren var ny!!!

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Feilen var dårlig kontakt, trodde nesten det var ledningsbrudd da koblingen satt rimelig bra på måleren i blokka, men den var litt løs så når jeg klemte denne godt sammen og presset den på måleren så ble det jevn lyd/lys igjen. Bra noe er i orden på denne mø... motoren. Kan ikke legge skjul på at jeg er skuffet over at motoren nå har ulyd (ref denne tråden Ulyd i Yanmar YM30). I tillegg lekker eksosbendet og på toppen kommer jo det faktum at motoren hadde støpefeil i bunnpanna når den var ny...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...