Jump to content

Strømproblemer ombord, batteriene lades ikke.Gjelder Bavaria 42 Cr


baatsman

Recommended Posts

Vel kom ikke på noen bedre tittel. Men dette er hva det dreier seg om.

 

Har 1 startbatteri og 5 forbruksbatterier ombord. Startbatteri holder bra med spenning, men forbruksbatteriene tappes fort(virker det som)

 

Båten har ligget med landstrøm tilkoblet i ukedagene pga mat i kjøleskap og kjøleboks(siste 4 uker). Da burde banken på 500 amper + være full-ladet. I helgen dro vi til koster. Lite vind til gjorde at vi brukte motor. 2 TV med dvd var i sving begge kvelder, varmer kjørt 2 timer. Samt vanlig vannforbruk og bruk av 4-5 spotter(ikke led). Lå uten landstrøm.

 

Søndag kutter begge kjøleskap ut. Jeg sjekker at startbatteri har 13,6 V og forbruksbatteriene ligger på 11,5 V.

 

Kommer til hjemmehavn og gjør følgende tester:

 

Sjekker Quick lader på 45 amp pr time: Fungerer

Motor: lader startbatteri men ikke forbruksbanken¨

Skillediode blir målt: Gir strøm til start, men ikke forbruksbanken. (annskaffer ny)Eller kan den funke, men det er noe annet.

 

Spørsmålet er: Er mine 4 år gamle batterier også defekte? De står nå til lading men å kjøre en test på forbruk må vel gjøres over langen for å måle event spenningsfall.

 

Er grønn på dette, trenger gode svar.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

Baatsmann - du trenger en batteritestet for å sjekke om batteriene dine er OK. Fås på Biltema eller Jula

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batteritester-612-V/

 

http://www.jula.no/batteritester-129602

 

Dette er en belastningstester som forteller om batteriene dine tåler belastning.

 

Jeg har en - kan slenge den i båten om du vil- vi drar sydover i morgen - men det blir kanskje litt lenge for deg å vente?

 

Høres jo ut som om det er skilledioden din som har tatt kvelden. Eller er det bare en løs kabel et sted? Ut i fra Mastervolts tegninger skal det se slik ut - se nederst på side 1

 

http://www.mastervolt.com/download/Battery_Isolators_NO.pdf

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hei igjen

 

Takk for tips/ eventuelt lån. Jeg en kjøper en slik belastningstester. Har fått Biltema i nærheten. Vi drar på ferie torsdag, og da er spørsmålet om jeg kjøper 4-5 nye batterier og TROR problemet er løst. Jeg kan så lite om strøm men jeg har en meget kyndig person i båten ved siden av. Han tester og jef skriver.

 

I tillegg skjedde også følgende:

 

septikktanken tett bak. Den fikset jeg.

Dårlig kjøling på motor. Det fikset jeg.

 

Men strømtull-det er jeg dårlig på.

Vi sees!

Link to post

Øøøøhh. mulig jeg har ramlet av lasset. Du snakker om nye batterier, det må jo forsovet til om de er gåne. Men, om du ikke har lading til de som du sier så hjelper jo det bare inntil batteriene er tappet ut på nytt. Er det en slik BEP volt sensitivt rele du har skal denne ha en rød diode som viser at den er lukket (spenning over 13,8 volt) Da skal ladestrømmen gå gjennom og til forbruksbanken, gjør den ikke det er den defekt og årsak til flat batteribank. Vil anbefale deg en batterimonitor, relativt billig og nær en selvfølge når du også faktisk koster på en slik en stor og "fin" batteribank.

Link to post

Når jeg tilkobler landstrøm, øker spenningen på batteriet. Etter ca. 45 min på landstrøm økte den til 13.1.

 

Jeg har et Wurth panel med oversikt over batterispenning. Orginal sak i Bavaria. Om den er til å stole på aner jeg ikke.

 

Når jeg har skille-diode trenger jeg da BEP rele da. Eller er det samme sak.

Vi sees!

Link to post

Rele og diode det har jeg ikke peiling på men du nevnte at forbruksbanken ikke lades fra motor, reiser du på ferie fra kontakt til kontakt så går det jo på et vis men det er jo ikke noen varig løsning.

Jeg ville satt frorbruksbanken på lading ett døgn eller så og så koblet batteriene fra hverandre, målt hvilespenning og syrevekt og se etter celler som er mye lavere enn de andre osv, kanskje du klarer å identifisere ett ødelagt batteri og kan ta det ut eller erstatte det, det er jo den enkleste og rimeligste muligheten, men ladingen må jo på plass uansett.

13,1V etter 45min, nå har jeg ikke erfaring med banker som er tatt helt i kjelleren men du kan jo la de stå på lading noen timer og se hva som skjer

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Jeg har ikke peiling selv, og selvfølgelig kommer jeg til å kontakte Lunde Båt i morgen.

 

Men i og med at batteribanken gikk så fort tom, kan batteriene være ødelagte. Og i og med den banken er bestilt med tanke på netter i uthavn, så er 2 døgn ikke mye. SKulle jo drive en hel by med det.

 

 

Eller tenker jeg helt feil. Syretesing kan jeg gjøre, kjøpe batteritester kan jeg også gjøre. Men vil dette være en løsning? Eller er det noe annet jeg ikke tenker på. Hiver fortøyningen til torsdag. Klappet og klart uten strømproblemer.

Vi sees!

Link to post

Jeg mistenker at det er skilledioden som er problemet. Dersom du har diode og ikke BEP rele, vil du få et spenningsfall på 0.7V (tror jeg) over dioden. Hvis laderen/dynamoen da senser på startbatteriet, vil forbruksbatteriet aldri få nok ladepenning. Prøv å mål spenningen over polene på forbruksbatteriet under lading. Dersom batteriet er utladet, skal spenningen stige gradvis til 14.2 - 14.4 V, deretter skal de gå ned til 13.6 - 13.8 eller deromkring når batteriet er fulladet. Dersom spenningen aldri kommer over 13.6 V er det sannsynligvis dioden som forårsaker problemet.

Link to post

Quick laderen kan svitsjes om så den passer AGM men da bør du kanskje sjekke hvordan den lader i AGM modus

 

Quick laderen kan stilles om fra 14,1 volt for blybatterier til 14,4 for AGM??

 

Hvorfor sier Quick at blybatterier skal ha 14,1 volt, når "alle" andre sier 14,4?

 

Jeg har selv stillt inn Quick laderen på 14,4 Volt for blybatterier.

Fikk toppet battereiene bedre da.

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Hvis jeg nå kjøper et BEP rele istedenfor ny skillediode. Bruker jeg de samme kablene som er på skilledioden. Eller må det kobles anderledes?

 

En pluss kabel fra hver batteribank, pluss den lille svatre til minus.

 

Jeg har selv kopplet så forbruk får først ladning, alså før releet slår inn.

Det vil si motsatt av tegning.

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Alt tyder på at skilledioden har tatt kvelden dersom du kun får lading på startbatteriet når motor kjøres.

At kun forbruksbatteriet lades på landstrøm er normalt. Bavaria har vanligvis ikke landstrømslading til startbatteri. Det er heller ikke nødvendig.

At det er spenningsfall over en slik diodesplitter har Bavaria kompensert ved å bruke Volvos "grønne ledning" som får motorens generator til å heve spenningen tilsvarende.

Dette kan du fort teste ut. Bytt om kablene som går til start og forbruk på diodesplitten. Flytter problemet seg har du funnet synderen.

Eller du kan måle hvis du har et multimeter med diodetestfunksjon.

Link to post
Svart (redigert)

Alt tyder på at skilledioden har tatt kvelden dersom du kun får lading på startbatteriet når motor kjøres.

 

Eller du kan måle hvis du har et multimeter med diodetestfunksjon.

 

Sjekket med vanlig tester. Fikk ikke utslag på lading forbruk, kun på startbatteri.

 

men i ut i fra at den har ligget en uke på landstrøm burde ikke forbrukskapasiteten gått ned på

11,5 V.

 

Burde jeg skifte ut batteriene eller burde jeg syreteste hver celle for å finne ut om et batteri trekker hele banken ned.

 

Og hvis jeg skifter, hvilke batterier er bra til en fornuftig pris?

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

men i ut i fra at den har ligget en uke på landstrøm burde ikke forbrukskapasiteten gått ned på

11,5 V.

Forutsatt at landstrømladeren lader forbruksbanken.

 

Jeg ville i hvert fall være 100% sikker på at det er batteriene som forårsaker problemet før jeg kastet ut en batteribank som bare er 4 år gammel. Du skrev at spenningen på forbruksbanken var 13.1 V etter 45 min lading. Men dersom batteriet var helt utladet, er 45 min alt for kort tid. Sjekk etter 8 - 10 timer, da burde spenningen være oppe i over 14V dersom ladesystemet er i orden.

 

Det er jo også usannsynlig at alle batteriene har tatt kvelden samtidig, Dersom det virkelig er slik at det er batteribanken som er problemet er det sannsynligvis ett batteri som er gåent, da kan du jo beholde resten av batteriene i forbruksbanken.

Link to post

Vi sjekket batteriene. 3 av de er svake og det stemmer med at

Lunde sier at batteriene holder ca. 3 år. Jeg for min del synes det er rart. Men batterier og garanti/reklamasjon er vanskelig. Skillediode kjøper jeg ny, og tar med å sjekker om den virkelig er defekt. Har målt den defekt, vil også gjøre som Mulligan skriver bytte om ledningene.

 

Men uansett. Noen visket meg at Biltema bruker Varta batterier og mener at der er bra. Er det en løsning?

Vi sees!

Link to post
Lunde sier at batteriene holder ca. 3 år. Jeg for min del synes det er rart.

Helt enig, Lunde må være glad i å selge batterier. Jeg har aldri hatt problemer med at batteriene ikke holder 8 - 9 år (med godt stell selvfølgelig)!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...