Jump to content

Strømproblemer ombord, batteriene lades ikke.Gjelder Bavaria 42 Cr


baatsman

Recommended Posts

Alt tyder på at skilledioden har tatt kvelden dersom du kun får lading på startbatteriet når motor kjøres.

At kun forbruksbatteriet lades på landstrøm er normalt. Bavaria har vanligvis ikke landstrømslading til startbatteri. Det er heller ikke nødvendig.

 

 

Bare en digresjon: Jeg har lading på både forbruksbank og start fra landsstrømmen ( Bav 40 fra 2008)

 

Batteriene (forbruk) i min båt tok kvelden nå i vår, så de originale batteriene er nok ikke av all verdens kvalitet.

Link to post

Nå vet jeg ikke helt hva slags utstyr du har ombord - men i det første innlegget kan det se ut som du har TO kjøleskap. I tillegg til to TVer med dvd, og bruk av lys/varmer i tillegg. I min båt med kun et kjøleskap (riktignok et stort et) så går det omlag 75 ah i døgnet uten bruk av diesel varmer og uten nevneverdig bruk av TV eller lys. Dersom du har klart deg i to døgn med to kjøleskap og stort forbruk så er det kanskje ikke batteriene som er gåene. Kjører jeg litt varmer og TV har jeg et døgnforbruk på over 100ah - fremdeles med kun ett kjøleskap.

 

Forsøkte "batterbilen.no" her i våres. Fikk nytt startbatteri levert på brygga båret om bord, samtidig som det gamle ble tatt ut. Det var i allefall en veldig behagelig løsning som krevde lite innsats fra min side.

Link to post

Fyll på vann, det kan være at batteriet er såpass at du kan bruke det en sesong eller to til! Det har fått seg en knekk og blir aldri 100% igjen, men det kan likevel holde en stundt til. Det samme skjedde med den ene bilen min for et par år siden, men etter påfyll av vann ble det såpass bra at det fortsatt er i bruk! Så ikke skift før det er nødvendig, klarer du å tyne ut en sesong eller to til så er det penger spart...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Dersom dette merket (Sønnak) har en levetid på 3 år ved normal bruk, ville ihvertfall ikke jeg bestilt samme batterimerke igjen.

Mine Sønnak batterier er 3 år nå og helt topp. De forrige (også Sønnak) holdt 9 år, de før det (Sønnak) holdt også lenge.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Mine Sønnak batterier er 3 år nå og helt topp. De forrige (også Sønnak) holdt 9 år, de før det (Sønnak) holdt også lenge.

Jeg synes også det høres helt merkelig ut at batteriene bare har en levetid på 3 år, men det var jo forhandleren (Lunde) som hevdet dette. Min erfaring er at om man behandler batteriene riktig, vil de ha en levetid på 8 - 10 år. Riktig behandling vil si at en ikke lader batteriene for mye ut (helst ikke under 50%), at en sørger for at de er 100% oppladet når båten ikke er i bruk, samt at ladesystemet leverer riktig spenning for de forskjellige fasene av ladeforløpet. Så utsagnet fra Lunde vil jeg tolke dithen at enten leveres båtene standard med et elendig ladesystem, eventuelt at de fleste kundene til Lunde mishandler batteriene sine.

 

Jeg vil anbefale trådstarter å sjekke at ladeopplegget fungerer optimalt før en ny batteribank installeres, en battermonitor ville heller ikke vært en dum investering. Det blir fort penger av det om man skal kjøpe en 500 Ah batteribank hvert 3 år.

Link to post

Jeg kontaktet Sønnak selv idag og hadde en lang og hyggelig samtale. Og ut i fra den samtalen gir jeg Sønnak ny mulighet. Det kan tenkes at jeg var særs uheldig.

 

Rastløs: Jeg prøver igjen. De fleste Bavaria har blitt levert med 140 amp batt. Jeg hadde 5 x 115. Nå går jeg ned til 4x 115 amp. Bør vel holde det også.

 

Hadde jeg gitt meg bedre tid så er det mulig at jeg hadde bestilt AGM batt og skiftet startbatt også. Men nå er det ferie og jeg er klar til å dra.

 

Hadde tenkt å "knuse" Bitteliten i jollekjøring. Men akkurat det er faktisk nå mer teori med meget dårlige odds. :lol:

Vi sees!

Link to post

Når det gjelder trimming/sykling av batterier så er jeg relativt godt kjent med det. Det samme er jeg med garantibestemmelser på batterier. Dette fordi vedlikeholdet betyr mye. Som Lars skriver, han har hatt batteriene sine i rundt 9 år. Og han har vært flink til å stelle de.

 

Jeg har overvåker ombord som forteller om styrkeforhold på batteribankene. Dette er panel fra

Wurth. Om hvor nøyaktig det er det vet jeg ikke 100%. Men det stemte med måleinstrumentet.

Og det stemte også med at septikken var 100% full. :lol:

 

Dynamo er gir sine amp, Quick laderen det samme. Om jeg skulle hatt BEP rele istedenfor Skillediode aner jeg ikke. Så jeg bestilte en ny skillediode.

 

Hva jeg skulle ha mer av batteri"utstyr" aner jeg ikke, men jeg er åpen for forslag.

 

Det er klart at en 240 litet kjøleboks, ikke allverden isolert og et kjøleskap på 60 liter trekker strøm. Men fremover vil kun en tv være i drift når jeg ligger uten landstrøm.

 

Jeg kommer til å skifte ut pærene på spottene(13stk)til led-pærer. Kjøpte en prøve som skal ha

"varmt lys".

Vi sees!

Link to post
Holder det med 70-80 Ah ved nykjøp ( som sagt det er startbatteriet.)?

Det kommer helt an på hvilken motor du har...

 

I instruksjonsboken på min står det minimum 120 ah.

Jeg kjøpte først (før jeg leste det) et på 80 ah (700 cca)

Det går bra nå men slet litt på første start i år. Det var akkurat så vidt det gikk.

Derfor kjøpte jeg ett til som jeg skal koble sammen bare jeg får laget plass...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det var før du kjøpte deg en "hybrid". Blanding av jolle og fly. Du får nå konkurrere med Victory team/Dubai. Så får jeg finne meg en med Pioneer 8. Ellers ny propell på jolle med større stigning. Så det kan vel hende vi passerer 23 knop. Kjøpte en Garmin 60 GPS med kart.

Så nå er jolla rigget for tur. Seffern også med LED lanterner.

 

Men har vært ute og kjøpt

flytetau. Leser at det funger bra som en sinke.

 

Ellers møtte en lik jolle som din i Mariehamn søndag. Ute og prøvde den. Han hadde ikke mye hår på hodet igjen. Men smilet var desto større. :lol:

 

Vel Skjærhalden er ikke langt unna. Onsdag/torsdag er vi på plass. Da skal batterier/skillediode inn. Så er vi på tur.

 

Snakkes.

Vi sees!

Link to post

Det kommer helt an på hvilken motor du har...

 

I instruksjonsboken på min står det minimum 120 ah.

Jeg kjøpte først (før jeg leste det) et på 80 ah (700 cca)

.................

 

Motoren er jo en liten lettstartet Yanmar 3GMF.....og siden du nevner de så er det jo som vanlig lurt å lese "bruksanvisningen"(brukermanualet) først. Der står det at startbatteriet skal være på 70Ah...[ og der sluttet smileyene å virke igjen :-( ]

Link to post

Båten har ligget med landstrøm tilkoblet i ukedagene pga mat i kjøleskap og kjøleboks(siste 4 uker).

 

 

Nå vet ikke jeg hvordan laderen din er, men i følge min båtforhandler, så har de aldri solgt så mange batterier som de siste 3 - 4 årene. De mener at dette skyldes at folk lar båten ligge med landstrøm for mye, og at batteriene "koker" !

Tolker det dit hen, at du lar båten ligge endel med landstrøm. du bør nok sikkert sjekke batteriene. ! Ellers er normal levetid på batterier rundt 5 år, + -.

Tønnesea

Link to post

De mener at dette skyldes at folk lar båten ligge med landstrøm for mye, og at batteriene "koker" !

Dersom man har en skikkelig lader som reduserer spenningen til ca 13.6V etter at bulkladingen er ferdig, så tåler batteriene dette, det er ihvertfall min erfaring. Jeg har batteriladeren tilkoblet hele tiden, den eldste batteribanken min er 8 år og funker fint ennå. Jeg tror det er flere batterier som blir ødelagt pga at de aldri blir skikkelig oppladet enn de som blir ødelagt pga "tørrkoking".

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post

Har nå montert nye batterier og Mastervolt skillediode. Litt annen verden. Tap på 0.1 istedenfor 0,7 amp på lading. 30 mil med kjøring i dag etter at jeg fikk feil. Men pytt det er glemt. Seiler nå i morgen tidlig.

 

Har nå båret 280 kg med batterier. Og det å få de ut, det var trangt.

Vi sees!

Link to post

Skiftet du også startbatteriet? Hadde også tenkt en AGM løsning. Men droppet det da det ble mange utenobåtslige ting i uken.

 

Men nå drar vi i morgen tidlig. Flere jeg har snakket med forteller om en lavere levetid på batterier for tiden. Er det alle duppeditter ombord som gjør seg gjeldene, eller har noe skjedd på batterifronten?

Vi sees!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...