Jump to content

Problem: Påhengsmotor 'steiler' når jeg bakker...


JWi

Recommended Posts

Må vel ha en tiltpinne som låser motoren nede.... Typisk en stålstang rundt 5mm tykk, vinklet i en ende og med en slags vippelås av et eller annet slag i andre enden....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Det høres ikke ut som motoren din fungerer som den skal nei.

 

Jeg mener alle motorer (i hvert fall de av en viss størrelse) har en eller annen form for sperre som låser motoren i nedre stilling når den settes i revers. Mekanismen er litt forskjellig fra merke til merke, men den er som regel koblet til gearmekanismen. Motoren skal jo ikke være låst i nedre stilling når den går forover siden den da skal gi etter ved grunnstøting. Du får undersøke nærmere om du klarer å finne noe slikt på din motor.

Lykke til!

Link to post

Lite sannsynig at det mangler. Alle motorer har det i en eller annen form. Mere sannsynlig at det har irret/grodd fast og at du armert med WD40 og litt sjøvannsbestandig fett får løsnet og smurt opp dette igjen. Er gjerne en enkel hake-mekanisme som aktiveres når du setter giret i revers.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Er gjerne en enkel hake-mekanisme som aktiveres når du setter giret i revers.

 

Spørs på alderen det da. Før var det gjerne en manuell sak man måtte aktivere for få tiltet. Denne kunne settes i en stilling slik at den ikke låste og en annen stilling som låste den. Var den i låst stilling, måtte man klemme ned en liten spak i forkant av motoren for å få tiltet motoren.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Kjenner til den typen, men nå skriver han at det er en 50hk fra -85, og da er jeg villig til å vedde en 10'er på at den aktiveres via kontrollboksen og girmekanismen :cool:

 

Det gjør den.har hatt sånn motor, og i FWD så er denne haken borte, men i RWD så kobler den automatisk inn en hake som holder den igjen slik at den ikke tipper opp. ta opp motoren og se hvordan denne fungerer

Link to post

Ref låsemekanisme, så har jeg en Yamaha 5HK til jolla. Tilten reguleres ved å velge et av 5 hull med en bolt. I tillegg er det en mekanisme som hekter seg på denne bolten og låser motoren nede slik at det også kan kjøres bånn gass i revers :-)

 

Ingenting av dette funker dersom du mister bolten, og min har desverre en lei tendens til å ville falle ut - har fått reddet den hver gang så langt eek.gif

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
  • 9 år senere...

Jeg har opplevd å miste splinten som det her snakkes om, og jeg har også opplevd at mmekanismen som hekter på denne splinten ikke griper (irring eller bøyd). Denne mekanismen har et håntak du må vri eller dra i for at den skal hekte fri fra splinten slik at du kan vippe opp motoren. Det er i alle tilfeller en veldig enkel og billig fiks, Min erfaring er fra mindre motorer - jeg aner ikke hvordan det er på en 50 hk. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...