JWi Startet 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2010 Hei. Har en '85 Mercury 50HK m/manuel tilt som er litt plagsom når jeg skal bakke. Motoren 'løfter seg' når jeg gasser litt. Det går greit ved lavt turtall, men får problemer hvis jeg må bakke/stoppe litt fort. Det er vel noe som normalt hindrer dette som mangler på motoren min ? Takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Må vel ha en tiltpinne som låser motoren nede.... Typisk en stålstang rundt 5mm tykk, vinklet i en ende og med en slags vippelås av et eller annet slag i andre enden.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Saltværingen Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Det høres ikke ut som motoren din fungerer som den skal nei. Jeg mener alle motorer (i hvert fall de av en viss størrelse) har en eller annen form for sperre som låser motoren i nedre stilling når den settes i revers. Mekanismen er litt forskjellig fra merke til merke, men den er som regel koblet til gearmekanismen. Motoren skal jo ikke være låst i nedre stilling når den går forover siden den da skal gi etter ved grunnstøting. Du får undersøke nærmere om du klarer å finne noe slikt på din motor. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 (redigert) Lite sannsynig at det mangler. Alle motorer har det i en eller annen form. Mere sannsynlig at det har irret/grodd fast og at du armert med WD40 og litt sjøvannsbestandig fett får løsnet og smurt opp dette igjen. Er gjerne en enkel hake-mekanisme som aktiveres når du setter giret i revers. Redigert 5.Juli.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
RSL Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Er gjerne en enkel hake-mekanisme som aktiveres når du setter giret i revers. Spørs på alderen det da. Før var det gjerne en manuell sak man måtte aktivere for få tiltet. Denne kunne settes i en stilling slik at den ikke låste og en annen stilling som låste den. Var den i låst stilling, måtte man klemme ned en liten spak i forkant av motoren for å få tiltet motoren. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
JWi Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Da skal jeg få sett litt på motoren og om det er en mekansime der som ikke virker som den skal :-) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Spørs på alderen det da. Før var det gjerne en manuell sak man måtte aktivere for få tiltet. Kjenner til den typen, men nå skriver han at det er en 50hk fra -85, og da er jeg villig til å vedde en 10'er på at den aktiveres via kontrollboksen og girmekanismen Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
andk Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Kjenner til den typen, men nå skriver han at det er en 50hk fra -85, og da er jeg villig til å vedde en 10'er på at den aktiveres via kontrollboksen og girmekanismen Det gjør den.har hatt sånn motor, og i FWD så er denne haken borte, men i RWD så kobler den automatisk inn en hake som holder den igjen slik at den ikke tipper opp. ta opp motoren og se hvordan denne fungerer Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Ref låsemekanisme, så har jeg en Yamaha 5HK til jolla. Tilten reguleres ved å velge et av 5 hull med en bolt. I tillegg er det en mekanisme som hekter seg på denne bolten og låser motoren nede slik at det også kan kjøres bånn gass i revers :-) Ingenting av dette funker dersom du mister bolten, og min har desverre en lei tendens til å ville falle ut - har fått reddet den hver gang så langt Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Rookieron Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Hei Camouflage, Jag har precis köpt en båt med lik motor med samma problem. Fant du ut av det? Tacksam för tips! Sitér dette innlegget Link to post
Skazy Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 På mange motorer må man justere "en plastklump/firkant" som sitter på gear stanga. Usikker på navnet, og driver å justerer den samme saken på min egen motor nå, så... På vår mariner motor kommer en slags bøyle ned ved revers. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Jeg har opplevd å miste splinten som det her snakkes om, og jeg har også opplevd at mmekanismen som hekter på denne splinten ikke griper (irring eller bøyd). Denne mekanismen har et håntak du må vri eller dra i for at den skal hekte fri fra splinten slik at du kan vippe opp motoren. Det er i alle tilfeller en veldig enkel og billig fiks, Min erfaring er fra mindre motorer - jeg aner ikke hvordan det er på en 50 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.