Jump to content

Druknet Johnson 9,9hk 95mod

ronncatj

Recommended Posts

Så fort som mulig, ta ut pluggene og dra i snora til det ikke er vann i sylinder.

Sett inn pluggene og kjør den en runde.

Skyll motor med ferskvann og dusj den skikkelig med crc5-56, WD40 ell.

Kjør den gjerne med en fet oljeblanding etterpå, har vært med på at lager setter seg over natta selv etter å ha brukt motor ett par timer.

Mange greie forslag, men hvis du har en stamp av ett eller annet slag du kan fylle med FERSKVANN så kast hele motoren oppi og sirkuler ferskvannet. Jeg brukte et badekar.

Det er ikke så farlig for motoren når den ligger under vann, verken ferskt eller salt, det er når den kommer opp i luft problemene begynner.

Ta ut plugger når du hiver den i ferskvannet.

Dra i snora når den er under vann, så sirkuleres saltet ut av blokk m.m

La den ligge noen timer med vann som sirkulerer, jeg åpnet spjeld og la hageslangen inn i gasser slik at den sirkulerte godt gjennom blokka.

Når du tar motoren ut blander du en meget fet blanding av bensin og olje, 1/5 brukte jeg, å fyll så dette rett i forgassr å dra 1-2liter gjennom motor uten å ha i plugger.(dette for å dra ut vannet, og for å legge et nytt oljesjikt i sylindre og smøre opp veiv m.m)

Spray godt med elektronikk-rens på tenningsdeler samt inn i under svinghjulet. El.rens er fuktdrivende å kommer godt med nå.

Start så motoren å la den gå på litt ekstra feit blanding, la den gå seg opp til arbeidstemp.

Når dette er gjort er det greit å dra av svingjul og gjøre rein elektronikk og spraye på spray egnet for å ha på slikt(husker ikke hva den heter, kanskje x5fra biltema også fungerer)

Etter dette smører du inn hele motoren med mariniseringsspray(tror jeg det heter), spesielt alt av elektriske koblinger.

Denne løsningen fungerer fint å så fungerer motoren fint også neste sesong :yesnod:

Redigert av lite (see edit history)
  • 3 år senere...

Jeg fikk en mercury 10 hk som hadde liggi under vann. Den ble med en gang etter heving satt på hue oppi en tønne med sirkulerende ferskvann. Hvor lenge den stod der vet jeg ikke. deretter ble den bare plassert i en garasje. gasseren gikk "åt skogen" da denne ikke ble tømt for salt, og irret i filler. resten var like fint. Går på sesong to nå etter badet.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...