Jump to content

lysing av krabbe..


suzumer 290

Recommended Posts

er det nokken som har erfaring med lysing av krabbe i os området (hordaland) hvor det er bra å lyse etter krabbe?? det er kansje litt tidelig?, men tenkte å spørre i god tid.

 

Nå kan ikke jeg si et bestemt sted rundt Os det er bra, men generelt er det bra der du ser det vokser mye slike små hvite shell på berget.. Disse er noelunde runde, og sitter fast i grunnfjellet. Er ca. 5mm-1cm i diameter... Krabben krabber opp på kvelden for å spise på disse..

 

Fisket litt krabbe for noen ukersiden på andre siden av fjorden for Os. Var ikke så mye mat i krabben da, men det var noen fine han krabber som det var litt i.

 

Lykke til.

 

Asgeir

Redigert av snappy79 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beste tiden for å plukke krabber i OS er den 22.07 kl 23.30 til kl 03.00 og 24.07 kl.01.00 til 04.00

Og uke 33 og 34 er enda bedre.

Er det tidevanntabeller eller månefaser du ser på for å kunne si noe om dette?Kanskje begge?

 

Har så smått prøvd å lyse etter krabber selv utenfor Nøtterøy,og trenger alle de råd jeg kan få.

 

Krabbene jeg fikk tak i var på 1,5-2 meters dyp.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Har plukket mye krabber her på Østlandet. Det aller viktigste er et det er lite vind (og ikke "krusninger" på vannet). Da er det lett å se krabbene. Bruker selv en jernrive hvor jeg har "viklet" på litt ståltråd. Da når man lett krabber på 1 - 1,5 m dyp. De som sitter høyere tar jeg med hendene. Min erfaring er at det er mest mat i krabbene fra august og utover. En god lommelykt er også et "must" :fishing:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

kan dessverre ikke noe for det, men krabbe liker jeg ikke.. ikke hummer en gang.. men kamskjell.. namm..

 

Skulle gjerne fått noen tips om steder rundt kr.sand som det er kamskjell jeg kan dykke etter (til privat bruk).. gjerne tips på PM om du ikke vil ut med dem i offentligheden.. ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Kjære deg Union: Det finnes faktisk noen som deler.. vi fleste av oss begynner å lære det i tidlig barndom, senere blir dette fulgt opp i barnehage og skole at man skal dele.. :saint: ;-)

 

Og i dette tilfelle, så er det faktisk noen som skjønner det at det er flere kamskjell enn de selv trenger, og så lenge det ikke er kokker som skal trenger 100 kamskjell.

Her er det snakk om å ned for å hente inn en 3-4 skjell for å lage en hærlig forrett til seg selv og madammen. :)

Redigert av Ulv I (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

:cheers_wine: He, he.... det høres da flott ut. Dette med å dele. men jeg har "fått" noen steder av lokalkjente folk gjennom årene, og der går grensen, de deler jeg ikke med andre. Prøvde en gang med å fortelle om et sted med østers, året etter var det tomt, helt tomt. Det er jo ikke alle som forstår at man må høste med varsomhet hvis disse populasjonene skal overleve. Lykke til med din jakt videre
Link to post
Share on other sites

Der tar du problemet på kornet Union, når man først finner et sted.. ikke TØM det for østers/kamskjell.. Helt greit å plukke et par stykker, eller så, men ikke ta opp alt. La i hvertfall de som er under 10-12cm få være igjen slik at det blir flere i fremtiden.

 

Jeg vet om et sted, men det er litt for dypt for meg å dykke, skulle gjerne ha vist om noen plasser som er grunnere enn 20-25 meter ca. ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Har lyst endel i Os, og det er bedre om du har mulighet til å putle deg over til Austevoll. Får mye mer der. Syns det har tapt seg litt i Os. Og i Austevoll er krabbene om mulig enda større enn i øyane ;-)

 

har mulighet til å reise til austevoll ja... har du noen spessielle plasser tu vil røpe der ( både lysing av krabbe og setting av krabbeteine ?) :rolleyes::rolleyes::confused:

Link to post
Share on other sites

Har lyst endel i Os, og det er bedre om du har mulighet til å putle deg over til Austevoll. Får mye mer der. Syns det har tapt seg litt i Os. Og i Austevoll er krabbene om mulig enda større enn i øyane ;-)

 

eg og pappa har tenkt å ta ein helgetur til austevoll... noen som vil røpe noen gode teineplasser og gode plasser å lyse krabber :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Sensommer og høst, fra juli/august til oktober, er høysesong for krabbefiske. Krabbene ”kryper” godt og de er fulle av mat og rogn etter skallskiftet. Krabbene går inn på grunnere vann, og kan fanges på flere måter; med krabbegarn, ruser og teiner. Det er på høsten det er vanlig å lyse etter krabber og plukke dem på grunt vann om kvelden/natta. Også dykkere kan plukke krabber.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...