WhiteShark226 Startet 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2010 Hei, sitter og ser litt på eldre plastsnekker. Båtene er fine de, men vil ha en motor som det ikke er mye tull med ! Så det jeg lurer på er, hvor mye mekking og skruing er det med de eldre innenbords motorene, må man ha mye peiling på motorer for og kunne ha en gammel Volvo Penta f.eks ? Motorene i båtene jeg ser på ser slitene ut, men er dette sånn de bare ser ut utvendig,dvs litt rust osv. Grunnen til at jeg spør er at jeg er 15 år, og har da lyst til og ha mest mulig glede av båten ! Larsen123 Sitér dette innlegget Link to post
LeBris Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 (redigert) Se på sjømann.22 du. Han er også 15 år og har pussa opp en plastsnekke:) ang. motorer er det selvfølgelig en del vedlikehold. ved en vanlig vårpuss må gjerne motorolje,girolje,impeller,blokkanode osv skiftes. man må se over slanger etter svakheter, sjekke klemmer, koblinger osv. Litt arbeid vil det alltid være, men ikke mer enn en kan klare selv på egenhånd eller ved en liten spørrerunde her eller hos en kjekk "onkel" Har hatt to snekker nå, en hadde en sabb motor ( aldri hatt tull med den) og nå har jeg en Yanmar stående i nåværende båt som går som ei klokke å ryktene sier at holder jeg den meg godt lag vil jeg ha den i mange år til:) Men, det kommer selvfølgelig an på kjøpet ditt, sjekk motor nøye(båten også selvfølgelig)! ta gjerne med deg en som er litt kyndig på område så får du flere meninger:) Redigert 6.Juli.2010 av Kleppeværingen (see edit history) Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
Volvomekanikeren Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Hei Larsen! Har hørt mye negativt om Volvo penta (Trakker ingen på føttene) Men det er gode maskiner så lenge de går! De har vært uheldig med Kjølesystemet, og er umuligt og skru på de, må nesten på verksted, ikke alle motorene men mange, men det er alltid noe med en motor, om den heter det ene eller det andre, så har den en svakhet. Men sabb er gode snekkemotorer, som ikke trenger så mye vedlikehold.. Går og går, like godt under som over vann! Yanmar er også brukt en del i snekker og seilebåter. Men vil ikke anbefale motor med liggende sylinder (Finnes ikke mange av de, men de har svakheter, og bråker noe forferdelig! Men Yanmar, Sabb, Sabb Ford, Er motorer som er enkle og skru på, og somregel alltid er på din side.. Deler er lett og skaffe. Trenger du hjelp den dagen du har fått deg båt, og noe er gale med motoren, bare spør her inne, ta gjerne bilder av feilen/mangelen o.s.v, så er det alltid håp (1 bilde forteller mere en 1000 ord, og det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar) Lykke til! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hansi Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Gamle / slitne saltvannskjølte motorer kan og vil by på utfordringer hvis de ikke har fått nødvendig vedlikehold / stell. Kjølesystemet er som regel det som skaper størst hodebry. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Hei. Har selv hatt en god del båter nå, med det meste av motorer, så ett tips i fra meg er å finne en med Sabb motor. Disse motorene er det så mange av at det er mulig å finne mye brukte deler om du trenger. Og det kan jo være kjekt så en holder "drifts budsjettet" nede. Men som nevnt av andre i tråden så har det utrolig mye å si hvordan tidligere eier(e) har behandlet maskinen. Kommer vel også litt an på hvor mye penger du legger i båten. Lykke til.. Lars Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Hei, av egne erfaringer ville jeg aldri kjøpt meg en saltvannkjølt motor igjen. Den skal helst ha en 2-kretssystem med varmeveksler eller en kopperrørsløyfe... Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 sabb er fantastiske motorer! min far har en 22 sabb som har gått og gått hver eneste dag i over 20 år i hans eie. byttet starter en gang, samt jevnlig service på dyser ol. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Når det gjelder saltvannskjølte motorer er det sikkert forskjell på produsentene og legeringene de har brukt osv. I min Polar sitter det en saltvannskjølt Marna fra -70. Blir konservert med frostvæske stående i motoren over vinteren. Bytter olje hver høst. Siden jeg ikke vet hva tidligere eiere har gjort, slo jeg ut ett par frostplugger i våres og karet ut rustflak fra kjølekappen. Ser bra ut så langt. Trodde det skulle være mye mer rust. Motoren går fint som snus, og siden den runder 40år nå, fikk den til sesongstart nye plugger, stift og kondensator. Men jeg er skeptisk til at den holder noe særlig mer en 20-30 år til før jeg må planlegge en større jobb.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Volvomekanikeren Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 (redigert) Finner du en snekke med Sabb Motor, så er det ikke til og tvile! Men aldri kjøp noe som er defekt. F.eks toppakningen må skiftes, før du kan bruke den. Der går du og kjøper ny pakkning, og ingenting vil starte... Det sjedde med meg, bare det var dieselpumpen! Så et råd fra meg, spør alltid om å få prøvekjøre båten!!! Snekke med Yanmar? Ikke noe problem, går motoen, og det ser greit ut, bare til og kjøpe.. Deler er null stress og få tak i, og det finnes Yanmar verksted i hele verden! Når Jeg ser etter båt, Ser jeg alltid om den har sabb eller Yanmar! Men det er min mening, og mange er sikkert uenige, men det er sann dette forumet har blitt! Redigert 7.Juli.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
WhiteShark226 Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Hei sjømann 22 ! Har sett en del på Sjømann 22.Hvordan er dissw båtene ? | Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Det er en knallbåt! Stødig og god! Skal litt til og tippe disse! Godt utnyttet plass, med alt du trenger! Bare se her, dette er i min sjømann 22, har alt jeg trenger! Men det er spørs hvormye du har tenkt og bruke på båt... Men har du 60,000,- Så BØR du slå til her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22825237 Meget fin, og vellholdt! Driftsikker motor og! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Har også veldig lyst på snekke, men tror jeg venter til neste sesong, men bruker snekker mye drivstoff? Min båt tappa lommeboka på en måned(terhi microfun med 9,9hk). Fant denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23221813 Den bruker jeg ca ti min å kjøre tril fra min hjemmehavn ,derfor er denne interresang Mvh Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Det var en meget spesiell snekke må jeg si Ikke noe jeg kunne fartet rundt i, men smak og behag! Vist du kjøper plastsnekke, så ville jeg passet på at det ikke sto sabb motor i den, de bråker noe forferdelig, og egner seg bare i tresnekker! Om en snekke bruker mye drivstoff, er helt umuligt og si. Det er spørs hvilke motor som står i... Men de fleste snekker har under 30 hk, og bruker dermed ikke mye. Min på 27 hk, bruker 2l. timen på fult (sann ca) Lykke til med kjøp av snekke! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Retox_93 Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Hvor mange båtlapper vil du bruke på en sjekte/snekke? Sitér dette innlegget Link to post
Mjösseiler Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Hei! ;) Jeg er også 15 år, og jeg har akkurat pusset opp ei eldre plastsnekke, en fjord 20. Båten har en volvo penta 15 hk, og har ikke vært noe med den. Noen her sier at penta går dårlig og at det ikke er noe å skru på, men jeg mener tvert i mot, penta er den enkleste motoren og skru, og går som en drøm! Kjøper du båt med penta i, så er det ingen fare med å få deler hvis noe ryker. Så jeg anbefaler båt med penta motor! ;) PS: Jeg har en strøken fjord 20 til salgs, den er nyoppusset og som ny ;) MVH Mats ;) Sitér dette innlegget Skilsö 23 og bukh dv36. Mjøsa Link to post
Retox_93 Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Kan du ikke legge ut noen bilder av vedunderet ditt? :) Har/holder på å pusse opp en 22 fot Hanto og sottet i ny motor. Blitt litt skruing, men det er jo bare gøy syntes e. Er 16 foresten. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Noen her sier at penta går dårlig og at det ikke er noe å skru på, men jeg mener tvert i mot, penta er den enkleste motoren og skru, og går som en drøm! bare vent til noe ryker, og det skal skiftes du! Du må ha så mye verktøy for og skru på disse motorene etter min erfaring... Kommer ikke serligt langt med en skiftenøkkel, men det gjør du på Yanmar! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Retox_93 Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Har du skrudd på volvo før? Har hørt at det er ¨¨bonn i bøtta¨¨ men aldri hatt det. Har yanmar nå, men har litt tomgangs problemer med den nå. men det skal ikke være det største problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Mjösseiler Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Jeg kan legge ut bilder av motor og båt i morgen eller noe sånt. Hanto 22 er en nydelig båt! Har du kjøpt den nå?(bilder) Ja jeg har skrudd en del penta, skiftet toppakninger og renset kanaler og byttet eksosben osv.... Sitér dette innlegget Skilsö 23 og bukh dv36. Mjøsa Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Har du skrudd på volvo før? Har hørt at det er ¨¨bonn i bøtta¨¨ men aldri hatt det. Har yanmar nå, men har litt tomgangs problemer med den nå. men det skal ikke være det største problemet. Har skrudd på 3 forsjellige volvo penta før, syntest det var ett håpløst prosjekt. Men eier hadde ikke riktigt verktøy, og då blir det dobbelt så vanskeligt. Så har du riktigt verktøy, så er det ett mindre problem, men syntest de har tullete dimensjoner, og tullete skruer, tenker på de med 6 eller 8 kantete hull midt i. Yanmar er den beste maskinen jeg har vært borti, og tomgangen skal ikke være noe problem og stille på (en skrue ved gasshendelen på motoren) Jeg måtte skru min ned (hadde for høyt turtall) Du må sikkert skru din opp! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Retox_93 Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Syntes også Hanto 22 er veldig fine båder. Like spesielt skråget på ho.. OG at Hanto'en er laget 4-5 km ifra der e bor. bare ganske mange år siden. Fjord er jo også laget i Grimstad, på hasseltangen tror e det er. Det er gjorde på min yanmar var å skrifte noen få pakninger, renser manifoilet og noen slange klemmer og montert nytt gir. Nå som den er montert i båten, har e egentlig bare lufte diesel systemet, men det er litt luft igjen en eller annen plass. Sitér dette innlegget Link to post
Mjösseiler Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Ja yanmar er nok bra motorer. jeg har lyst på ny snekke nå... veldig interrisert i scand 25.! Sitér dette innlegget Skilsö 23 og bukh dv36. Mjøsa Link to post
Retox_93 Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Hvor mye vil du kjøpe ein sjekte får? som opppussings prosjekt? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Jeg har et hav av værktøy her hjemme, og har meget lyst på ett opppusingsobjekt, men kan ikke ha flere båter før jeg selger min terhi, noe jeg skal gjøre til neste år. Jeg skal gi maks 25 for en plast-halv-ferdig-snekke. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Jeg har et hav av værktøy her hjemme Du er heldig som har det! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.