RSL Startet 6.Juli.2010 Del på Facebook Startet 6.Juli.2010 En bekjent har en Junker22 hvor akterstaget er skjøtet ca en meter nedenfra. Strekkfisken i enden av den innskjøtede klarer ikke stramme akterstaget tilstrekkelig og han lurer nå på om det finnes en rimlig grei "dings" å sette inn i stedet for den innskjøtede delen. F.eks kasteblokk for å kunne stramme manuelt som må ha en låsemekanisme av et slag. Er det noen her som har et forslag på en praktisk og ikke alt for dyr løsning på problemet? (Jeg håper jeg har klart å forklare problematikken på en forståelig måte) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mulligan Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Ta den innskjøtede delen til en seilmaker. Kapp av sånn passe over swagen og sett på en ny. Skulle ikke bli nevneverdig dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 jeg så egentlig for meg et slags opplegg med blokker og med en line med låseannordning, men det er kanskje ikke noe billigere og det er kanskje vanskelig å stramme 15% av wierens bruddlast på den måten. Jeg har da sett båter med Hanefot og blokker i akterstaget, så jeg tenkte det var det enkleste. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 (redigert) Slik jeg forstår spørsmålet ditt, så hadde jeg byttet den nederste delen med en fiolinblokk og droppet strekkfisken. Det var litt vanskelig å finne et godt bilde av et komplett fiolinblokk arrangement. Linken viser den brukt som Kick, på storbommen. (Se bildene nederst til høyre) Redigert 7.Juli.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Slik jeg forstår spørsmålet ditt, så hadde jeg byttet den nederste delen med en fiolinblokk og droppet strekkfisken. Det var litt vanskelig å finne et godt bilde av et komplett fiolinblokk arrangement. Linken viser den brukt som Kick, på storbommen. (Se bildene nederst til høyre) Det var noe slikt jeg opprinnelig tenkte på, så han får undersøke litt priser på slike "fiolinblokker" (Nå vet jeg hva de heter også.. takk takk)og vurdere hva som er beste/rimligste løsningen for han. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 (redigert) Billigst og billigst - fru Blom. Dersom akterstaget ryker kan hele riggen gå overbord. Jeg er stor tilhenger av å spare penger, men i riggen? NEI! Med dette mener jeg ikke at du skal ta helt av, prismessig. Gullbelagte titaniums rullelager etc. Men ikke fall for tilbud fra jalla-importører som nesten er for gode til å være sanne. Redigert 7.Juli.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Jeg ville ikke rotet med akterstagstrammer med tau og blokker på denne. Litt skummelt på en mastheadrigg. Det er jo akterstaget som setter forstagspenningen på denne. Riktignok finnes det en versjon av riggen med svepte salingshorn hvor det kan settes noe forstagspenning med overvanta, men den med dobble undervant trenger akterstaget. Hvis man på død og liv vil ha justering her ville jeg gått for hanefot med blokker som trekker hanefoten sammen. Skulle halinga løsne går ikke riggen overbord. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Billigst og billigst - fru Blom. Dersom akterstaget ryker kan hele riggen gå overbord. Jeg er stor tilhenger av å spare penger, men i riggen? NEI! Helt enig. Jeg forsøkte å indikere det med å skrive "beste/rimligste løsning". M.a.o. God nok løsning som ikke koster mer enn det må. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Hvis man på død og liv vil ha justering her ville jeg gått for hanefot med blokker som trekker hanefoten sammen. Den har doble undervant og jeg tror ikke han først og fremst er ute etter å kunne justere akterstaget. Det som er problemet er at akterstaget ikke kan strammes tilstreklig som det er i dag, da den innskjøtede delen er noen cm for lang og den korteste strekkfisken han har funnet som er sterk nok ikke er kort nok til å få nok stramming. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mulligan Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Da ville jeg kappet et par cm. over terminalen og klemt på en ny. Seilmakeren skal kanskje ha et par hundrelapper. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Da ville jeg kappet et par cm. over terminalen og klemt på en ny. Seilmakeren skal kanskje ha et par hundrelapper. Takk. Da er det nok det han vil velge å gjøre. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Seilaren Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 "B" og "C" modellen av Junker 22, altså 74modell eller nyere har dobble undervant og orginalt ikke mulighet for å justere akterstaget. Det er neppe noe å hente på å kunne justere det også. Så jeg ville gjort som Mulligan sier, kappet en cm eller to fra staget. Masten står forresten godt uten aktersteget, mens jobben gjøres også. Selvfølgelig uten seil oppe.. Eventuelt kan en sikre med storseilfallet... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.