Jump to content

Hvor mange kg ballast til 13 fot 50 hk?

Chipsrederx85

Recommended Posts

Halla, har en porch 3900 med 50 hk på 100 kg. Noen som vet hvor mye ballast jeg burde i kg? Båten veier 250 kg med motor.

Båten planer uten noe, men det går lengre tid.

Nå har jeg ca 60 kg, to stk sandsekker på 30 kg. Når jeg kjører er bensintank på 30 kg også. Totalt 90 kg i baugen.

Burde jeg ta ut den ene sandsekken på 30 kg?

Vil kjøreegenskapene bli dårligere da?

Svart (redigert)

Ballast i en speedbåt er vell et skjellsord, bør du ikke heller se på hvordan motoren er trimmet, evt påmontere trimflaps.

Ok, men når båten skal i plan er powertrimen helt trimmet inn og jeg monter "Smart Tabs SX".

Grunnen til at jeg bruker ballast er at hekken ligger 10 cm høyere i vannet med brygga når jeg har ballast i baugen. Så jeg er nødt til å ha ballasten.

Men har hørt at tyngre sjærgårdsjeeper er bedre i sjøen fordi de er tyngre?

Betyr dette at jeg kan øke comforten i bølger med å ha 3 sandsekker 120 kg, istedefor 60 kg?

Redigert av Flytebrygge (see edit history)

Tror det er noe fundamentalt galt med oppsettet ditt.

Med 50hk på en båt på 250kg totalt skal den nærmest sprette opp i plan, ballast eller ikke. Å legge sandsekker i baugen på en speedbåt går bra helt til du tryner inn i en litt skarp bølge. Da har du tre sandsekker på 30kg hver som blir kastet opp og bakover. Da ligger du ann til å vinne "the Darwin award"...

Du må nok heller få noen som har litt peil, f.eks i den lokale løpsbåt-klubben til å se på dette for deg.

Sjekk høyde på motor, trimvinkel osv.

Tror det er noe fundamentalt galt med oppsettet ditt.

Med 50hk på en båt på 250kg totalt skal den nærmest sprette opp i plan, ballast eller ikke. Å legge sandsekker i baugen på en speedbåt går bra helt til du tryner inn i en litt skarp bølge. Da har du tre sandsekker på 30kg hver som blir kastet opp og bakover. Da ligger du ann til å vinne "the Darwin award"...

Du må nok heller få noen som har litt peil, f.eks i den lokale løpsbåt-klubben til å se på dette for deg.

Sjekk høyde på motor, trimvinkel osv.

Sandsekkene er fester med reimer og bolter. De sitter som faen. Sandsekkene er også skjult under dekk. Det går ikke an å få øye på de uten at man kryper under der med rattet. (Porch 3900)

Men båten går jo så bra at den stuper jo ikke inn i en bølge og tryne? Bor du i Bølgeland eller?

Men båten går jo så bra at den stuper jo ikke inn i en bølge og tryne? Bor du i Bølgeland eller?

Nå har jeg rast rundt med en Dalla Pieta V50-båt med 50Hk Merc, og vi bor tydeligvis på forskjellige kanter av landet. Østfoldkysten er ikke kjent for voldsomt vær, men flatt vann er det sjelden utaskjærs.

Hvis du ikke har stupt inn og tryna i bølger er det fordi du ikke kjører tøfft nok, ikke fordi båten din går så bra.. :cool: Du finner ingen V50-båter med 90 kilo sand i baugen, men duverden for noen tryninger de tar...

Redigert av Honduras (see edit history)

Nå har jeg rast rundt med en Dalla Pieta V50-båt med 50Hk Merc, og vi bor tydeligvis på forskjellige kanter av landet. Østfoldkysten er ikke kjent for voldsomt vær, men flatt vann er det sjelden utaskjærs.

Hvis du ikke har stupt inn og tryna i bølger er det fordi du ikke kjører tøfft nok, ikke fordi båten din går så bra.. :cool: Du finenr ingen V50-båter med 90 kilo sand i baugen, men duverden for noen tryninger de tar...

Ikke kjører tøft nokk?? Hva i all verden er dette for noen kommentar??

Når venner sitter på med meg i 43 knop er jo ikke målet å finne en måte kor vi fortest mulig kan bli våt. Latterlig.

Når venner sitter på med meg i 43 knop er jo ikke målet å finne en måte kor vi fortest mulig kan bli våt. Latterlig.

Den bølgeland-kommentaren din var jo av en helt annen klasse... :lol:

Men du må jo snart få bestemt deg, går båten din helt nydelig eller vil du har råd om hvordan du skal slippe å ha 90kg sand i baugen for å få den til å gå bra. 90kg i front og Smarttabs på akterspeilet er ikke formelen for å få en båt til å gå fort og bra, men hva vet vel jeg...

Lykke til

Redigert av Honduras (see edit history)

Den bølgeland-kommentaren din var jo av en helt annen klasse... :lol:

Men du må jo snart få bestemt deg, går båten din helt nydelig eller vil du har råd om hvordan du skal slippe å ha 90kg sand i baugen for å få den til å gå bra. 90kg i front og Smarttabs på akterspeilet er ikke formelen for å få en båt til å gå fort og bra, men hva vet vel jeg...

Lykke til

Kjør på med råd!

På forhånd takk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...