teetee Startet 7.Juli.2010 Del på Facebook Startet 7.Juli.2010 Jeg har en seilbåt med to separate batterikretser, startbatteriet lades av en dynastart, og forbruksbatteri lades av egen dynamo. Har montert en Ctec xs 7000 lader i båten, men vil gjerne koble opp mot en bryter slik at jeg kan velge om jeg skal lade startbatteri eller forbruksbatteri. Hvordan kan jeg gjøre dette? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Dette kan vel enklest gjøres ved at du kopler laderen med en splitt av + ledning slik at den er koplet til begge batterier. Så legger du inn en liten bryter på ledningen til hvert av batteriene. Da vil du enten kunne lade begge samtidig eller bare det ene avhengig av om bryterne er på eller ikke. -forbindelsen tror jeg du kan kople til bare et av batteriene fordi -kretsen ofte er uadskilte fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Jeg kjøpte en CTEK M300. I den marinepakken var det med to ladere, en stor 30A for forbruksbatteriet og en liten 6A for startbatteriet. Dette syntes jeg er en genial løsning, og kan derfor anbefale at du kjøper en liten CTEK og kopler permanent på startbatteriet, så lar du den andre stå permanent montert til forbruksbatteriet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Seasu Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Jeg har montert et av disse på hvert av batteriene. Ctek Byttes manuelt. Sjekk at du har den nye kontakter(orange og svart ) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Du kan kjøpe deg en vanlig batterivender av 1, 1+2, 2 typen, om du vil. Men startbatteriet vil som regel alltid være fulladet da det lille som brukes til start fort kommer inn igjen når motoren går. Jeg for min del har valgt å bruke et BEP voltsensitivt rele til å styre ladingen mellom batteribankene, og dette fordeler da også ladingen fra min 1 kanals Mobitronic lader. Enkelt og greit, ingenting å tenke på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
teetee Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Dette kan vel enklest gjøres ved at du kopler laderen med en splitt av + ledning slik at den er koplet til begge batterier. Så legger du inn en liten bryter på ledningen til hvert av batteriene. Da vil du enten kunne lade begge samtidig eller bare det ene avhengig av om bryterne er på eller ikke. -forbindelsen tror jeg du kan kople til bare et av batteriene fordi -kretsen ofte er uadskilte fra hverandre. Takk for tips, skal sjekke om - forbindelsen er felles, da er jo dette en enkel løsning :-) Sitér dette innlegget Link to post
teetee Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Jeg kjøpte en CTEK M300. I den marinepakken var det med to ladere, en stor 30A for forbruksbatteriet og en liten 6A for startbatteriet. Dette syntes jeg er en genial løsning, og kan derfor anbefale at du kjøper en liten CTEK og kopler permanent på startbatteriet, så lar du den andre stå permanent montert til forbruksbatteriet. Takk for tips. Ser ikke ut som den lille kan kjøpes separat, så da må jeg evt finne en annen liten lader. Sitér dette innlegget Link to post
teetee Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Jeg har montert et av disse på hvert av batteriene. Ctek Byttes manuelt. Sjekk at du har den nye kontakter(orange og svart ) Takk for tips! Må se om det er samme kontakt som på min, er det det så er jo dette en enkel måte å løse det på :-) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 c-tek har også en slik for innebygging/felling, jeg gjorde det på hver av batteriboksene, den har også statusindikator når lader ikke er tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Takk for tips. Ser ikke ut som den lille kan kjøpes separat, så da må jeg evt finne en annen liten lader. Her finner du en som er egnet. Den tar batterier opp til 120Ah Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lars H. Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Her var det mange svar med mange finurlige løsninger. Hva med en enkel vippebryter til kr.35,- fra f.eks Maritim (art.nr. 10033-31) som velger pluss fra laderen til det ene eller det andre batteriet? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
motor Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 (redigert) En god løsning du kommer med Lars H. Men hva om man i et gitt tilfelle ønsker å lade begge batterier samtidig. Det kan man ikke med din løsning, eller? Redigert 8.Juli.2010 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Nei, men det var det ikke spørsmål om heller. Men det er det vel allerede gitt eksempel på av andre med en slik; "AV-1-2-BEGGE" vender (som koster noget mer). Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.