Jump to content

Bryter for å lade hhv start og forbruksbatterier med Ctec XS7000

teetee

Recommended Posts

Jeg har en seilbåt med to separate batterikretser, startbatteriet lades av en dynastart, og forbruksbatteri lades av egen dynamo. Har montert en Ctec xs 7000 lader i båten, men vil gjerne koble opp mot en bryter slik at jeg kan velge om jeg skal lade startbatteri eller forbruksbatteri. Hvordan kan jeg gjøre dette?

Dette kan vel enklest gjøres ved at du kopler laderen med en splitt av + ledning slik at den er koplet til begge batterier. Så legger du inn en liten bryter på ledningen til hvert av batteriene. Da vil du enten kunne lade begge samtidig eller bare det ene avhengig av om bryterne er på eller ikke. -forbindelsen tror jeg du kan kople til bare et av batteriene fordi -kretsen ofte er uadskilte fra hverandre.

Du kan kjøpe deg en vanlig batterivender av 1, 1+2, 2 typen, om du vil. Men startbatteriet vil som regel alltid være fulladet da det lille som brukes til start fort kommer inn igjen når motoren går. Jeg for min del har valgt å bruke et BEP voltsensitivt rele til å styre ladingen mellom batteribankene, og dette fordeler da også ladingen fra min 1 kanals Mobitronic lader. Enkelt og greit, ingenting å tenke på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette kan vel enklest gjøres ved at du kopler laderen med en splitt av + ledning slik at den er koplet til begge batterier. Så legger du inn en liten bryter på ledningen til hvert av batteriene. Da vil du enten kunne lade begge samtidig eller bare det ene avhengig av om bryterne er på eller ikke. -forbindelsen tror jeg du kan kople til bare et av batteriene fordi -kretsen ofte er uadskilte fra hverandre.

Takk for tips, skal sjekke om - forbindelsen er felles, da er jo dette en enkel løsning :-)

Jeg kjøpte en CTEK M300. I den marinepakken var det med to ladere, en stor 30A for forbruksbatteriet og en liten 6A for startbatteriet. Dette syntes jeg er en genial løsning, og kan derfor anbefale at du kjøper en liten CTEK og kopler permanent på startbatteriet, så lar du den andre stå permanent montert til forbruksbatteriet.

Takk for tips. Ser ikke ut som den lille kan kjøpes separat, så da må jeg evt finne en annen liten lader.

Her var det mange svar med mange finurlige løsninger. Hva med en enkel vippebryter til kr.35,- fra f.eks Maritim (art.nr. 10033-31) som velger pluss fra laderen til det ene eller det andre batteriet?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nei, men det var det ikke spørsmål om heller. Men det er det vel allerede gitt eksempel på av andre med en slik; "AV-1-2-BEGGE" vender (som koster noget mer).

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...