Volvomekanikeren Startet 7.Juli.2010 Del på Facebook Startet 7.Juli.2010 (redigert) Igår så jeg MS Nordnes gå igjennom vattlastraumen! Info Om Nordnes! (andre navn: MS «Kvitnes», MS «Rocknes») er et spesialfartøy for dumping av steinmasse på havbunnen. Skipet ble overlevert i august 2001 som MS «Kvitnes» til rederiet Belt Shipping på Antigua og Barbuda. Hun var byggnummer 1177 ved det tyske verftet J.J. Sietas KG Schiffswerft i Hamburg, og var bygd som et selvlossende bulkskip. I 2003 ble skipet ombygd til FFPV (Flexible FallPipe Vessel) og omdøpt MS «Rocknes». I januar 2004 kantret skipet i Vatlestraumen sør for Bergen, og 18 mennesker omkom. Etter reparasjon og ombygging i Polen ble skipet omdøpt MS «Nordnes». I 2008 ble hun solgt til det nederlanske rederiet Van Oord Marine Services i Rotterdam. Skipet har siden 2003 vært utleid til – og drevet av – rederiet Aboitiz Jebsen Ship Management i Bergen. Om ettermiddagen 19, Januar 2004 var skipet på sørgående i Vatlestraumen, like sør for Bergen. Etter en grunnberøring på en umerket nimetersgrunne, fikk MS «Rocknes» stabilitets-problemer og slagside mot styrbord. Etter kort tid kantret hun og ble liggende med bunnen i været. Av de 30 som var ombord, omkom 18. 10 dager etter forliset kunne Kystverket melde at et midlertidig sjømerke var satt opp for å markere grunnen MS «Rocknes» hadde berørt. Senere ble grunnen merket med stake, og fyrlykten Hilleren lykt fikk utvidet rød sektor i retning grunnen. Det gikk hard for seg: Her Går MS Nordnes nordover, og passerer flesland.. På vei mot vattlastraumen.. Jeg har ikke sett skipet siden det gikk rundt, og det var ett tøft syn, ettersom jeg fikk med meg det meste av kantringen! Og står du og ser på noe slikt, så henger det i deg i flere år. Det var reine katastrofen, folk skrek, båter strømte til området, det var rett og slett helt kaotisk! Og Hvil i Fred Til De 18 som omkom! Redigert 7.Juli.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
sabbdiesel Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Søsterskipet "Beltnes" er ofte å se på Narvik havn. Bruker normalt å losse olivin og kvartsitt, og laste jernmalm når det er innom her... Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Jah, har ikke sett mye til beltnes heller.... Men er Rocknes jeg har lest mye om. Wikipedia er en fin ting! Etter ulykken ble jeg veldig interisert i Rocknes, og måtte bare finne ut om den Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
sabbdiesel Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 Kan melde at "Beltnes" er meldt til Narvik havn den 12/7 for å laste et nytt lass jernmalm, hvis det var av interesse ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Alltid hyggeligt med informasjon vettu! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.