jumbo Startet 7.Juli.2010 Del på Facebook Startet 7.Juli.2010 Les gjerne denne bloggposten om drukning i et ledig øyeblikk. http://mariovittone.com/2010/05/154/ Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 En ordentlig tankevekker for alle. Og spesielt for oss som har barn som takket være Jens' tomme løfter ikke får/ får tilstrekkelig svømmeopplæring på skole... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Ha ALLTID på vest ombord å båten. Det er beste vern mot drukning. Det gjør det også veldig mye enklere å finne en person i vannet for de som leter etter dere som har falt over bord. Et hode som dupper i vannflata er ikke synlig i mørkt vann. Jeg ser stadig folk uten vest i båter - og for meg er det helt uforståelig at det går an. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Interessant artikkel. får tilstrekkelig svømmeopplæring på skole Synd at du ikke kan lære ungene dine å svømme Du får melde dem på svømmekurs et eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Først må jeg bare si meg helt enig i Bitteliten.. Vi bruker også bestandig vest ombord, voksne som barn. Min eldste sønn på 7. har gått svømmekurs, og kan flyte på ryggen og kave seg fremover. Men tror nok det ikkehjelper stort hvis han havner i vannet med litt sjø. Så en annen ting som linkes til artikkelen. Min sønn hoppet i bassenget i Spania i sommer. kom på litt for typt vann mens jeg stod på kanten å så på. Plutselig ser jeg han klamrer seg til lillebror med armringer. heldigvis trekker han ikke lillebror under vann, men klarer såvidt å holde hodet over vann.. ikke en lyd hørtes.. jeg så skrekke i øyne hans og stupte uti og fikk ham på grunnere vann.. Han kunne fortelle at han svømte så bra, men ble sliten og klarte ikke mer.. Det var ingen plasking, ingen roping. Resten av ferien svømte han masse i saltvann-- flyter litt bedre der. og han fikk ikke skrekken heldigvis.. men det var en tankevekker ja.. Og ja det ER en skam at Norge ikke tar seg råd til å lære barna å svømme.... Selvfølgelig kan vi og gjør vi det selv. men dette er såååå viktig at det SKAL være med i skolen. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
RSL Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 spesielt for oss som har barn som takket være Jens' tomme løfter ikke får/ får tilstrekkelig svømmeopplæring på skole... Lære barna å svømme har jeg tatt meg av selv med go hjelp fra "Farfar". Det kan virke som at alt barna ikke lærer seg på skolen, må de klare seg uten.... Jeg ser stadig folk uten vest i båter - og for meg er det helt uforståelig at det går an. Da har du sikkert sett meg. Jeg bruker vest når jeg vurderer det dithen at det er fornuftig å gjøre det. I fiiinvær mens jeg tøffer rolig avsted, bruker jeg ikke vest. Det er mulig jeg er klin gæærn, men jeg har aldri brukt hjelm når jeg har syklet heller. At "Kamikasesyklister" gjør det, synes jeg er fornuftig. Jeg har sett fire Psyklister i kondomdress og Aerodynamiske hjelmer liggende på asfalt etter møte med fortauskant, bil og motorsykkel så langt denne våren. Når jeg sykler, går det i bedagelig tempo på lite trafikerte gang/-veier. I følge statstikk fra ssb, var det 20 som druknet i forbindelse med fritidsbåt i 2007 (mener det var 2007). Noen på vinterstid og de aller fleste på mørekysten og i nordnorge. Samlet for telemark, vestfold, buskerud, akershus, oslo og østfold, var det ÉN drukningsulykke i forbindelse med fritidsbåt. Om man mener at man p.g.a disse 20 drukningene fra fritisbåt, alltid bør ha vest på i båt uansett vær, fart og strekning mans skal ferdes, bør man vurdere det når man kjører langs kysten også. Det var 16 drukninger som følge av bil som hadde havnet i vann i samme perioden. Om folk velger å bruke redningsvest helt fra flytebrygga på fredag og frem til de trygt er i land igjen, må de gjerne gjøre det for min del. De må sågar få lov til å ferdes rundt i Overlevelsesdrakt om de vil være heeelt sikre, men vær snill å forstå at ikke alle andre gjør det samme. (huff nå har jeg sikkert satt igang en helvetes diskusjon igjen... har vist for lite å gjøre på jobben rett før ferien) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
SF Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 (redigert) men dette er såååå viktig at det SKAL være med i skolen. Amen............... Foreldre har selvsagt et ansvar her men svømming hører også hjemme i skolen. Redigert 8.Juli.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hansi Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 (redigert) Om man mener at man p.g.a disse 20 drukningene fra fritisbåt, alltid bør ha vest på i båt uansett vær, fart og strekning mans skal ferdes, bør man vurdere det når man kjører langs kysten også. Det var 16 drukninger som følge av bil som hadde havnet i vann i samme perioden. Gode betraktninger som jeg støtter, selvfølgelig skal en bruke vest når forholdene tilsier det, men alltid nei, det må bli opp til enhver å vurdere når og hvor en føler det nødvendig. Selv bruker jeg alltid vest når jeg kjører fort o gsom regel utaskjærs, tøffer jeg innaskjærs i 5 knop over lengre strekke er det ikke alltid jeg gjør det. Redigert 8.Juli.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Husker da jeg gikk på skolen så fikk vi svømmeopplæring, men det var fler av de med minioritetsbakgrunn som ikke kunne være med av religiøse grunner Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hansi Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 (redigert) men det var fler av de med minioritetsbakgrunn som ikke kunne være med av religiøse grunner Det var en religiøs som gikk på vannet for omtrent +/- 2000 år siden. Har vel ikke skjedd flere ganger siden da. Svømmeundervisning kan det aldri bli nok av i grunnskolen. Redigert 8.Juli.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Først,når det gjelder svømmeopplæring... fint om det er det på skolen, men dette er da for p#¤%& foreldrenes ansvar??? Jeg har kjørt mine barn på svømmekurs og forsøkt etter beste evne å lære dem selv i tillegg. Skyld ikke på andre! Og til RSL; Jeg er helt enig i din måte å håndtere det på. Dersom der ruskete utpå og spesielt om vi er utaskjærs, så tar jeg vesten på. Er jeg ute i jolla, så er vesten på. Unga har alltid vesten på dersom vi er i fart og de befinner seg ute. Forresten, jeg bruker alltid hjelm når jeg sykler, selv om det ikke er så ofte... Egil Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Brutus Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Amen............... Foreldre har selvsagt et ansvar her men svømming hører også hjemme i skolen. Hvis kommunen er så heldig å ha vann i bassenget ja, men det er slettes ikke tilfelle overalt. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Det var det som var poenget mitt også. Det å stenge svømmehaller pga av manglende penger til drift og vedlikehold er helt bortinatta. Å bygge kontorbygg til en stadig økende offentlig administasjon har vi penger til men det å drifte skoler, idretsanlegg, svømmehaller, og ungdomstilbud nei det har vi ikke råd til i rike olje Norge. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Interessant artikkel. Synd at du ikke kan lære ungene dine å svømme Du får melde dem på svømmekurs et eller annet sted. www.tryggivann.no Har ligger det svømmekurs fra mange svømmeklubber rundt om i Norge. Svømmeopplæringen i grunnskolen er svært mangelfull - mindre enn halvparten av 4. klassinger kan svømme. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Lærte lingnende kjennetegn på drukning da jeg tok div. livredningsskurs. Har jobbet som instruktør/trener i svømming i flere år, og da gjelder det å kunne skjønne når det haster. Svømmeopplæring i skolen nå til dags kjenner jeg ikke til, så vil ikke kritisere ordningen. Selv synes jeg svømmeopplæringen også burde innebære livredning i vann, samt førstehjelp. Det er uunnværlig! Hvertfall glad jeg har lært haugevis av barn å svømme Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Havsvala Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 I fiiinvær mens jeg tøffer rolig avsted, bruker jeg ikke vest. Det er mulig jeg er klin gæærn, men jeg har aldri brukt hjelm når jeg har syklet heller. RSL :giggle: Du er nok en gæærn psyklist ja :lol er like gæærn sjøl jeg. Er enig i at man må vurdere etter forholda om vest er nødvendig eller ei. men barn kan godt ha på vest hele tiden, ihvertfall på kortere turer Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Ingen er så tjukke i huet at de ikke trenger hjelm! (bruker forøvrig alltid hjelm) Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Bjolbre Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Viktig tema, som fortjener å løftes igjen. Se også denne artikkelen, hvor det påpekes nettopp det at mange vet for lite om faretegnene: http://m.nrk.no/artikkel.jsp?art_id=1.11118981 Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Det er vel greit at vi vurderer risiko forskjellig sålenge vi er innforstått med konsekvensene. Et enkelt scenario: jeg skal ut en tur alene i båten, pent vær men frisk bris i havna. Idet jeg skal rundt for å løsne fortøyningene sklir jeg på en dieselflekk jeg overså etter påfylling. Jeg går overende og slår bakhodet i ripa. Folk som ikke er ved bevissthet når de treffer vannet holder seg ikke flytende uten vest. En usedvanlig dum og unødvendig måte å omkomme på. Respekterer andres vurderinger men slutt å tro at det aldri hender deg. Med ønske om en trygg fin sommer i båten :-) Mvh Arne Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
eiaro Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Fra http://www.abcnyheter.no/motor/2012/05/07/batfolk-drukner-etter-fall-fra-brygge Statistikken ”Oversikt over drukningsulykker 2011” fra Norsk Folkehjelp viser at det totalt druknet 69 personer i Norge 2011. I henhold til rapporten ”Dødsulykker i forbindelse med bruk av fritidsbåt” fra Sjøfartsdirektoratet, druknet 31 av disse etter ulykker fra fritidsbåter. Blant de mest ulykkesutsatte er menn mellom 41 og 60 år, og minst 20 av de 31 drukningsofrene i båt hadde ikke redningsvest da ulykken skjedde. <snipp> Sjøfartsdirektoratets tall viser at minst 13 av de 31 personene som druknet i båtrelaterte ulykker i fjor, var alkoholpåvirkede. Skal man være skikkelig råtass etter man er blitt 40 så skal man altså ta av seg vesten og styrte nedpå en ankerdram. Da lever man farlig gitt! ;-) Eller man kan lese og spre linken til TS slik at flere er obs på hvordan man ser at folk er i nød og ikke bare leker. Spesielt viktig å huske at barn + vann er støy, så når det blir stille er det noe galt! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Her er vel fritidsbåt alt fra 6 fots gummibåt og oppover. Mener det er en forskjell på en jolle og en lukket 30 foter ++ Ps. Har blitt flinkere til å bruke vest . Spessielt når jeg farter rundt alene og skal frem på dekket for å ta inn eller gjøre klar fortøyninger/ fendere. Sitter ikke med vesten på under fart i bra vær. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bjolbre Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Vest eller ikke vest er strengt tatt ikke poenget her. Både bloggen ts linket til, og artikkelen jeg linket til i går, handler om noe annet: Nemlig at drukning kan arte seg annerledes enn mange tror - mennesker kan drukne i din umiddelbare nærhet, stille og rolig, og uten skriking og veivende armer. Det ga ihvertfall meg en tankevekker. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Både bloggen ts linket til, og artikkelen jeg linket til i går, handler om noe annet: Nemlig at drukning kan arte seg annerledes enn mange tror - mennesker kan drukne i din umiddelbare nærhet, stille og rolig, og uten skriking og veivende armer. Det ga ihvertfall meg en tankevekker. Helt enig der. Trodde selv at veivende armer og skrik i allefall i begynnelsen av en drukning var vanlig. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.