Arild81 Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Noen som har bygget inne kipor aggregatene sine i båten, noen som har bilder av jobben? Tenker på å gjøre det selv, sette den i forkant av motoren i motorrommet. Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med eksosen...? Tips og erfaringer mottas gjerne Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med eksosen...?Tips og erfaringer mottas gjerne Ville heller spørt. Hva skal jeg gjøre med forsikringen? Er vel ikke helt etter boka og oppebevare bensin i ett motorrom. OK, vet det er flere som har innstalert bensin aggregat i motorrommet. Men usikker på hvor mye avkorting det blir på forsikringen hvis det blir brann. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Arild81 Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Ville heller spørt. Hva skal jeg gjøre med forsikringen? Er vel ikke helt etter boka og oppebevare bensin i ett motorrom. OK, vet det er flere som har innstalert bensin aggregat i motorrommet. Men usikker på hvor mye avkorting det blir på forsikringen hvis det blir brann. Var ikke akkurat det jeg spurte om......... Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Jeg kjøpte et 1kw Sierra aggregat på Netthandelen for noen år siden , og det er oppgitt med de sammel lyddata som Kipor . Jeg har brukt det etpar ganger i uthavn når vi har hatt behov for lading , men jeg unngår det hvis jeg kan . Selv om jeg gjemmer det så langt vekk jeg kan synes jeg det er en grusomt irriterende lyd fra disse små firetakterne . I fjor brukte jeg det ikke i det hele tatt fordi jeg gjør nesten hva som helst for å unngå å bryte den deilige freden . De gangene vi må fyre det opp er det nesten som vi gleder oss til det går tomt for bensin . Jeg har kommet fram til at det beste med et aggregat er at det før eller siden stopper på grunn av bensinmangel . Men for all del , det er deilig å ha i bakhånd hvis du ligger i en herlig havn og begynner å bli tom for strøm . Hvis jeg skulle bruke 3000,- kr igjen kun for å lade batteriene i uthavn tror jeg det er bedre å bruke disse pengene på en skikkelig laderegulator på dynamoen (Sterling PDAR) feks. Da får man utnyttet dynamoen maksimalt hele tiden , ladetiden blir som regel mye kortere enn med bruk av aggregat , og de fleste båtmotorer er mye stillere enn et lite iltert aggregat som står å durer. Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 Jeg ville forsøke meg med en 1000w kipor i fjor sommer. Men valget stod mellom 770w og 2000w siden den jeg ønsket var utsolg på mekk. Damen insisterte på at den lille var stor og tung nok... Har en ny B32C som kom med landstrøms anlegg og 45A lader. 770w har en bryter for smart trottle eller full guffe, og låter ikke så værst i smart trottle modus. På full guffe derimot... Prøvde først smart trottle og plugga inn landstøms kabelen. Funka i 0 millisekunder. Kiporen stoppa tvert. Prøvde et par ganer til uten hell. Så slo jeg av lader, lapop, vvbreder, isbitmaskin osv. Nytt forsøk. Nå stoppet den ikke når jeg satte inn landstrøms kabelen. Startet laderen og kiporen stoppet igjen. Prøvde å sette kiporen på full guffe og denne gangen fikk jeg på laderen. Det varte helt til jeg plugga inn hedsett laderen min, og det uten headsett! Heldigvis hadde jeg shoppa en 1100w inverter som jeg ikke hadde installert enda. Satte opp denne og der fikk jeg kjørt laptop, isbitmaskin og brødbaker samtidig. Kiporen ble brykt på full guffe og kun til laderen. Fyrte opp motoren for varmtvann og ekstra lading (115A dynamo er digg). Etter hvert startet vi like godt motoren når vi trengte strøm for da fikk vi jo varmtvann også. I høst fikk jeg oppgradert til 2000w'ern og jeg gleder meg til å prøve den. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 [quote name='Cirion' I høst fikk jeg oppgradert til 2000w'ern og jeg gleder meg til å prøve den. De få gangene jeg har kjørt 2000w'ern. Har vært med last på 50a lader og varmtvannsbereder. ikke no problem. satt på kaffetrakter, fotsatt ikke noe problem. Koblet til en vifte ovn for test, fortsatt ikke noe problem. Hører selvfølgelig at turtallet øker, men den har ennå ikke trippet. Arild81. Har da agregatet på land, badeplattform eller på fordekket. Vet det er endel som har handlet 1000w, men da er det straks enten eller problematikk. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Arild81 Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 JEg har både Kipor 770 og 2000 fra netthandelen. Hadde tenkt å bruke 770 til varmvann på 500w og lader, har bare en Mascot\sleipner 10A Tror dere det vil gå med 770? Cirion: hvordan har du montert aggregatet i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 Start motoren. En liten 10A lader er waste på aggregat. Du må jo kjøre aggregat i evigheter for å få litt lading. Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 Cirion: hvordan har du montert aggregatet i båten? 770w'ern er så liten og lett, at den ble bare plassert ved siden av landstrøms uttaket. Lett å sette den på land når det er mulig også. Det er nok av stuerom på B32C eller kan jo nesten kalle det en sportsbod. Må se ann når jeg får 2000w'ern ombord. Tror den kan passe på samme sted på dekk, og i stuerommet er det mer enn nok plass. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 17.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2016 Ser det er en gammel tråd, men har noen erfaringer med biltema sitt 2kw? http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Stromaggregat/Digitalt-stromaggregat-G-2000I-2000033068/ Ser ut til at dette støyer en del Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2016 Har hatt både Honda EU. 10 og Kipor 770. Kipor støyer vesentlig mer en Hondaen i tillegg vibrerte det mer. Hadde Honda aggregatet i et fullisolert rom i skroget. Det funka sånn noenlunde, men spurte alltid naboene før jeg startet det. Har i dag et Mase 2.6 i dagens båt med vannutskiller og lydpotte osv. Synes at dette også bråker for mye til at man bare kan sette det i gang uten å spørre. Spør du meg synes jeg man virkelig bør vurdere om man trenger dette. Det finnes jo både diesel og gass vannvarmer. Ellers så er demo greit med solcelle eller brenselcelle for å spe på med 12volt Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Med dagens priser på solcelle ser jeg ingen grunn til å vurdere agregater. Det måtte i så fall være plassen, men de fleste finner vel en kvm eller to til eventuelt å brette ut "duken" på. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Med dagens priser på solcelle ser jeg ingen grunn til å vurdere agregater. Det måtte i så fall være plassen, men de fleste finner vel en kvm eller to til eventuelt å brette ut "duken" på. "En kvm eller to" lader i beste fall 2-5 A på en solrik dag, det halve når det overskyet. Et solcellepanel erstatter ikke en 50A lader som gjør samme ladejobb på en brøkdel av tiden. Dette er to vidt forskjellige diskusjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Per kvm kommer man godt over 5A i sommermånedene så lenge det ikke er en regnværsdag. Klart det blir vanskelig å kjøre vaskemaskin eller varmekolbe uten agregat, men for å holde batteriene vedlike om man blir liggende noen dager i uthavn, burde det holde i lange baner. Sitér dette innlegget Link to post
Taremakken Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Ser det er en gammel tråd, men har noen erfaringer med biltema sitt 2kw? http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Stromaggregat/Digitalt-stromaggregat-G-2000I-2000033068/ Ser ut til at dette støyer en del Tror det bare har forbedret sinus, ikke ren sinus som du må ha for ikke å skade elektronikk. Men Honda EU er i en særklasse når det gjelder små aggregater. Hvis du bare trenger 1 Kwa mesteparten av tiden, og 2 Kwa av og til, kjøp to EU 10. De kan kobles sammen og leverer dermed 2 Kwa. Du får lite brukte EU på finn.no til prisen av nye Kipor. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Hadde et Honda EU10i i mange år i forrige båt. Svært bra og meget stillegående. NB: Uansett hvilket aggregat du bruker så husk at du taper en del effekt når du strekker en lang skjøteledning opp på land. Jeg opplevde tidvis det hvis jeg måtte gå langt unna for å komme over en fjellknaus el. Selv om det er stillegående så er det jo ganske hørbart når det durer i vei på full guffe for å varme opp vann og lade batterier etc. Du taper en del effekt underveis hvis du skjøter sammen mange ledninger når du har plassert det langt unna. Løsning kan være å kjøre lengre tid på lav effekt og legge inn og ut ulike forbrukere slik at belastning på aggregat tillater kjøring på lav effekt. Honda har jo denne auto-reguleringen som er helt genial. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Det er hovedsaklig for å varme opp varmtvannstanken eg trenger aggregat. Men er jo alltid greit å kunne lade batteriene og. Solcellepanel har eg tenkt en del på, men har skjønt såpass at det ikke er nok for å få varmt vann?. Noen som har erfaring med gassvarmer på varmtvann? Pris? Og er det mye greier å montere? Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 (redigert) Jeg har Honda EU20i som jeg er godt fornøyd med. Starter på første "halve snor" hver eneste gang og bråker en del mindre enn tilsvarende Kipor 2000w (som jeg har på hytta). Støy og desibel er vanskelig å definere, men Hondaen har enkelt sagt et annet lydbilde som er mer dempet og behagelig. Kiporen går hardere og lyden er mer "skjærende" ... ikke lett å beskrive dette, men du forstår sikkert hva jeg mener ;) Et tips: Om du belaster et 1000w aggregat med 700-800 w til varmtvannskolben, går dette tett opptil maksturtall. Et 2000w aggregat går med samme belastning på ca 1/3 effekt og vil ha en mye roligere og lunere gange. Redigert 18.Januar.2016 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Om målet er å varme vann må det da være bedre å kjøpe en dieseldrevet vannvarmer. Du vil jo bruke bare en 1/3 av drivstoffmengden med en slik i forhold til med et aggregat for å varme samme vannmengden. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Om målet er å varme vann må det da være bedre å kjøpe en dieseldrevet vannvarmer. Du vil jo bruke bare en 1/3 av drivstoffmengden med en slik i forhold til med et aggregat for å varme samme vannmengden. Og du får en mye roligere løsning ikke minst! Og varme I båten på kjøpet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Kan jeg kjøre kaffetrakteren på et slikt system også? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Ja men du Hulda, du er vel i den generasjonen som vet hva bildet nedenfor forestiller? En slik sak kan brukes på et Wallas kokeapparat, et gassapparat, på bål eller som bildet viser på komfyren hjemme! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Big Horn Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Sikkert vanskelig, men du kan bruke kokekaffe, presskanne eller trykkoker på gassblusset, og det uten at "naboene" dine blir sittende å høre generatoren din Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 (redigert) Er du gal? Tar for lang tid, jeg har 1,5 kW rett i vannet. En liter på noen få minutter. Og hvis jeg heller ikke kan bruke varmeren til å kjøre Elektrolux støvsuger eller Kenwood mixmaster, så beholder jeg heller aggregatet. Redigert 18.Januar.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Vi hadde et Honda EU 10 aggregat som i og for seg fungerte veldig bra, men fant det veldig ofte svært upassende å fyre opp dette, da det selv med sin svært stillegående gange, ble for forstyrrende i en idyllisk skjærgård. Så da valgte vi heller å kjøpe en Efoy og større batteribank, og kan i om nøden tvinger seg på varme vann med inverter. Ikke den rimeligste løsningen, men fungerer gjør det, og vi forstyrrer ingen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.