Jump to content

bærbart strømaggregat, i båt,erfaringer?

solei

Recommended Posts

Men da må man da ha tilgang til gass. Og det er det null, gjentar, null interesse for hos Hulda. Rent teknisk er det også utfordrende å få gassblusset til brenne inne i vannkokeren til kr. 399. Vi har våre forskjellige tekniske løsninger. En kompis har gass. Helt sikkert, ble han informert, skulle flaskene i Skottland passe med de norske. For det gjorde de ikke i Danmark eller Tyskland. Så da det ikke medførte riktighet, han la ut på en 20 dagers overseiling på kald kaffe og et antall bokser med skinke. Det luktet, etter førstehånds opplysning, hermetisk skinke da han pisset.

Nei, det er ikke grenser for hvilke problemer vi greier å konstruere :-)

Med båt på 16 tonn og lengde 13 meter og samlet dieselforbruk på under 500 liter/år, selv med besøk i tre land, så føler jeg meg ikke spesielt truffet.

Men nå tror jeg at jeg trekker meg fra denne humortråden. Nå må Admiralen og jeg rydde brakka, får gjester i kveld.

Vi vurderte å kjøpe et aggregat vi også, sånn til litt lading og vv tank.

Et Honda eu20 koster mellom 16-18k sånn ca.

Er en del støy på stille dager/ kvelder og litt rigging.

Vi gikk for Efoy til lading av batteribank og en bra stor inverter (1500w) til 230v. Kjører vv tank, nespresso, støvsuger og lignende fra inverter.

Fungerer heilt super til vårt bruk.

Hadde i 2015 vel 70 overnattinger, mesteparten i havn og med strøm. En god del i uthavn.

Greger

Har en Kipor IG770. Det er lite, enkelt å stuve og veier kun 10kg.

Har aldri startet det opp på tur, kun på hjemmebrygga og utenfor huset nå om vinteren for at det skal få litt mosjon, oljeskift og at jeg sjekker at det funker. Batteriene ombord og solcelle holder oss med strøm til det bruket vi har hatt til nå.

Formålet med det er å kunne lade batteriene om jeg må, eller andre grunner tilsier at dieselen ikke starter pga lite strøm på startbatteri slik at det må lades.

Nødstrøm rett og slett.

Jeg har fast aggregat (7,5kW) i båten. Selv om alt hos meg er opplagt for 230v (koking, grill, isbitmaskin etc) ville jeg ikke vært aggregatet foruten hva gjelder nødbackup for lading av batteriene om spenningen skulle bli lav. På en slik installasjon er det ikke forstyrrende bråk heller. Ellers finnes det jo mange alternativer til varme som f.eks. veksling med dieselvarmer for varmtvann, koking på gass etc. Men skal man ligge en stund i ro er det fint med ladebackup til kjøleskap etc. De trekker litt strøm sommerstid.

Nye generatorer tar ikke stort plass og har ikke heller stor vekt. Den her er kun 60kg og elektronikken ca 9kg med 3m lange kabler. Stilig og fin og en mann kan installere den.

http://www.whisperpower.com/4/2/287/products/generators-(programmable-rpm)/m-gv-4-piccolo-marine.html

Et aggregat i denne størrelsen er i de aller fleste tilfellene mer enn nok til å dekke strømforbruket ombord. Installasjonen blir fin og det gjør ikke mye ut av seg der det står. Med en vendebryter kan man enkelt legge det inn i systemet rundt/ved landstrømstilkoplingen.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...