solei Startet 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2010 Hei Noen som har erfaringer med Kipor bærbart strømaggr. eller andre relevante typer. skal stort sett brukes til å lade opp igjen forbruksbatt. ved uthavner etc. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Jeg kjøpte meg et 2 kw av den typen i fjor. Virker ok og er lettstartet... Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Hei Takk for svar. Mye bråk eller? Reklamen sier rundt en 54-55 desibel. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Har Honda på 1 kw, koster noe mer enn kipor, men er noe stillere. Bare gode erfaringer så langt. Jeg flytter det inn bak noen steiner på land(ha godt med ledning) og har til gode å få klager eller selv høre noe særlig fra aggregatet. Har 25 amp. lader og får varmt vann på ca. 30 min gange med 4o liters varmtvannstank. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 (redigert) Mitt 1 kw Kipor pakker jeg inn med lydmatter oppe på fb. En matte under, ett over og ett på hver side. I enden ved ekshosen lar jeg stå åpent, men setter en lydmatte ca 70 cm unna som også demper lyden. På vare dager blir det ikke spesiellt varmt da jeg har ca. 5 cm. klaring mellom Kipoen og mattene rundt om. Støyen fra Kiporen dempes også av innredningen oppe på fb. Man skal gå ganske nærme båten før man legger merke til at Kiporen går. Skal prøve å huske å ta bilder. Den lader helt greit. Vi bruker den til kaffetrakteren og vaffeljernet også når det trengs. Redigert 7.Juli.2010 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mariell Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Har ett Kipor 2kw. Kun brukt det en gang, jeg syns det bråkte overaskende mye, spessielt når det fikk endel belastning. Ved kun lading var det moderat støy. Når jeg koblet opp varmtvannsbereder og diverse annet 230 for å teste med max belastning, støyet det så mye at jeg aldri ville bruke det i uthavn i nærheten av andre. Har handlet inn støymatter for å forsøke å dempe ala Astor, men ikke forsøkt det ennå. Mattene (BT matter)ble egentlig kjøpt inn til ett annet formål, men vil prioritere å få bygd meg en kasse til å sette over Kipor'n. Selvfølgelig uten å dekke til luft og eksos Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
solei Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Hei Takk for alle innspill og svar.Holder d med 1 kw, aggr.?, holder vel i massevis til 25 amp. lader, men kan vel bli i minste laget når kona slår på kaffetrakter,n?. Et mindre aggr. er både lettere og bråker kanskje litt mindre,såfremt en ikke ligg oppimot max. last. har tenkt på d ang. en "lydkasse" , for skal en drage det opp på land så får en vel endel spenningstap, da d fort kan bli en 20-30 m ledning, men d går vel gjerne bra..Lettere å "gjemme" bort et lite aggr. kontra et litt større,men d er vel ikkje store forskjellen i størrelse uansett... Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Jeg har også et 2kw kipor, og det funker bra. lyddataene mener jeg og huske er like som Honda Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
BårdK Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Hei Takk for alle innspill og svar.Holder d med 1 kw, aggr.?, holder vel i massevis til 25 amp. lader, men kan vel bli i minste laget når kona slår på kaffetrakter,n?. Det skal holde bra, men 220v kaffetrakter har jeg ikke forsøkt. Hva angår vekt og størrelse er Honda EU10i 13 kg (1 kw) mot Honda EU20i (2 kw) på 21 kg. Når det gjelder støy synes jeg å huske at Honda har bedre data enn Kipor. Honda EU10 har oppgitt db på 52-57. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Takk for alle innspill og svar.Holder d med 1 kw, aggr.?, holder vel i massevis til 25 amp. lader, men kan vel bli i minste laget når kona slår på kaffetrakter,n?. Hvis traktern har en effekt på 1 kW eller mindre, så burde det gå (men det går an å koke vann på gass eller spritkjøkken, og helle gjennom traktefilteret....). Sannsynligvis er trakteren på mer enn 1000 W. Den som står her, er på 1520 W. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
solei Svart 9.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Trur eg går for et 1kw aggr.som nevnt over så kan kaffi tilberedes på flere måter.1kw skal holde bra til lader og varmtvasstank.om en henger på etpar pc-omformera, så skal vel d gå og.Båthuset i Ålesund kjører kampanjepris nå, så fårvi sjå hva tilbud d vil sei. Liker godt Honda og.Går desse aggr. på oljeblandet bensin, eller vanlig blyfri? skal komme med tilbakemld. på forumet når aggr. er handlet inn og prøvt. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Vanlig blyfri. Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 (redigert) Normal, eg har ingen bruk for strømaggregat pga eg har 230V onboard. Men, vis eg har trøbbel med batteriestrøm, eg tar min litte 1300watt og vis lyd er for mye (nesten aldri) han går i gummibåt og for langt min tau er... Veldig enkelt, men fungere! Redigert 9.Juli.2010 av Murphy's law (see edit history) Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Mix Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 (redigert) 1kw skal holde bra til lader og varmtvasstank.om en henger på etpar pc-omformera, så skal vel d gå og. Et 1kw Kipor leverer 800 VA kontinuerlig. En liten 25A switch mode lader trekker gjerne 4-500 VA eller mer på max, og trenger gjerne lang tid på å lade en stor nedtappet forbruksbank. Et par PC omformerere i tillegg, da har du ikke mange VA igjen til berederen din som gjerne trekker 5-800 W ?? Resultatet blir ofte skamkjøring av aggregatet og kort levetid, og mye støy. Skal du legge deg slik helt på grensen så kjøp i hvertfall en effektmåler i tillegg slik at du har noenlunde kontroll, og legg inn power faktor for laderen. Eller kjøp deg et 2kw Kipor, dette gir 1600VA kontinuerlig. Redigert 9.Juli.2010 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Det som Mix skriver her var grunnen til at jeg valgte 2kw. Hadde vel strengt tatt holdt med 1kw for meg. Mitt behov for agregat begrenser seg egentlig kun til å få varmet vann når jeg kommer hjem fra jobb. Siden jeg i hjemmehavna som brukes til opplag vår,sommer,høst ikke har strøm. Men fant ut at hvis jeg først skulle kjøpe noe, så var det greit å ha noe xtra å gå på. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Rimligste Kipor fant jeg hos http://www.mekk.no/Kampanje-og-tilbudsvarer/Stroemaggregat/ Ser at tilbudet fra i våres er borte. Prisene var noe lavere i Mai. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
solei Svart 9.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Satt her å regnet litt på forbruk, og som mix skriver så blir 1kw aggr.helt i grenseland Har en 25 amp. cetek lader som starter iallefall ganske tøfft 5-10 første sek. for så å gå ned på ladestrøm, men laderens 220v behov/forbruk er vel stort sett konstant. Blir mer bråk og av å ligge helt i grenseland. ang. ytelse. Er ikkje så fiksert på pris, men vekt, bråk og størrelse. men må en så må en..likte den med du som heiv den oppi gummibåten og slakket av tau...kreativt..noen som har "bygget" den inn i lydkasse i motorrom? skulle tru dette vart atskilleg billigere enn en kohler, eller hva dei no heter alle desse ferdig kit,a en får kjøpt til gjerne over en 70-80 høvdinger.må selvsagt ha god lydisolering, skikkeleg eksos, og luftvifte tilførsel, men en har sikkert god timesbet. for å bygge dette selv...eller hur?minus det med bensin selvsagt... Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Bygge det inn i båt er riski overfor forsikring. Kjøp deg en 2 Kw, går roliger ved laver belastning også har du litt kapasitet hvis behov. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 kjøpte Kipor 770 for ca. 1000-lappen på netthandelen. Kun testet det såvidt, men synes lydnivået virker bra... Sitér dette innlegget Link to post
eirikrab Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Nettopp kjøpt meg et Kipor IG2000 fra Mekk til 4490,-. Helt grei pris på et ellers tilsynelatende greit aggregat. Starter lett. Om en belaster det med kun varmtvannsbereder eller lader så går det nok ned på laveste turtall. Vil ikke ha noe som er tyngre i allefall. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Kipor IG2000 bør holde til det meste. Har hatt ett selv i flere år. Meget godt fornøyd. Og med en 50A lader blir også kjøretiden kortere. Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Hei Det vart et "kellen" 2 kw,54 db.kjøpt på coop obs bygg breivika. Pris: 3560.- prøvekjørt , veldig bra støymessig, så nå er d berre bra vær som mangler, så vi får prøve d skikkeleg. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Billig var det ihvertfall... Er det inverter aggregat som gir ren sinus slik som Kipor IG serie ? Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Stemmer d mix.samme type.spesielt godt egnet til pc-data, tv etc. grei pris, hadde kjøpt inn et ganske svært parti. Eneste bemerkning, var at det måtte sjekkes og fylles olje på før start, men, men, no big deal.. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Selv har jeg et Kipor ig1000 aggregat. Jeg bruker det stort sett til og lade batteriene, som blir ladet av en 30A Ladac lader. Jeg har da som regel kjøleskapet gående samtidig. Aggregatet går da omtrent på det laveste turtallet, og bråker lite. En kompis jeg reiser ofte sammen med, har et Honda i10 aggregat. I følge dataene på Honda og Kipor aggregatet, skal Honda være ca 2 desibel stillere, men vi er ikke i stand til og høre noe forskjell på støyen. Aggregatet bruker jeg kun når jeg er sikker på og ikke "plage" andre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.