Haba Startet 6.September.2004 Del på Facebook Startet 6.September.2004 :diving Hei ! Har kjøpt båt med ankervinsj (Engbo med blytau 15 kg anker) Har ikke hatt slikt før og er derfor litt usikker på hvordan den bør brukes. Å droppe ankeret er OK, men så kommer spørsmålet. Med manuell dregg holdt jeg tauet mens båten seg framover og kunne holde igjen eller stanse seget med dreggtauet. Det kan jeg ikke nå, dreggen går ut i fritt fall og jeg må nå kjøre forsiktig fremover og så bremse opp med motoren. Selvfølgelig går dette rolig og sent for seg for jeg er redd tau i propell. Når jeg så har satt fast i baugen trekker jeg inn på dreggen med vinsjen for å sjekke festet. Skal jeg nå sette vinsjen i fri eller låse den i inngrep ? Jeg spør for jeg tror at det kan bli for stor belastning på kabularet hvis jeg setter i inngrep og lar hele belastningen hvile på kabularet. Tror at det blir bedre om jeg setter i fri og tar inn på ankertauet og fester det til en pullert, men hva sier dere ? Takknememmelig for alle gode tips. mvh Haba Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Jeg spør for jeg tror at det kan bli for stor belastning på kabularet hvis jeg setter i inngrep og lar hele belastningen hvile på kabularet.Jeg har aldrig gjort annet enn å ta inn slakken på kjettingen for så å belaste kabularet direkte. Når det gjelder mengden tau eller kjetting du skal legge ut vil du opparbeide deg erfaring etterhvert slik at du vil treffe ganske bra når baugen når land. Det er skjelden jeg bommer med mer enn et par meter. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
heira Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Hei Haba. Jeg har Enbo med blytau og det er det enkleste og bruke motorkraft når du skal legge til, Heira veier 6,5 tonn og bruke noe annet vil være galskap . Det skal mye til for at tauet går i propellen da det er fremdrift på båten og du kunn skal stoppe. Begynner du og bakke kan tauet komme i veien. Fordelen med tau i forhold til kjetting er at tauet stopper og rase ut når driften avtar. Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post Share on other sites More sharing options...
Amorosa Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Hei Har selv en Ilas 1000w med blytau. Har aldri hatt noe problem med at kabularet ikke holder tauet. Dette har gått greit selv i litt god vind. Ved tillegging så lar jeg dreggen gå og siger greit inn mot brygga, stopper tauet en meter fra brygga og lar båten gå på tomgang med baugen i brygga. Går fram og fortøyer. Stopper motor og gjør de nødvendige innstramminger. Fungerer veldig greit de ganger jeg er alene i båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Jeg benytter samme prosedyre (Engbo m/blytau), og har ikke hatt problemer, bortsett fra med den nyeste dreggen som krevde stramming av mutteren i senter av kabularet. Men så en dumt spørsmål. Noen skriver om låsing. Kan en slik vinsj låses på noe vis? Jeg har aldri gjort noe annet enn å stramme opp. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Den låser seg automatisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 6.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2004 :diving Takker for alle svar ! Men hvis noen har problemer med hva jeg mener med å "låse" kabularet skal jeg gjerne presisere. Jeg kan slå av strømmen til vinsjen etter å ha trukket ankeret til, ved å kople inn igjen "fritt fall." Da kan jeg dra ut så mye tau jeg ønsker uten motstand hvis jeg vil feste dreggtauet rundt en pullert. Hvis jeg setter i inngrepp, dvs. tar inn litt på tauet og så slår av strømmen, så dreier ikke kabularet fritt og tauet syntes "låst." Kjenner ikke til noen automatikk i dette, jeg kan/må selv velge. hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Mener du at du slår av vinsjen etter at du har droppet ankeret(uten å hive/stramme opp)? Det tror jeg ikke jeg har prøvd faktisk Normalt så vil du droppe dreggen og så justere lengden ved å hive inn. Når du da slår vinsjen av så er den låst. Hvis du kobler inn fritt fall så kan du som du sier dra ut tauet så mye du ønsker for å tørne det opp på en pullert. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du gjør det. Ankervinsjen gjør jo jobben for deg med et tastetrykk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 6.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2004 :diving Hei igjen. Joda jeg strammer opp, men har lurt på om jeg etterpå bør sette i "fri" for å bruke pullert til å feste dreggtauet i istedet for å belaste kabularet. Vinsjen er solid festet, men jeg lurer likevel. hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Har aldri sett noen motorbåt som ikke bruker kabularet til å holde med når de ligger oppankret. Seilbåter på svai bruker gjerne å avlaste kabularet med en taustump, delvis for å bli kvitt lyden av kjettingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Normalt så vil du droppe dreggen og så justere lengden ved å hive inn. Når du da slår vinsjen av så er den låst.Nok et dumt spørsmål. Jeg har brukt vinsj i mange år (Engbo). Alltid sluppet ut og så strammet passe opp. Har gjerne sluppet ut ved å bruke panelet v/styreposisjon og så brukt fjernkontrollen etterpå til å stramme opp. Denne har 3 knapper - rød (fritt fall), gul (hurtig opp), grønn (sakte opp). Jeg har ikke slått av på noen måte. Hvordan gjør jeg i tilfelle det? (Det finnes ikke noen av-knapp, men en hovedbryter står i eget rom sammen med hovedbrytere til motor, service og landstrøm. Denne står vanligvis på). Er det noe jeg har misforstått? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
aqua Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 I følge instruksene jeg fikk av Ilas da jeg hentet min IL1000w skal den stå i frittfall hele veien og først strammes etter at båten er tillagt. Med blytau slipper den dessuten automatisk ut riktig lengde og i passe vinkel fra propeller og drev. Skal vel heller ikke være noen grunn til å skru av overbelastningsbryteren. Vinsjmotoren låser seg selv. Det blir aldri noen særlig belastning på vinsjen når den ligger oppankret, selv med 8 tonn i kraftig vind og strøm. Det er derimot ikke særlig lurt å låse vinsjen mens båten driver inn, en bråstans kan utløse krefter nok til å rive løs både vinsj og akterspeil hvis slureklutsjen er justert stramt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cato Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Nok et dumt spørsmål. Jeg har brukt vinsj i mange år (Engbo). Alltid sluppet ut og så strammet passe opp. Har gjerne sluppet ut ved å bruke panelet v/styreposisjon og så brukt fjernkontrollen etterpå til å stramme opp. Denne har 3 knapper - rød (fritt fall), gul (hurtig opp), grønn (sakte opp). Jeg har ikke slått av på noen måte. Hvordan gjør jeg i tilfelle det? (Det finnes ikke noen av-knapp, men en hovedbryter står i eget rom sammen med hovedbrytere til motor, service og landstrøm. Denne står vanligvis på). Er det noe jeg har misforstått? Hei Hvis du trykker på Gul og Grønn samtidig legger du vinsjen "død". For å "gjenopplive" trykker du Grønn og så Rød. Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Det er derimot ikke særlig lurt å låse vinsjen mens båten driver inn, en bråstans kan utløse krefter nok til å rive løs både vinsj og akterspeil hvis slureklutsjen er justert stramt.Kjører du offshore race inn mot bryggen? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Nok et dumt spørsmål. Jeg har brukt vinsj i mange år (Engbo). Alltid sluppet ut og så strammet passe opp. Har gjerne sluppet ut ved å bruke panelet v/styreposisjon og så brukt fjernkontrollen etterpå til å stramme opp. Denne har 3 knapper - rød (fritt fall), gul (hurtig opp), grønn (sakte opp). Jeg har ikke slått av på noen måte. Hvordan gjør jeg i tilfelle det? (Det finnes ikke noen av-knapp, men en hovedbryter står i eget rom sammen med hovedbrytere til motor, service og landstrøm. Denne står vanligvis på). Er det noe jeg har misforstått? Du slår av vinsjen med å trykke på den gule og grønne knappen samtidig. Antagelig så gjør du dette når ankret er stuet på plass.Gjør det samme når du har ankret og. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Hele problemet med engbos vinsjer er jo at det hele skal være helautomatisk og problemfritt. Når man skal legge inntill trykker man rett og slett på friknappen der man ønsker at ankeret skal ligge - så kjører man sakte inntil brygge/annet. Vel ca. framme vil et lite trykk på knappen gjøre at ankertauet låses og båten bremses. Så jager man "hopperen" i land og fester bauen. Etter dette "etterstrammer" man dreggtauet med grønn knapp hvis behov. Så stopper man motoren og glemmer hele greia til man skal dra igjen. Alternativt (noe jeg har gjort en del ganger) er å etterstramme litt med fjernkontrollen når "hele følget" har kommet i land. Ved avgang løsner man festet i baugen, så kjører man vinsjen slik at båten blir dratt bakover (en engbovinsj er så sterk at den drar en båt på flere tonn under vann hvis ankeret ikke løsner). Når ankeret kommer ca. 1 meter fra "baugrullen" stopper det hele automatisk. Så kan man "forsiktig parkere" ankeret på plass med den grønne knappen til slutt. Stort enklere kan det ikke gjøres - det eneste man imidlertid skal være klar over at man aldri skal benytte en ankervinsj (unntak - forsiktig justering) uten at båtens motor går - dette fordi den krever masse med strøm - og automatsikringene har lett for å gå hvis man belaster vinsjen med motorens stanset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Hele problemet med engbos vinsjer er jo at det hele skal være helautomatisk og problemfritt.....Dette er vel ikke et problem, snarere tvert imot. Men det du beskriver er slik jeg gjør det og har oppfattet at det skal gjøres (bortsett fra at jeg ikke jager noen i land ). Jeg har aldri parkert vinsjen verken ute eller inne, og kan ikke minnes at det er beskrevet noe sted i den dokumentasjonen som følger vinsjen. Jeg har riktignok gjort meg noen betraktninger om dette holder - både akterspeilet (det er forsterket) og om blytauet sitter i kabelaret. Men i de værforholdene jeg har ankret har det ikke vært noe problem - samtidig som andre har mistet feste. Men det er åpenbart minst 2 "skoler" her. Jeg tror jeg tar en telefon til Engbo og hører hva de sier. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 8.September.2004 Del på Facebook Svart 8.September.2004 Tror da vitterlig at dette er beskrevet i instruksjonsboka? Men si fra hva Engbo sier. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Svart 8.September.2004 Del på Facebook Svart 8.September.2004 Tror da vitterlig at dette er beskrevet i instruksjonsboka? Men si fra hva Engbo sier.Jeg snakket med Bjørnar hos Engbo i dag. Han opplyste at det ikke var behov for å kople ut vinsjen verken når den var ute (etter å ha strammet opp) eller når den var inne. Det var bare å stramme opp og så la den være, respektive kjøre den inn når den ikke var i bruk (men glem ikke fysisk sikring m/vaier e.l.). En oppnådde ikke noen ekstra holdekraft e.l. ved å kople vinsjen ut etter at den var i posisjon. Når strømmen (hovedbryter) slås av når du forlater båten koples vinsjen automatisk ut, og må da på vanlig måte aktiveres ved bruk ved å trykke en gang på den grønne knappen. Så da, så Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 8.September.2004 Del på Facebook Svart 8.September.2004 NEi,selvfølgelig behøver du ikke slå av vinsjen.Og den låser uten å slå av sålenge den gule eller grønne knappen har vært engasjert. Men hvorfor skal den stå på? Strøm til ikke no? Å la vinsjen stå på under gange vil jeg ikke anbefale.Små Matroser har sterkt utviklede pekefingre og det kan ende med at dreggen er hivd så godt opp at du nesten ikke får den ut igjen. Eller som hendte i Drøbak sundet engang,med 16kg dregg og 30 meter blytau ute gikk det rimelig trått. Siden det har jeg bestandig sikret klumpen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
heira Svart 9.September.2004 Del på Facebook Svart 9.September.2004 Hei igjen. Det står beskrevet i "the book" at hvis du ikke klarer å løsne dregg/anker på normal måte, bør det slakkes ut nok tau/kjetting for så og sette denne fast i en SOLID puller , deretter bruke maskinkraft for å løsne f--nskapet. All fortøyning ellers tar vinsjen seg av Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.