Jump to content

Ankring med vinsj, hvordan gjør dere det ?


Haba

Recommended Posts

 :diving

Hei !

 

Har kjøpt båt med ankervinsj (Engbo med blytau 15 kg anker) Har ikke hatt slikt før og er derfor litt usikker på hvordan den bør brukes. Å droppe ankeret er OK, men så kommer spørsmålet. Med manuell dregg holdt jeg tauet mens båten seg framover og kunne holde igjen eller stanse seget med dreggtauet. Det kan jeg ikke nå, dreggen går ut i fritt fall og jeg må nå kjøre forsiktig fremover og så bremse opp med motoren. Selvfølgelig går dette rolig og sent for seg for jeg er redd tau i propell.

Når jeg så har satt fast i baugen trekker jeg inn på dreggen med vinsjen for å sjekke festet.

 

Skal jeg nå sette vinsjen i fri eller låse den i inngrep ? Jeg spør for jeg tror at det kan bli for stor belastning på kabularet hvis jeg setter i inngrep og lar hele belastningen hvile på kabularet.

Tror at det blir bedre om jeg setter i fri og tar inn på ankertauet og fester det til en pullert, men hva sier dere ?

Takknememmelig for alle gode tips.

 

mvh

Haba

Link to post
Share on other sites

Jeg spør for jeg tror at det kan bli for stor belastning på kabularet hvis jeg setter i inngrep og lar hele belastningen hvile på kabularet.

Jeg har aldrig gjort annet enn å ta inn slakken på kjettingen for så å belaste kabularet direkte. Når det gjelder mengden tau eller kjetting du skal legge ut vil du opparbeide deg erfaring etterhvert slik at du vil treffe ganske bra når baugen når land. Det er skjelden jeg bommer med mer enn et par meter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei Haba.

Jeg har Enbo med blytau og det er det enkleste og bruke motorkraft når du skal legge til, Heira veier 6,5 tonn og bruke noe annet vil være galskap :lol:. Det  skal mye til for at tauet går i propellen da det er fremdrift på båten og du kunn skal stoppe. Begynner du og bakke kan tauet komme i veien. Fordelen med tau i forhold til kjetting er at tauet stopper og rase ut når driften avtar.

Mvh Heira :lol:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har selv en Ilas 1000w med blytau. Har aldri hatt noe problem med at kabularet ikke holder tauet. Dette har gått greit selv i litt god vind.

Ved tillegging så lar jeg dreggen gå og siger greit inn mot brygga, stopper tauet en meter fra brygga og lar båten gå på tomgang med baugen i brygga. Går fram og fortøyer. Stopper motor og gjør de nødvendige innstramminger. Fungerer veldig greit de ganger jeg er alene i båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg benytter samme prosedyre (Engbo m/blytau), og har ikke hatt problemer, bortsett fra med den nyeste dreggen som krevde stramming av mutteren i senter av kabularet.

 

Men så en dumt spørsmål. Noen skriver om låsing. Kan en slik vinsj låses på noe vis? Jeg har aldri gjort noe annet enn å stramme opp.   :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

:diving

 

Takker for alle svar !

Men hvis noen har problemer med hva jeg mener med å "låse" kabularet skal jeg gjerne presisere.

 

Jeg kan slå av strømmen til vinsjen etter å ha trukket ankeret til, ved å kople inn igjen

"fritt fall." Da kan jeg dra ut så mye tau jeg ønsker uten motstand hvis jeg vil feste dreggtauet rundt en pullert.

Hvis jeg setter i inngrepp, dvs. tar inn litt på tauet og så slår av strømmen, så dreier ikke kabularet fritt og tauet syntes "låst."

Kjenner ikke til noen automatikk i dette, jeg kan/må selv velge.

 

hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Mener du at du slår av vinsjen etter at du har droppet ankeret(uten å hive/stramme opp)?

Det tror jeg ikke jeg har prøvd faktisk :yesnod: Normalt så vil du droppe dreggen og så justere lengden ved å hive inn. Når du da slår vinsjen av så er den låst.

Hvis du kobler inn fritt fall så kan du som du sier dra ut tauet så mye du ønsker for å tørne det opp på en pullert. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du gjør det. Ankervinsjen gjør jo jobben for deg med et tastetrykk?

Link to post
Share on other sites

Normalt så vil du droppe dreggen og så justere lengden ved å hive inn. Når du da slår vinsjen av så er den låst.

Nok et dumt spørsmål.

 

Jeg har brukt vinsj i mange år (Engbo). Alltid sluppet ut og så strammet passe opp. Har gjerne sluppet ut ved å bruke panelet v/styreposisjon og så brukt fjernkontrollen etterpå til å stramme opp. Denne har 3 knapper - rød (fritt fall), gul (hurtig opp), grønn (sakte opp). Jeg har ikke slått av på noen måte. Hvordan gjør jeg i tilfelle det? (Det finnes ikke noen av-knapp, men en hovedbryter står i eget rom sammen med hovedbrytere til motor, service og landstrøm. Denne står vanligvis på).

 

Er det noe jeg har misforstått?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

I følge instruksene jeg fikk av Ilas da jeg hentet min IL1000w skal den stå i frittfall hele veien og først strammes etter at båten er tillagt. Med blytau slipper den dessuten automatisk ut riktig lengde og i passe vinkel fra propeller og drev.

 

Skal vel heller ikke være noen grunn til å skru av overbelastningsbryteren. Vinsjmotoren låser seg selv. Det blir aldri noen særlig belastning på vinsjen når den ligger oppankret, selv med 8 tonn i kraftig vind og strøm. Det er derimot ikke særlig lurt å låse vinsjen mens båten driver inn, en bråstans kan utløse krefter nok til å rive løs både vinsj og akterspeil hvis slureklutsjen er justert stramt. :wink:

Link to post
Share on other sites

Nok et dumt spørsmål.

 

Jeg har brukt vinsj i mange år (Engbo). Alltid sluppet ut og så strammet passe opp. Har gjerne sluppet ut ved å bruke panelet v/styreposisjon og så brukt fjernkontrollen etterpå til å stramme opp. Denne har 3 knapper - rød (fritt fall), gul (hurtig opp), grønn (sakte opp). Jeg har ikke slått av på noen måte. Hvordan gjør jeg i tilfelle det? (Det finnes ikke noen av-knapp, men en hovedbryter står i eget rom sammen med hovedbrytere til motor, service og landstrøm. Denne står vanligvis på).

 

Er det noe jeg har misforstått?

Hei

Hvis du trykker på Gul og Grønn samtidig legger du vinsjen "død". For å "gjenopplive" trykker du Grønn og så Rød.

 

Mvh Cato

Link to post
Share on other sites

Det er derimot ikke særlig lurt å låse vinsjen mens båten driver inn, en bråstans kan utløse krefter nok til å rive løs både vinsj og akterspeil hvis slureklutsjen er justert stramt.

Kjører du offshore race inn mot bryggen?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nok et dumt spørsmål.

 

Jeg har brukt vinsj i mange år (Engbo). Alltid sluppet ut og så strammet passe opp. Har gjerne sluppet ut ved å bruke panelet v/styreposisjon og så brukt fjernkontrollen etterpå til å stramme opp. Denne har 3 knapper - rød (fritt fall), gul (hurtig opp), grønn (sakte opp). Jeg har ikke slått av på noen måte. Hvordan gjør jeg i tilfelle det? (Det finnes ikke noen av-knapp, men en hovedbryter står i eget rom sammen med hovedbrytere til motor, service og landstrøm. Denne står vanligvis på).

 

Er det noe jeg har misforstått?

 

Du slår av vinsjen med å trykke på den gule og grønne knappen samtidig. Antagelig så gjør du dette når ankret er stuet på plass.Gjør det samme når du har ankret og.

Link to post
Share on other sites

Hele problemet med engbos vinsjer er jo at det hele skal være helautomatisk og problemfritt. Når man skal legge inntill trykker man rett og slett på friknappen der man ønsker at ankeret skal ligge - så kjører man sakte inntil brygge/annet. Vel ca. framme vil et lite trykk på knappen gjøre at ankertauet låses og båten bremses. Så jager man "hopperen" i land og fester bauen. Etter dette "etterstrammer" man dreggtauet med grønn knapp hvis behov. Så stopper man motoren og glemmer hele greia til man skal dra igjen. Alternativt (noe jeg har gjort en del ganger) er å etterstramme litt med fjernkontrollen når "hele følget" har kommet i land. Ved avgang løsner man festet i baugen, så kjører man vinsjen slik at båten blir dratt bakover (en engbovinsj er så sterk at den drar en båt på flere tonn under vann hvis ankeret ikke løsner). Når ankeret kommer ca. 1 meter fra "baugrullen" stopper det hele automatisk. Så kan man "forsiktig parkere" ankeret på plass med den grønne knappen til slutt. Stort enklere kan det ikke gjøres - det eneste man imidlertid skal være klar over at man aldri skal benytte en ankervinsj (unntak - forsiktig justering) uten at båtens motor går - dette fordi den krever masse med strøm - og automatsikringene har lett for å gå hvis man belaster vinsjen med motorens stanset.

Link to post
Share on other sites

Hele problemet med engbos vinsjer er jo at det hele skal være helautomatisk og problemfritt.....

Dette er vel ikke et problem, snarere tvert imot. Men det du beskriver er slik jeg gjør det og har oppfattet at det skal gjøres (bortsett fra at jeg ikke jager noen i land  :headbang:). Jeg har aldri parkert vinsjen verken ute eller inne, og kan ikke minnes at det er beskrevet noe sted i den dokumentasjonen som følger vinsjen.

 

Jeg har riktignok gjort meg noen betraktninger om dette holder - både akterspeilet (det er forsterket) og om blytauet sitter i kabelaret. Men i de værforholdene jeg har ankret har det ikke vært noe problem - samtidig som andre har mistet feste.

 

Men det er åpenbart minst 2 "skoler" her. Jeg tror jeg tar en telefon til Engbo og hører hva de sier.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Tror da vitterlig at dette er beskrevet i instruksjonsboka? Men si fra hva Engbo sier.

Jeg snakket med Bjørnar hos Engbo i dag.

 

Han opplyste at det ikke var behov for å kople ut vinsjen verken når den var ute (etter å ha strammet opp) eller når den var inne. Det var bare å stramme opp og så la den være, respektive kjøre den inn når den ikke var i bruk (men glem ikke fysisk sikring m/vaier e.l.).

 

En oppnådde ikke noen ekstra holdekraft e.l. ved å kople vinsjen ut etter at den var i posisjon. Når strømmen (hovedbryter) slås av når du forlater båten koples vinsjen automatisk ut, og må da på vanlig måte aktiveres ved bruk ved å trykke en gang på den grønne knappen.

 

Så da, så  :lol:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

NEi,selvfølgelig behøver du ikke slå av vinsjen.Og den låser uten å slå av sålenge den gule eller grønne knappen har vært engasjert. Men hvorfor skal den stå på? Strøm til ikke no?

Å la vinsjen stå på under gange vil jeg ikke anbefale.Små Matroser har sterkt utviklede pekefingre og det kan ende med at dreggen er hivd så godt opp at du nesten ikke får den ut igjen.

Eller som hendte i Drøbak sundet engang,med 16kg dregg og 30 meter blytau ute gikk det rimelig trått. Siden det har jeg bestandig sikret klumpen.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Det står beskrevet i "the book" at hvis du ikke klarer å løsne dregg/anker på normal måte, bør det slakkes ut nok tau/kjetting for så og sette denne fast i en SOLID puller :crazy:, deretter bruke maskinkraft for å løsne f--nskapet. All fortøyning ellers tar vinsjen seg av :crazy:

Mvh Heira :rolleyes:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...