Jump to content

sprøytetrykk ved sprøyting av topcoat/lakk

jensemann2

Recommended Posts

Jeg ville ha brukt 2,5-3 bar trykk, samt mye tynner (tynnet til 20-25 sek. med DIN kopp hvis jeg ikke husker helt feil). Vask godt med silikonfjerner først, ellers risikerer du månekrater over hele skroget! Du bør vaske før sliping, ellers sliper du lett silikonrestene inn i skroget og det blir bortimot umulig å få bort..

Husk vannavskiller på slangen, vann i trykklufta kan gi dårlig resultat på lakkeringen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er ikke helt avgjørende. Hvor stor tank har du ? 50 liter ?

Du lakker fint med en 25 liters tank. Du stiller NED trykket fra 8-10 som de fleste bruker til alt mulig, og ned til 2,5-3 bar. Da bruker du MYE MINDRE luft pr minutt, og lufta varer selvfølgelig lengre :)

Føkk deg...

prøvde å lakkere en liten flekk på båten i dag med nedslående resultat. Kompressoren gikk konstant og klarte ikke holde mer enn 2 bar. Da begynte sprøyta å spytte litt. i starten mens trykket var oppe på 3 bar gikk det greit og resltatet ble nogenlunde, men man ser tendenser til appelsinhud.. jeg prøvde en flekk ved siden av med langhåret rulle beregnet for 2-komponent og det ble omtrent smme resultat. Litt dårligere enn sprøyta ble det.. Jeg vurderer å låne meg en kompressor til og koble i paralell. Jeg fikk ingen renninger så teknikken min med sprøyta fungerer tydligvis..

Neida ikke gi opp.

Min svoger har lakkert flere større båter, med topp resultat.

En av disse ble sprøytet utendørs.

Han har brukt en annen lakk da, men han brukte 2 eller tre små kompressorer sammenkoblet.

Tror forresten han brukte en slags billakk.

Min nyrullede Gimsøy, ser veldig bra ut på 2 meters hold, men er full av nupper, når du kommer nær.

Siden det er en bruksbåt, er jeg ikke så nøye på utseendet, så det holder for meg.

Skulle jeg derimot hatt en perfekt båt, ville jeg sprøytet den.

Sprøyta jeg har er forresten en HVLP sprøyte, står ikke i bruksanvisningen hvor mye luft den krever, bare at trykket skal være 2,5-3,5 bar. Jeg fikk spytting ved under 3 bar. Kan det være at jeg tynnet for lite? Brukte 10% tynner. Jeg har ikke viskosemåler... Noen som vet hvor mye luft pr min ca en sånn sprøyte trekker?Den bruker jo juft hele tiden siden jeg konstant har avtrekkeren halvveis inne slik at det bare kommer luft. trykker helt inn når jeg beveger meg over skroget.

Jeg ville nok ha tynnet litt mer, anslagsvis 20-30%. Ta en pause innimellom så kompressoren får bygget seg opp litt trykk igjen, så går det nok fint!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har tenkt å prøve å sprøytemale båten med biltema topcoat 2 komponent lakk. Hvor mye trykk skal jeg ha på sprøyta? Har en proffsprøyte fra biltema med 1,5 dyse..

Du bør ha 2,5 bar trykk og tynne topcaten med styren for å få den til å flyte best mulig. sprøyten bruker ca. 350 liter/m

Jeg lakkerte akkurat båten til guttungen med:

Biltema proffsprøyte m/1.3mm dyse (mulig det går like bra med 1.5mm, tar gjerne en kommentar fra proffene)

BT topCoat tynnet til ca 20sec i DIN-beger

snekker-kompressoren til naboen. Ikke så stor tank, men to-sylindret som gir bra med luft.

Med unntak av en liten renning som skyldes dårlig lakkerer :wink:... er båten blank og fin som bare det.

Forrige gang jeg lakkerte hadde jeg en litt liten vannutskiller, og fikk noen vanndråper i lakken. Det lager små kratere når det tørker. Nå her jeg kjøpt en bedre vannutskiller, har 10 meter slange montert høyt i garasjen med fall ned mot vannutskiller, deretter en ny 10-meter fram til pistolen. Fikk ikke problemer med vann denne gangen.

Redigert av Honduras (see edit history)

Tynn med Bitema tynneren du! Han har nok miforstått og trodd at det var topcoat (dvs gelcoat tilsatt voks) du skulle spraye med. Biltemas Topcoat er derimot en vanlig lakk...

Betyr det at det faktisk er mulig å lakke en gelcoat båt på ny? Jeg har nettopp kjøpt en Viking 31 Crusader (tror det er gelcoat)som er blitt nokså gulnet hvit - kan jeg lakkere denne med holdbart resultat? Og er det mulig å greie det selv? Hadde vært toppers!

Det er mulig, men den er tung å jobbe med. Jeg ville heller ha vasket skroget med syre (f.eks oksalsyre) for å fjerne gulningen, og deretter polert det opp med Autosol før voksing. Så lenge du ikke har stygge skader i gelcoaten, er det alltid mulig å shine den opp igjen...

Har ikke lakket med kompressorløsningen jeg har, men har brukt en del annet som krever mye luft over tid å når behovet for mye luft melder seg har jeg 1stk 25liter/1,5hk samt 1stk 50lite/2hk i serie(dvs at jeg har en slange fra uttaket på 1,5'ern til dobbeltuttaket på 50litringen, slik kan jeg regulere trykket med det andre uttaket på 50 litringen). Har som regel disse koblet sammen store deler av tider, selv om jeg til vanlig bare kjører en motor men greit med ekstra lurt tilgjengelig)

Uansett, ved mye belastning så går det greit å kjøre begge sammen å da skulle det ikke være noe problem å lakke med en slik løsning med mindre man er for kresen :)

Du fyller lakken i et Din-beger, som er en kopp med hull i bunn. Og så tar du tiden det tar for lakken å renne ut. Verre er det ikke.

Voks skal kun brukes i gelcoat, ikke i lakk! Hvor mye husker jeg ikke helt, lurer på om det er 2%?

Dere må være oppmerksom på at Biltema roter det litt til med navnet på produktet.

Topcoat er normalt betegnelsen på Gelcoat tilsatt 2% voks for å herde mot luft.

Lakken Biltema kaller Topcoat, er produsert av Star malingfabrikk. Star bruker også navnet Topcoat når de selger den under eget navn MPS Topcoat

Under linken ligger det datablad.

Dette produktet er sammenlignbart med Jotuns Hardtop, og er altså ikke en topcoat i tradisjonell forstand. Synd at navnevalget fører til så mye forvirring om hvilket produkt og egenskaper man snakker om.

Redigert av Honduras (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...