MindViruz Startet 8.Juli.2010 Del på Facebook Startet 8.Juli.2010 Hei. Da jeg skal hente Riben min med ny PVC pongtong på i helgen lurer jeg på om noen har noen gode tips til hvordan man bør behandle pongtongen best mulig for at den skal vare lengst mulig. -Finnes det noen middler man bør/kan behandle den med for at den holder best mulig, ser best mulig ut, og blir lettest mulig å vaske ren? -Er det samme luftrykk uansett båt? (240mBar/0,24Bar??) -Si at det er kaldt en dag, og man fyller båten opp til 240mBar om kvelden man skal bruke den, og det er forventet solsteik og varmt neste dag. Bør man da tappe den for litt luft før man parkerer for kvelden? -Hvilken middel bør man bruke for å vaske den ren, og hva må man ikke bruke? -Hva er det pongtongen ikke tåler? (F.ekse. slyngespisser, høy varme eller kanskje diverse typer oljer/kjemikalier???) -Noen andre forhåndregler man bør ta for å bevare den best mulig? Takker for alle svar :) Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Ingen som har peil?? Lurer faktisk litt selv Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 RIB rensemidler har jeg litt erfaring med. Synes det som funker best er zalo og JIF skurekrem, eventuelt Hugos skurekrem. På ekstra vanskelige flekker funker også husholdningsstålull med såpe. Det lukte løsemidler lang vei av noen av disse RIB midlene, og det er jeg litt skeptisk til. Beste man kan velge er vel en farge der møkk ikke vises så godt Jeg har aldri opplevd luftens utvidelse av varme som et stort problem. På jolla vår i dag er det overtrykksventiler. Men er det 5 varmegrader når man pumper jolla full og 30 grader dagen etter bør man vel tenke seg om litt. Normale sommertemperaturer har jeg aldri opplevd som problematisk. Sitér dette innlegget Link to post
Vidarfre Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Har prøvd "alt"for å rengjøre-zalo,hugos,diverse edikk, jif, grønnsåpe mm. men det som virkelig funker er Jotun Båtvask, jeg ble imponert av det, møkka rant av båten og så nesten ny ut etterpå, reiste rett ned på sjappa og kjøpte de 3 flaskene de hadde igjen, jeg synes det var vidunderkur. Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
CSL Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Ikke bruk tradisjonelle båtpleiemidler på pontongene. Mange av de inneholder kjemikalier som de ikke har godt av. Det samme gjelder bruk av høyttrykksspyler! Mitt vaskeråd som jeg bruker på min RIB: Vasker først godt med ferskvann/hageslange på brygga. Går så over med New Magic dyprens (fås kjøpt hos FLAK-forhandlere tror jeg, og hvertfall Rammsalt i Asker). Dette får frem fargen svært godt, og fjerner inngrodde merker, fargesverting, forurensing osv. Pontongen blir som ny. Deretter går jeg over med New Magic Gum cream. Dette er et poleringsmiddel for pontongene, husk at vanlig båtpolish/bilpolish etc. ødelegger. Gum cream påføres et par-tre ganger i løpet av sesongen. Gjør at du bare kan spyle båten ren med vann, og sørger for at fargen holder seg. Beskytter også mot UV-stråling som er skadelig for pontongene. Annet som pontonger ikke har godt av: Bensinsøl, oljesøl, alt som etser selvsagt, syre osv. Vær også forsiktig med gnissing mot brygger, særlig steinbrygger o.l. Båten kan kaste mye på seg i bølger, og fenderlisten har jo sin begrensning sånn sett. Selv har jeg kjøpt meg slike på maritim, fungerer alldeles utmerket! Hva gjelder trykk: Det skal ganske stor temperaturforskjell til for at det merkes vesentlig i pontongene. Jeg har aldri tenkt over dette bortsett fra at jeg ikke pumper den nær rødmerket hvis det er 15 grader og varslet 30 dagen etter. I min RIB har jeg en ventil-sak som jeg setter i påfyllingen som viser når båten har riktig trykk. Har du ikke det bør du ha en pumpe som viser trykket, og finne ut hvor mye trykk nettopp din båt skal ha. Ha heller for mye enn for lite trykk. For lite trykk sliter voldsomt når du kjører. New Magic in action: Fargeforskjellen er enda råere i virkeligheten! Da jeg kjøpte min RIB var den grårosa, og full av sorte merker. Nå er den skikkelig brannrød. Her har jeg testet det på skai: Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Snekker'n Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Ikke bruk tradisjonelle båtpleiemidler på pontongene. Mange av de inneholder kjemikalier som de ikke har godt av. Det samme gjelder bruk av høyttrykksspyler! Flotte vaskeråd. Jeg noterer meg disse til RIB blir innkjøpt. Kan du utdype hvorfor høyttrykksspyler ikke skal brukes? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
CSL Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Kan du utdype hvorfor høyttrykksspyler ikke skal brukes? Har hørt at de kan bli ødelagt av det. Tror det høye trykket kan deformere på noe vis, ødelegger egenskapene hvertfall. Hørt det av flere her inne, og av Rammsalt i Asker (han som reparerer alt av RIB på Østlandet). Høyttrykksspylere er jo tiltenkt bruk på hardere materialer vil jeg tro, pontonger er jo noe ganske annet, selv om de tåler all den juling de får under bruk. Vil hvertfall ikke teste det selv Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
68 GT Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Har sett at "Turbodyse" på høytrykksvasker har startet deformering av sømmen der pontongene er limt til skroget. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
MindViruz Svart 5.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2010 Takk for gode svar :) Den nye pongtongen på båten min er svart, så den er heldigvids "flekkvennlig". MEN: Jeg fikk høre at pongtongbytte til en uorginal ikke ville ha noenting å si for kjøre-egenskapene. Toppfarten i tom båt er den samme som før. Men jeg synes at den nye pongtongen "lever" og beveger seg mye mer enn den gamle når jeg kjører, så synes jeg at jeg har mistet litt fart når jeg kjører med last i båten. Husker ikke hva farten var før, så jeg kan ikke få dette "bevist", men er det mulig at pongtongbyttet kan ha fått innvirkning på farten? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Har du byttet til uoriginal pontong? Fra hva til hva? Hvor stor er båten? Kan jo hende at den ikke passer så godt som du tror, i overgangen mellom skrog og pølse, festene e.l. Eller at trykket fordeler seg galt fordi det ikke "kommer til" eller får spredd seg slik det skal.. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
GlennIversen Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Har fått gleden av å teste DENNE, og ble kjempefornøyd med resultatet. Hvis dere ser på innlegg nr 7 i HER , så er dette ett veldig velprøvd middel. Kan anbefalles på det sterkeste. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
MindViruz Svart 6.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2010 Har du byttet til uoriginal pontong? Fra hva til hva? Hvor stor er båten? Kan jo hende at den ikke passer så godt som du tror, i overgangen mellom skrog og pølse, festene e.l. Eller at trykket fordeler seg galt fordi det ikke "kommer til" eller får spredd seg slik det skal.. En Narwhal bp 580 fra 1994. Den gamle pongtongen (grå) lakk som en sil. Har fått montert en svart grand pongtong (560 forlenget til 580 på fabrikken). Den passet veldig bra, men baugen er en del bredere, og diameteren er littegramm større, så de har lagt ut den gamle pongtongen på utsiden i baugen for å få den til å passe der. Dette er de bildene jeg har nå. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Hmmm, ikke vet jeg. Hvor ble jobben gjort? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
MindViruz Svart 6.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2010 Hmmm, ikke vet jeg. Hvor ble jobben gjort? Safemarin i Søgne. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Har du vært i kontakt med dem ang. problemet? Hva har de sagt i så fall? Det kan jo være at den nye pontongen subber mer i vannet. Det vil jo gjøre at pontongene beveger seg mer i vannet enn den gamle, og at farten går ned. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
MindViruz Svart 6.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2010 Jeg har ikke hvert i kantakt med de enda nei. Fordi jeg ville prøve å få litt mer "kjøtt på beinet" om dette før jeg kontakter de. Men jeg får vel ta saken opp med de. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.