nomen Startet 8.Juli.2010 Del på Facebook Startet 8.Juli.2010 Det blir lest noen hundre bil og båtannonser iløpet av uka,og ser til stadighet at motorer er "overhalt". Noen skriver:"Motor satt til overhaling hver høst" En annen selger en båt med motor som kun har gått 40,og har vært på verksted til overhaling. Det later til at folk tror at overhaling er det samme som service,hvilket det i mine øyne IKKE er. Service definerer jeg som periodisk vedlikehold av en gjenstand ofte etter produsentens spesifikasjoner. Overhaling definerer jeg som en TOTAL renovering av en gjenstand hvor ALLE slitedeler er kontrollert i h.h til spsifikasjonene evt. skiftet ut. Blir jo feil hvis en blir fortalt av en evt. selger at motoren er overhalt,og deretter må stille "kontrollspørsmål" for å finne ut om det dreier seg om en service elle ikke. Hvordan definerer andre ordet "overhaling"? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sydvesten Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 En total overhaling av en mekanisk gjenstand som en motor er i min verden det samme som at dingsen er satt tilbake til tilnærmet ny tilstand.. Dvs. alle slite deler er skiftet og motoren er som "ny" og regne... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 (redigert) Man bytter ikke deler som holder seg innom kontrollmålene under en overhaling Sydvesten ? ( stempler, veivaksel , topplokk osv) Det skrev jeg heller ikke, en veivaksel eller topplokk er normalt ikke slitedeler, men stempler mener jeg bør skiftes om vi snakker om total overhaling... Noen bytter kun stempelringer som vel kan være greit i gitte tilfeller.. Jeg mener fortsatt at en total overhaling er å sette motoren tilbake til tilnærmet ny tilstand.. enten det er motor eller noe annet mekanisk.. Ser vi på de overhalingskit som leveres til en del motorer så er også stempel inkludert i pakken... At dette for deg muligens er for mye for at en kan kalle det for total overhaling er din mening, men ikke min.. Jeg stiller større krav for at det kan kalles en total overhaling.. Så om en er innenfor de gitte toleranser så er det ikke gitt at dette er like godt som nytt, gjenstår det kun en hundredel/tusendel til minimum, så er man fortsatt innenfor, men ikke så lenge.. Det er ikke godt nok for meg Redigert 8.Juli.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lykken VI Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Enig med Sydvesten. Overhalt motor er "som ny", altså alle slitte deler er byttet. Og rett justerte ventiler, pumpe.... byttet slanger og ledninger. Men mange har vel en annen oppfatning, spesielt om de skal selge :saint: . Kjøpere har vel som regel samme oppfatning som meg(tror jeg ) . Du har jo de som sier de har "gått over bilen" eller båten. Spurte en engang hva han hadde gjort når han gikk over bilen (han annonserte med det i teksten) , han hoppet opp på panseret og gikk over bilen Kjøper aldri noe av han, noen gang !!! Det finnes mange svindlere Det beste er kansje å be om dokumentasjon på utførte rep og overhalinger. Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Whistler Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 ... Du har jo de som sier de har "gått over bilen" eller båten. Spurte en engang hva han hadde gjort når han gikk over bilen (han annonserte med det i teksten) , han hoppet opp på panseret og gikk over bilen .... Havner i samme kategori som han som var hos legen. Legens hund lukta på han og katten gløtta opp. På regninga stod det ekstra for "lab report" og "cat scan". Ellers ening med Sydvesten. Overhalt=nullstilt timeteller. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Polarn Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Er det ikke bare å male over og kalle det overhalt altså? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Lykken VI Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Er det ikke bare å male over og kalle det overhalt altså? OVERMALT heter det :giggle: :giggle: :giggle: Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
SveinHa Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Da er det nyovermalt og det er noe annet... En båt jeg kikket på en gang påstod selgeren at hadde nyoverhalt motor. Førsteinntrykket fortalte at det var noen tiår siden motoren var malt og denne gamle malingen var ubrutt på alle vitale og andre bolter... Etterhvert kom det fram at motoren også hadde et brent veivlager. Mye rart selgere sier i håp om å lure en potensiell kunde Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
avmønstret5 Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Ellers ening med Sydvesten. Overhalt=nullstilt timeteller. Er også enig, men å "nullstille" er det ikke, men de vanlige slitedeler er kontrollert evnt. skiftet. Så er det det med "autorisert". Det er mange dyktige motormekanikere, men også mange amatører i faget. Det har til i dag vært lite tilbud om utdanning i småbåtmotorer (nå er det en linje på i den vidergående skolen i Larvik), det har derfor i stor grad vært uautoriserte som har mekket i de autoriserte verkstedene. Har en noe kompetanse selv så følg med. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 Etter å ha sett på mange annonser og vurdert både biler og båter, har jeg kommet til følgende konklusjon: Full service = Peilet olje og etterfylt spylevæske Overhalt = Byttet plugger, olje og filter Så for meg kan de skrive hva de vil helt til kopi av faktura ligger på bordet. Ikke kvittering = ikke utført Mulig det er i overkant kynisk, men da har man ett utgangspunkt for å finne "riktig pris" i det minste. Reparasjonskostnader ved en skikkelig overhaling kan estimeres etter følgende skala: ping-ping-ping... = 10.000,- iik-iik-iik-iik.. = 20.000,- knakk-knakk-knakk = 50.000,- ping-iik-knakk-boff =100.000,- Nå er det straks helg og da skal jeg lufte Marna'n, som heldigvis holder seg til tøff-tøff-tøff enn så lenge Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Kjetil1 Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 Overhaling er det du får av kona lørdagsnatt/ søndagsmorgen når du kommer krypende hjem fra byen, etter å ha sagt at du kun skulle over til naboen og ta èn øl etter Nyhetene ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Sydvesten Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 Overhaling er det du får av kona lørdagsnatt/ søndagsmorgen Da er nå du heldigere enn andre, selv er det en overhøvling i vente.. og ikke en overhaling.. etter en slik seanse Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kjetil1 Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 Ja, der ser du. Det er til og med forskjellig betydning etter hvor i landet man er , for den type overhaling jeg sikter til er ikke noe å kalle seg heldig for å ha fått... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Honduras Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 Overhaling er det du får av kona lørdagsnatt/ søndagsmorgen når du kommer krypende hjem fra byen ..etter en såkalt "skalldyr-aften", dvs at man Reker rundt på byen mens man Humrer og ler, før man Krabber hjem.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Kjetil1 Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 Ja, bare man ikke kommer hjem til kona og stinker av "gamle reker", burde jo alt være bra ... Og, genial beskrivelse av kvelden, forresten... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Men om man kjøper en båt, river alt interiør da mener jeg alt inni, bygger opp alt på nytt maler/lakker utvendig og bare setter i samme motor igjen, betraktes det som "overhalt båt" Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Mye rart!!! En motor er overhalt når den er plukket i molekyler, kokt/vasket alle deler og satt sammen innenfor de spesifikasjoner som motorfabrikanten oppgir. Dette er minst det samme som ny motor, og særlig støpegods var bedre i gamle dager, materiale i motorblokker var gjerne tykkere osv. så det er ingen grunn til å tro at en helt ny motor er bedre enn en gammel motor som er riktig overhalt. At det skal være nødvendig å bytte stempler i en motor ved enhver overhaling er bare tull, med mindre de er ødelagt. Stempler kan ikke maskineres, og er kast dersom de har feil. Forøvrig slites sylindrene som regel ut lenge før stemplene, og den vanligste grunnen til utskifting av stempler er borring til overdim. Materialtretthet i metallet skaper normalt ikke så store spenninger at det er noe problem. Ved en overhaling sjekkes dette, og det kan taes av noen få tusendeler. De fleste motorer støpes gjerne med litt "ekstra" i forhold til de opprinnelige tegningene, og det er vanlig å slipe anleggsflatene ved f. eks. blueprinting, for å få eksakt riktig høyde. Derimot kan varmgang føre til vridning, men sjelden så mye at det ikke kan slipes rett igjen uten problemer. Det bør også sjekkes at det ikke er sprekker osv. " Reparasjonskostnader ved en skikkelig overhaling kan estimeres etter følgende skala: ping-ping-ping... = 10.000,- iik-iik-iik-iik.. = 20.000,- knakk-knakk-knakk = 50.000,- ping-iik-knakk-boff =100.000,- " Er enig de prisene hvis man tar seg en tur til den lokale "autoriserte" båtmotorsjappa. Jeg er akkurat ferdig med å bygge opp en Penta motor nå i helgen, og har en autorisert forhandler bare hundre meter unna. Jeg går hver gang bort til sjappa for å sjekke litt deler osv. og når jeg får prisen kommer anginaen krypende. Har begynt å kalle dem for gullsmeden. Bestilte istedet fullt slipesett/bunnsett, nytt registersett, oljepumpe, sil, nye stempler, pluss en hel del annet fra Sarpsborg motor. Prisen på alt var rett rundt fire båtlapper, og den lokale gullsmeden skulle ha i overkant av fjorten båtlapper for de samme delene. Gutta på Sarpsborg motor finner alltid frem de rette delene, og det som skal være beregnet til marine er selvfølgelig det. Dette er en GM motor, og det er selvfølgelig ikke så enkelt med utenbords eller annen elendighet. Jeg må legge til at jeg har noen prosenter avslag på den prisen fra Sarpsborg, mens prisene fra gullsmeden er utsalgspriser, samtidig som min lokale Volvo Penta forhandler sannsynligvis har verdens høyeste påslag på alt de foretar seg. En overhalt båt er vel en båt som er halt over noe, helst ett skjær? Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Å overhale en motor betyr vel egentlig at en skal se over motor og at alt ser greit ut. Er ikke sånn at man kan forutse ting i årene som kommer. Vi overhaler ikke en maskin som ikke trenger det. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Vi overhaler ikke en maskin som ikke trenger det. Men da skriver man heller ikke "nyoverhalt" i salgsannonsen. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 (redigert) Ved kjøp av båt / bil / mc er det kun en ting som gjelder, gjett hva, k v i t t e r i n g på eventuelle overhalinger eller utført vedlikehold. Redigert 11.Juli.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Vanlig overhaling medfører en del ting. Motoren skal plukkes i småbiter, og alle lagringer måles og sjekkes for slitasjemerker evt skiftes. Stempel og oljefjærer skal skiftes. Sylindre skal hones. Kamaksel, veiv, vipparmer etc, sjekkes for slitasje evt. skiftes (veiven kan slipes, men da må veiv og rådelagre skiftes). Ventiler og seter slipes/skiftes. Alle pakninger og tettninger skiftes. Dyser sjekkes/overhales. Dieselpumpe sjekkes/overhales. Topp sjekkes for sprekker, og vanligvis slipes den plan. Oljepumpe sjekkes/skiftes. Vannpumpe skal overhales/skiftes. Alle kanaler i blokk skal rengjøres for oljeslagg. Glødeplugger skiftes vanligvis. Etter montering skal tenningstidspunkt justeres, og motor skal kjøres med belastning over en viss tid. Til slutt skal kompresjon testes, og motor sjekkes for svetting/lekkasjer. DVS. motoren skal være i samme tilstand som ny, ikke bare sjekket at den virker. Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Hvodan vet du det?? Er det slik alltid? Overhaling kan være så mangt, alt etter det kunden ønsker.Ønsker han en full overhaling er det jo greit. Da tar vi alt. Ønsker han noe så tar vi det. Vi kan anbefale å ta mere, men det er han som bestemmer. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Hvodan vet du det?? Er det slik alltid? Overhaling kan være så mangt, alt etter det kunden ønsker.Ønsker han en full overhaling er det jo greit. Da tar vi alt. Ønsker han noe så tar vi det. Vi kan anbefale å ta mere, men det er han som bestemmer. Dette faller vel på sin egen urimelighet. Du mener overhaling kan være så mangt, men du mener det er noe som heter "full" overhaling, og noen ganger tar dere bare noe, slik at trådstarters spørsmål om hva som ligger i ordet overhaling er etter din mening opp til kunden, og har ingenting med ordets betydning å gjøre? Poenget er vel at noen mener de har overhalt motoren etter kun en vanlig service, mens de fleste tenker på en overhaling av en motor som noe som innebefatter full demontering og montering, du på den andre siden mener det er opp til hver enkelt kunde å definere hva en overhaling er? Spesssielt :-) Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Ein full overhaling av ein motor er etter mitt syn å skifte ut alle slitte deler i motoren så som lager, stempelringer og andre slitte deler slik at motoren kan reknast som så god som ny. Eg kjøpte ei snekke for nokre år attende, motoren skulle vere fult overhalt for to år siden, på turen heim oppdaga eg at motoren slukte olje og etter nokre småturer etter heimkomst havarerte motoren, det viste seg at det kun var skifta toppakning på motoren. Gjekk tilbake til selger å kravde ny motor eller kompensasjon for det det ville koste å overhale motoren, selger bedyra si uskuld då det var eigar før han som hadde sagt at motoren var overhalt. Eg ville gå til forliksrådet men selger bedyra at han ikkje hadde penger og hadde gjeld til over hovudet. Det enda med at vi fann ein brukt motor og delte kostnadene. Neste gang eg eventuelt kjøper båt/motor vil eg vere meir på vakt og kreve kviteringer/bevis for ein slik påstand om fullt overhalt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Ja det er hele saken, kvitering for det som er gjort, kontroll av kviteringer at de ikke er falske så for en selv, eller noen motorkyndige til vurdere graden av "overhaling". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.