Øyvind Kvammen Startet 8.Juli.2010 Del på Facebook Startet 8.Juli.2010 (redigert) Har satt i en mercruiser 4.2 Dtronic med bravo 3 drev i min bayliner 2755. Mangler 375 o/min for å komme opp i max turtall, så jeg lurer på om jeg skal gå for en mindre propell eller omprogrammere hjernen og få en 20-30 hk mere.. Ser en på forumet som har gjort dette med bra resultat! Men spørsmålet er om drevet mitt tåler dette da det ikke er et bravo x drev.. Redigert 8.Juli.2010 av Øyvind Kvammen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Bravo 3 har vel flere varianter. Sjekk med Brunswick som leverer dem. Ellers så tåler Bravo 2 drev mest, men da har du bare en propell. Jeg har Bravo 2 diesel drev på mine 4.2L på 240 hk. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Teerex Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Er det en 250 hk D-tronic? Monter iallefall drevdusj, det er en rimelig forsikring mot problemer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Øyvind Kvammen Svart 9.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 250 hk ja, og drevdusj har jeg :) Men tåler drevet 30-40 hk mere er vel spørsmålet! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 det er jo et finurlig spørsmål... 4,2 D-tronic 300 var vel levert med bravo 3 før bravo 3X kom. Kanskje det var derfor 3X kom... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Øyvind Kvammen Svart 10.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Hmmmmm Er vel bare en måte å finne d ut på da ;) Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 i følge denne linken skal Bravo 3 X tåle 450 HK. Hvor mye moment det tåler finner jeg ikke ut av. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 10.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 i følge denne linken skal Bravo 3 X tåle 450 HK. Hvor mye moment det tåler finner jeg ikke ut av. Ja, men problemet mitt er at jeg kun har bravo 3 drev :( Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Her er linken til Bravo 3 tåler 400 HK Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Ja 400 hk med en bensinmotor uten turbo i en relativt lett båt, men neppe 400 hk med en turbodiesel i en tung båt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ansgar Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Ja 400 hk med en bensinmotor uten turbo i en relativt lett båt Det er det som er utfrodringen at det ikke står hvor mye moment de tåler. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Samme hvor mye hester de tåler som det sies her.. det Nm som knekker de.. Ingen av Mercruiser drevene tåler Yanmar sin 315 hk i alle fall.. 3X drev spiser denne motoren til frokost etter en tid.. yanmaren utvikler ca 710NM Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Øyvind Kvammen Svart 10.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Samme hvor mye hester de tåler som det sies her.. det Nm som knekker de.. Ingen av Mercruiser drevene tåler Yanmar sin 315 hk i alle fall.. 3X drev spiser denne motoren til frokost etter en tid.. yanmaren utvikler ca 710NM Hmmm, er ikke sikker på hvor mye moment det er i min jeg.. men mener d er rundt 400 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 (redigert) Du har 550-560 Nm. Spørs årsmodell, var vel et skille rundt 2004-2005 da 250 ble teknisk identisk med 270, 300 og 320 foruten programmeringen. Du kan få 100 Nm ekstra her http://www.rstuning.no/Boats/mercruiser.html Redigert 10.Juli.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Øyvind Kvammen Svart 11.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Motoren er fra 2001, merkbart MYE bedre en den gammle besin v8,eren som sto i hvertfall :) Marsjer nå fint på 24-25 knop og max fart på 35.3 knop, men mangler da som sagt 375 o/min på max turtall... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 (redigert) Hvis du får over 35 ekte GPS-knop ved under 3500 rpm på max så har du jo en lettdrevet båt så da burde kanskje drevet tåle litt mere effekt. Vil du ha mere fart (sånn omkring 40 knop) kan du jo slå til her http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=22528071 Da får du iallefall Bravo 3X på kjøpet. Hvilken propellstigning har du, og hva er utvekslingen på drevet? Jeg har -98 modell D-tronic 250 men Bravo 3X drev fra 2002. Det var kanskje da de kom på markedet. Redigert 11.Juli.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Øyvind Kvammen Svart 11.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 (redigert) Hvis du får over 35 ekte GPS-knop ved under 3500 rpm på max så har du jo en lettdrevet båt så da burde kanskje drevet tåle litt mere effekt. Vil du ha mere fart (sånn omkring 40 knop) kan du jo slå til her http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=22528071 Da får du iallefall Bravo 3X på kjøpet. Hvilken propellstigning har du, og hva er utvekslingen på drevet? Jeg har -98 modell D-tronic 250 men Bravo 3X drev fra 2002. Det var kanskje da de kom på markedet. Dette er 35 gps knop ja :)vet ikke hvor mye båten veier, men er en orginal bayliner 2755 fra 1991. Farten er mer en bra for meg, men har jo vært greit å få den opp i max turtall! Står 26 pitch på nå, så må evt vurdere 24 kuppet, eller ren 24 pitch, så ha noen 24 og trenger litt tyngre så bytter jeg gjærne ;)utvekslingen er 2:1 Redigert 11.Juli.2010 av Øyvind Kvammen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Er det noen som hvet hva som skjer hvis jeg vil gi opp Bravo 3x og gå over til Bravo 2X? Er litt lei av å mate Yanmarn med stadig nye Bravo 3x.... Har i dag utveksling 1:1,81 med 22P. Bør jeg ha samme utveksling på et Bravo 2, eller vil det gå med 1:51?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.