Jump to content

Hvor mye tåler et bravo 3 drev?!


Øyvind Kvammen

Recommended Posts

Har satt i en mercruiser 4.2 Dtronic med bravo 3 drev i min bayliner 2755.

Mangler 375 o/min for å komme opp i max turtall, så jeg lurer på om jeg skal gå for en mindre propell eller omprogrammere hjernen og få en 20-30 hk mere.. Ser en på forumet som har gjort dette med bra resultat!

 

Men spørsmålet er om drevet mitt tåler dette da det ikke er et bravo x drev..

Redigert av Øyvind Kvammen (see edit history)
Link to post

Er det en 250 hk D-tronic?

Monter iallefall drevdusj, det er en rimelig forsikring mot problemer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

det er jo et finurlig spørsmål... 4,2 D-tronic 300 var vel levert med bravo 3 før bravo 3X kom.

Kanskje det var derfor 3X kom... :confused:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja 400 hk med en bensinmotor uten turbo i en relativt lett båt, men neppe 400 hk med en turbodiesel i en tung båt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Samme hvor mye hester de tåler som det sies her.. det Nm som knekker de.. Ingen av Mercruiser drevene tåler Yanmar sin 315 hk i alle fall..

3X drev spiser denne motoren til frokost etter en tid.. yanmaren utvikler ca 710NM

 

Hmmm, er ikke sikker på hvor mye moment det er i min jeg.. men mener d er rundt 400

Link to post

Du har 550-560 Nm. Spørs årsmodell, var vel et skille rundt 2004-2005 da 250 ble teknisk identisk med 270, 300 og 320 foruten programmeringen.

Du kan få 100 Nm ekstra her http://www.rstuning.no/Boats/mercruiser.html :eek:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis du får over 35 ekte GPS-knop ved under 3500 rpm på max så har du jo en lettdrevet båt så da burde kanskje drevet tåle litt mere effekt.

Vil du ha mere fart (sånn omkring 40 knop) kan du jo slå til her http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=22528071 Da får du iallefall Bravo 3X på kjøpet.

Hvilken propellstigning har du, og hva er utvekslingen på drevet?

Jeg har -98 modell D-tronic 250 men Bravo 3X drev fra 2002. Det var kanskje da de kom på markedet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis du får over 35 ekte GPS-knop ved under 3500 rpm på max så har du jo en lettdrevet båt så da burde kanskje drevet tåle litt mere effekt.

Vil du ha mere fart (sånn omkring 40 knop) kan du jo slå til her http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=22528071 Da får du iallefall Bravo 3X på kjøpet.

Hvilken propellstigning har du, og hva er utvekslingen på drevet?

Jeg har -98 modell D-tronic 250 men Bravo 3X drev fra 2002. Det var kanskje da de kom på markedet.

 

Dette er 35 gps knop ja :)vet ikke hvor mye båten veier, men er en orginal bayliner 2755 fra 1991.

Farten er mer en bra for meg, men har jo vært greit å få den opp i max turtall!

Står 26 pitch på nå, så må evt vurdere 24 kuppet, eller ren 24 pitch, så ha noen 24 og trenger litt tyngre så bytter jeg gjærne ;)utvekslingen er 2:1

Redigert av Øyvind Kvammen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...