Jump to content

Kjøre ferskvann igjennom motor etter endt tur,har det noe for seg?

Polarn

Recommended Posts

I manualen til de nye QSD motorene står det at en skal kjøre gjennom ferskvann etter hver gang en har kjørt i saltvann. Men det er sikkert noe de bare skriver for å gardere seg. Tror det er få som faktisk gjennomfører det.

Men det er kanskje noe av årsaken til at så mange må bytte raisere urovekkende tidlig på div. motorer? Eksossyre kombinert med salt?

Selv om en velger Mercruiser "Seacore" edition står det tror jeg. Som i følge dem selv er markedets beste korrosjonsbeskyttelse.

Jara Wynja

Kanskje en ide å spørre seg hvilke motordeler som i virkeligheten er eksponert for saltvann i en ferskvannskjølt motor. Manifold er nevnt, det samme er impellerhus - skjønt jeg kan ikke forstå at sjøvann gjør større skader her(?) Så kan man jo undersøke hva disse delene koster å skifte ut hvert 20. år eller noe sånt. (Min forrige båt var mer enn 20 år gammel og ingen av disse delene var ennå byttet ut). Så kan man spørre seg - er det verdt dette styret etter hver eneste båttur???

Yamaha og Suzuki har jo tenkt noe på det siden motorene er tilpasset en slik tilkoplingsmulighet.

Vet at mange utenbordser har tilkobling for spyling, men her var det vel mest snakk om innenbordsmotorer. Utenbordsmotorer stiller uansett bedre enn innenbords da de tømmer seg for det meste av vann selv, men har også utvilsomt godt av ferskvannspyling ref. tråder her på BP med gjennomtærede bunnpanner etc på nyere Merc 4-T.

Har sett for mange tette og tærede varmevekslere, oljekjølere/ giroljekjølere, eksosbend etc. til og være med på at det er et fett om motorene blir stående med ferskvann eller saltvann i seg...

Folk får gjøre som de vil, men jeg vet hva jeg hadde valgt om jeg stod ovenfor to like 5 år gamle båter hvor den ene var blit kjørte gjennom med ferskvann etter hver tur...

Mvh. SAP

Vokser det rur og annet morro greier i ferskvann? Tenker da på om motor blir stående med ferskvann eller saltvann. Kan det ha seg at det blir mindre groe av ulumskheter i motoren om den for stå med ferskvann?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

jeg er ikke i tvil om at en "flushing" med ferskvann hadde vært bra for motorene.

På jolla er det et eget opplegg for dette. Der skal motoren kjøres i ca 1 minutt med ferskvann koblet til hver gang jolla tas opp for lengre tid (typisk om jolla ikke brukes på flere dager)

Jeg har lagd meg en egen slange til dette som passer på dekkspylingen til båten. Har en T ventil i den enden av slangen som går inn i kjølevannskretsen til motoren på jolla. Først starter jeg motoren - så setter jeg på vannet - kjører i ett minutt - stenger så vannet - og slår av motoren. Viktig å følge disse trinnen - om ikke risikeres å fylle motoren med vann.

Det samme bør visstnok gjøres på påhengsmotorer - om man setter på vanntrykk motoren IKKE går risikerer man å fylle motoren med vann.

Tror at problemet er mer gjeldende idag enn for 20år siden. Motorfabrikantene har tynet ned godstykkelsen maksimalt for å få mindre vekt på motorene, med det resultat at det ikke er på langt nær så mye gods rundt innvendige kjølekanaler nå som tidligere tider.

Så for å kompensere for mindre godstykkelse så må vedlikeholdet økes for å opprettholde levetiden til motorene??

Så jeg velger å tro at skal motorene vare like lenge som før i tida, så bør vedlikeholds anbefalingene fra motorleverandøren følges sånn noen lunde.

Så jeg velger å tro at skal motorene vare like lenge som før i tida, så bør vedlikeholds anbefalingene fra motorleverandøren følges sånn noen lunde.

Enig med sånn noenlunde, men at det skal være nødvednig å gjennomspyle en utenbordsmotor etter en tur i saltvann tror jeg ikke er tilfellet. Har også på min motor tilkobling for ferskvann, og den bruker jeg en gang i årert, når båten settes på land.

Jeg har koblet inn en L-kran med en inngang fra sjøen og en inngang fra ferskvanns tanken før det ledes til motoren. Lar alltid motoren gå et par minutter på ferskvann før jeg stopper den.Det vil helt klart være bedere for motoren og stå med ferskvann i stede for saltvann.

En annen stor fordel med dette systemet, er at du får tømt ferskvanntanken hurtig og da kan du fylle nytt vann når du skal ut på neste tur. I stede for det som står på tanken, som sikkert er full av bakterier.

Redigert av Seiler (see edit history)

men at det skal være nødvednig å gjennomspyle en utenbordsmotor etter en tur i saltvann tror jeg ikke er tilfellet

Nei det tror ikke jeg heller, jeg spyler gjennom motoren min ett par ganger i året (har utenbordsmotor), jeg har båten liggende ute hele året. Men når en ser på en "ferskvanns" kjølt motor så er det bare sylinder og toppen som er kjølt med ferskvann, resten av utstyret er stort sett kjølt av sjøvann. Gearolje og smørolje-kjølere pluss eksosen er utsatte komponenter, og når en ser på de enkelte komponenter, spesielt kjølere så synes jeg det ser "kjipt" ut.

Det er så enkelt for motorprodusentene og fjerne hele sjøvannet fra selve komponentene og heller bruke ett utenforliggende sjøvanns system, men det hele bunner vel ut i at det er ettersalg av deler som en skal leve på. Tenk så snaut det hadde vært hvis en bare tok en titt ned i sjøvanns filteret for å sjekke at zink anoden var ok, da viste man at hele motor installasjonen var beskyttet mot korrosjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...