Polarn Startet 8.Juli.2010 Del på Facebook Startet 8.Juli.2010 Vil en motor ha det bedre om man kjører ferkvann igjennom motoren etter man har vært på tur? Dette gjelder selvfølgelig for oss som ligger i saltvann. Naboen min har koblet på et t-stykke som han bare vrir om kranen på og legger slangen som er på montert den i bøtte som igjen blir fylt med ferksvann fra brygga. Synes det ser så smart ut og høres ut som motoren får det bedre. Enklere med vinterkonservering også. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
"Mathilde" Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 (redigert) Vil en motor ha det bedre om man kjører ferkvann igjennom motoren etter man har vært på tur? Har du sjøvanns-kjølt motor? Hvis ikke er det vel begrenset hva du vil tjene på dette. føler ikke for å gjøre båtlivt mer komplisert enn høyst nødvendig. Men det er da min mening. Redigert 8.Juli.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Ferksvannskjølt, men tenker på kanskje eksosbend o.l ruster mindre eller tar lengre tid før de ruster opp. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
"Mathilde" Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Ja, skjønner. Mulig du kan tjene inn noe her på laaaang sikt. Frister ikke meg i alle fall. For mye styr. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Har selv koplet slange fast inn på motorblokka på min Suzuki. Slangen er ført opp på lett tilgjengelig sted og er påmontert ei enkel stengekran med gardena kopling. Kjapt og enkelt blir min motor gjennomspylt etter hver tur om det er et par dager eller mer til neste. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 (redigert) Du har vel mer å hente på dette enn Polarn, siden hans motor allerede kjøles av ferksvann (eller rettere kjølevæske med korrosjonshemmende midler - dersom den er byttet jevnlig). Redigert 8.Juli.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Vill heller lett etter et sted jeg kunne satt inn en sinkanode for å slippe dette. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
motor Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 (redigert) Sinkanode fugerer ikke i motorblokka når motoren ikke går. Dette fordi motoren tømmer seg for vann . Bare saltrester blir igjen. En forutsetning for at sinken skal fungere er at den står i vann.. Redigert 8.Juli.2010 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Fint å få en diskusjon på dette da jeg og sikkert andre er lite kjent med å gjøre dette. Kan jo være greit å gjøre om det er lenge til neste gang man skal bruke båten.Det er vel ingen ting som tar skade av dette? Hvordan fungerer sink i ferskvann? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Twilight Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Hvordan fungerer sink i ferskvann? På samme måte som i saltvann vil jeg tro? Vil saltrester i en tømt motor, tenker da på en utenbordsmotor, tære på metallet når det er tørket opp altså krystallisert? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Hvordan fungerer sink i ferskvann? Ferskvann leder ikke strøm, altså vil sinken ha null effekt i ferskvann. På den annen side vil det av samme årsak heller ikke være galvansik tæring i ferskvann. Hvordan dette vil være i praksis i en motor der det ligger saltavleiringer i krinker og kroker tør jeg ikke si så mye om... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Twilight Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Ferskvann leder ikke strøm, ... JO, ferskvann leder strøm!!! Ikke så bra som saltvann, men for all del ikke tro at ferskvann ikke leder strøm!! Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 (redigert) Vil saltrester i en tømt motor, tenker da på en utenbordsmotor, tære på metallet når det er tørket opp altså krystallisert? Ja det vil tære om overflaten ikke er tilstrekkelig behandlet mot korrosjon. Pga luftfuktighet og tilgang på oksygen. Polarn.. Mulig at det er best å vente til motoren er noe avkjølet før en spyler igjennom kaldt vann fra springen. Tror ikke det skal skade, men for hurtig nedkjøloimg av metall avhengig av temp osv, kan i enkelte tilfelle føre til skader. Tenker da på overopphetet topplokk osv som kan sprekke. Redigert 8.Juli.2010 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Jeg har tidligere luftet dette i en annen tråd. Jeg mener at delene på motoren som er i kontakt med saltvann vil vare lenger hvis de i stedet kan stå i ferskvann under lengre stilleligge. Har derfor for mange år siden montert et T-stykke på saltvannsinntakslangen hvor den ene stussen er tilkoblet en slangebit som rekker akkurat bort til en bøtte. På denne bøtta har jeg montert en gardenastuss - som gjør det lett å huke på en slange. Så er det bare å starte motoren og la denne gå noen minutter slik at mesteparten av saltet forsvinner i kretsløpet. Da føler jeg at motoren ikke "står seg i stykker" av saltvann i hvert fall. Men er åpen for å høre motargumenter fra eksperter på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 JO, ferskvann leder strøm!!! Ikke så bra som saltvann, men for all del ikke tro at ferskvann ikke leder strøm!! Rent vann uten forurensninger er en meget god isolator. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Twilight Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 (redigert) Rent vann uten forurensninger er en meget god isolator. Og din båt ligger i destillert vann uten noen forurensninger? Jeg reagerte på utsagnet ditt da noen fort kan tolke det til å tro at det er trygt med elektriske apparater i kontakt med ferskvann. Det kan fort bli fatalt (hårføner i badekaret). Nei, du har ikke sagt det, men det finnes ikke ferskvann uten forurensninger i naturlig form der vi ferdes. Redigert 8.Juli.2010 av Twilight (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Og din båt ligger i destillert vann uten noen forurensninger? Nei, min båt ligger i sjøvann Jeg tenkte på korrosjon, ettersom det var det som var emnet her på denne tråden, men jeg er naturligvis helt enig i at hårføner i badekar er forbundet med en betydelig sikkerhetsrisko... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Polarn Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Men er åpen for å høre motargumenter fra eksperter på motor. Det er dette jeg er ute etter, har det noe for seg eller er det bortkastet tid? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Twilight Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Jeg tenkte på korrosjon, ettersom det var det som var emnet her på denne tråden, .. og de forskjellige metallers elektriske ledningsevne endrer seg ikke avhengig av om de ligger i ferskvann eller saltvann. Og det var vel det jeg initielt svarte på Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Vil en motor ha det bedre om man kjører ferkvann igjennom motoren etter man har vært på tur? Helt klart at selv en ferskvannskjølt motor vil nyte godt av dette. Alt fra impellerhus videre til olje, giroljekjøler, varmeveksler og til slutt eksosbend vil enten være skyllt for saltvann eller bli stående i ferskvann istedenfor. Jeg føler meg trygg på at om hadde hadde tatt for seg to like motorer etter 5 år hvor dene ene var gjennomskyllt med ferskvann etter hver tur kontra en som har stått konstant med ferskvann ville man sett betydelig forskjeller innvendig i bend og kjølere. I grunnen rart ikke motor og baåtprodusenter ikke har tenkt mer på dette, men det hadde vel gått for mye utover dele og motorsalg for motorprodusentene hvertfall... Enkelt å få til er det også. T-stykke med kran før sjøvannspumpa og slange koblet til vanntanken. Ville gjort vinterkonserveringen lettere for mange også. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
småbåtentusiasten Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 (redigert) Honda har slike stusser som kan brukes på motor som er slått av, men det krever vanntrykk. Min 15 hk har det under lokket. Andre produsenter har slikt (var det ved øvre eksosutløp?) for bruk med hageslange. De ville ikke laget det om det ikke sparte motoren for noe tæring. Evinrude E-tec har et selvspyling-system. Samtidig er jo motorene beregnet for å virke i saltvann og en utenbordsmotor dør vel kanskje av andre mekaniske feil før den er gjennomtæret? Motorene er jo gjerne laget felles for både europeisk og amerikansk marked. I USA finnes kultur for svært mye stell og beskyttelse av alle slag. Se bare på alle produkter innen protective wearing: De kler inn bilfrontene og kjøper dyre hetter til utenbordsmotorene. Nesten rart de føder barn etter kopulering... alltid protective wearing på go'mannen for å hindre slitasje??? Men er det innenbords eller utenbords (eller begge deler) Polar'n mener? Kikk litt på denne tråden: Flushing engine Redigert 9.Juli.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 I grunnen rart ikke motor og baåtprodusenter ikke har tenkt mer på dette, men det hadde vel gått for mye utover dele og motorsalg for motorprodusentene hvertfall... Yamaha og Suzuki har jo tenkt noe på det siden motorene er tilpasset en slik tilkoplingsmulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 Fra brukermanualen til Suzuki - utenbordsmotorer; Etter at motoren har vært brukt i gjørme, brakkvann eller saltvann, må vannpassasjene og motorens overflate spyles med rent ferskvann. Hvis dette ikke gjøres vil saltet forårsake korrosjon og forkorte motorens levetid. For egen del gjør jeg det innimellom, men langt fra hver gang motoren har vært brukt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
avmønstret5 Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 En motor er konstruert for sjøvannskjøling, direkte eller via ferskvannskjølt varmeveklsler, så det er tvilsomt om denne gjennomspylingen av ferskvann vi ha noe innvirkning på levetiden når motoren er under regelmessig bruk. Det er noe annet dersom den står ubrukt over lengere tid eller ved vinteropplag, da er det absolutt lurt å kjøre igjennom med ferskvann tilsatt glykol. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 (redigert) Da føler jeg at motoren ikke "står seg i stykker" av saltvann i hvert fall. Men er åpen for å høre motargumenter fra eksperter på motor. Tok en ringerunde til verkstder og importører om dette da egen motor var ny. Svarene var på "føle-planet" hos ekspertene også. De var mer opptatt av andre og kortsiktige problemer som mekaniske svakheter, elektronisk styring og forgassere som de mente var hovedtemaene for (marine-)motorer, samt at disse problemene blir i sum også problemene over tid, før tæringproblemer blir hovedproblemet. I USA er svarene motivert fra et "paranoid" utgangspunkt. Bruksanvisningene skrevet for å ikke få rettsaker mot seg ved evt tæring. I Norge later det til at svarene er mer motivert ut fra en "frykt" om å få dårlig rykte om man sier noe annet enn at motorene er konstruert for å tåle saltvann godt, men alle poengterer viktigheten av langferskvannskjøring ved lengre stillstand (vinterkonservering). Den gamle innenbordsmotoren Volvo Panta MD 5, 7 osv har ord på seg for å ikke dø, men tæres langsomt i stykker (saltvannskjøling). Det lages nok ikke slike slitere lenger? Snakket sist med en i går som hadde gitt opp videre stell av den pga tæring og montert ny motor. Det finnes et produkt som heter SALT-AWAY som blandet med venn skal få ut saltrester hurtig, også de som er krystallisert. Det virkelig smarte ville vært en mekanisme som sperret vanninntak fra sjøen og brukte innhold fra en slange eller utvendig ferskvannstank for kort gjennomskylling etter hver gangs bruk, men slikt kompliserer og koster .... Redigert 9.Juli.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.