Jump to content

lade 115ah forbruksbatteri med ctek xs7000 mens kjøleboksen går?


Daffy

Recommended Posts

En venn av meg fortalte meg at jeg vil ødelegge batteriene mine hvis jeg lader batteriet med min ctek XS7000 mens strømmen er på ombord. Da er det som oftest kjøleboks som går.

Batteriet er et Banner UniBull på 115ah

Kjøleboksen er en Vitrifrigo boks.

Mener å ha hørt at den skal bruke 7A på fullt.

prøvde i går å sette laderen på support utenom batteri.

Da kuttet den ut da kjøleboksen startet så jeg tror nok den bruker mer.

Laderen skal jo levere 7A...

 

Har han rett eller går dette greit?

 

De gangene jeg har gjort det har laderen vist at batteriet er fulladet når jeg kommer dit etter et døgn ca...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hei!

 

Syntes 7 Ampere hørtes mye ut på kjøleskapet, men mulig det er stort? Idet kompressor starter går det adskillig høyere strøm en merkestrømen i ett brøkdel av ett sekund (idet det starter) Dette kan være årsak til at lader går i "protect" Om du kobler via batteriet tror jeg ikke dette vil skje da batteriet vil virke som en "buffer"

 

Kjenner ikke til laderen din, er dette en vedlikeholdslader/strømforsyning ser jeg ikke problemet her. De fleste som ligger på landstrøm har vedlikeholdslader/strømforsyning tilkoblet, en bruker selvsagt 12 volt forbrukerene som normalt alikavel. Det som selvsagt er alfa omega er at laderen må kunne takle minimum det som går ut i forbruk samtidigt, hvis ikke oppnår du ingen lading og tapper heller ned batteriet.

 

Mitt 40 liters Nordcold kjøleskap trekker ca 2,5 ampere når det går. men det står typisk lengre intervaller en det går, så gjennomsnittsforbruk er ca 1 ampere.

Link to post

Om det er bra kan jeg ikke svare deg på, men da jeg snakket med C-tek sa de at laderen skal stå på lading og ikke i strømforsyningsmodus.

Jeg kjører min på samme måte, laderen står på lading og batteriet blir fullt+ at jeg har kjøling i boksen.

Pass på at batteriet har nok vann. Noen her inne kan sikkert si noe om hvordan batteriet tåler dette, men mine 2X105A har overlevd.

Bruker laderen bare med 1 batteri når jeg kjører boks.

Link to post
Svart (redigert)

Dette høres betryggende ut

Boksen er på 40 liter.

Kan jo være som du sier at det var pga mer strøm i oppstart ja...

men mente at 7A var maks

 

Er det slik at hvis båtens forbrukere tapper mer enn lader gir så begynner den på en helt ny ladesyklus hver gang forbruket synker så lader kan levere igjen?

I så fall vil vel det kanskje korte levetid på batteri noe hvis laderen er for liten?

 

Får kjøpe ctek 30 eller hva den heter da så er jeg sikker på at den lader gjevnt.

 

Seasu: Da jeg brukte support koblet jeg direkte utenom batteriene.

Tilkobling bak hovedstrømbryter med bryteren slått av så den ikke har kontakt med batteriet...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Mitt 40 liters Nordcold kjøleskap trekker ca 2,5 ampere når det går. men det står typisk lengre intervaller en det går, så gjennomsnittsforbruk er ca 1 ampere.

Når du nevner dette kom jeg på en annen ting. (burde muligens hatt egen tråd men jeg prøver her likevel)

Jeg våknet på søndag av at boksen startet og stoppet hele tiden. tror jeg talte 3-4 sekunder fra den stoppet til den startet igjen.

Noen formening om årsak til dette?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Jeg vil tro at dette skyldes at spenningen (inn på boksen) da var så lav at boksen ikke kom igang, og bare fortsatte og fortsatte med å prøve å starte.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg kan ikke se at batteriet skulle ta skade av dette. Men om du er usikker, kjør den på supply direkte inn på batteriet. Da er du garantert at ikke spenningen blir så høy at batteriet tar skade, og kjøleboksen bruker batteriet som en buffer ved oppstart.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Går ut fra at dette er en såkalt intelligent 3 eller 4 stegs lader. Faremomentet er vel at laderen ikke oppfatter at batteriet er fulladet pga strømtrekket til kjøleskapet, og derfor holder spenningen for lenge på 14.2 - 14.4V istedet for å gå over til vedlikeholdslading. Noen ladere går automatisk over til vedlikeholdslading etter en viss tid, uansett hvor mye strøm som trekkes. Andre ladere har muligens andre måter å løse dette på. Sjekk i manualen til laderen din.

Link to post

Det finnes 2 versjoner av xs 7000. Den nye heter multi og den andre heter bare xs 7000. De har forskjellige modus.

i "supply" lader multiversjonen med kontant spenning på 13.6 V, laderen er ikke gnistsikker og kan brukes som en ren spenningsforsyning(maks 7A).

Laderen bør ikke lade "vanlige" batterier i denne modusen.(se brukermanual).

I "normal" kjører den etter ladingssyklus beskrevet i manual, dette er programmet jeg ble anbefalt å kjøre laderen på med lading og kjøleboks tilkoblet batteri.

Om batteriet tar skade vet jeg ikke, men fikk også beskjed om å holde et øye med vannstanden i batteriet ved kjøring av lading med kjøleboks.

 

Ta evt en telefon til support i Ctek. Da laderen min låste seg på svenskekysten i fjor, ringte jeg support i sverige.

De gikk inn online og fant nærmeste forhandler som hadde laderen. Hos han fikk jeg en ny lader uten noe mukk.

Topp service og topp produkter, stjerne i hatten får slik service.

(Mistenker at det var et lynnedslag i nærheten som tok kål på den gamle under stormen i fjor sommer).

Link to post

Godt å høre

 

Jeg vil tro at dette skyldes at spenningen (inn på boksen) da var så lav

 

Lars H.

jeg målte 11,8 volt da etter at jeg slo den av (Ekkoloddet var måleapparatet)

 

 

Faremomentet er vel at laderen ikke oppfatter at batteriet er fulladet pga strømtrekket til kjøleskapet, og derfor holder spenningen for lenge på 14.2 - 14.4V istedet for å gå over til vedlikeholdslading.

Det var det han mente... Kan ikke huske å ha lest noe om dette i det hele tatt i brukermanualen...

Han sa han hadde samme lader ctek xs7000 men når jeg nå hører at det er 2 typer av disse kan det jo være at de ikke er like likevel.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
jeg målte 11,8 volt da etter at jeg slo den av (Ekkoloddet var måleapparatet)
Er dette en reell måling på batteriet, kan det ikke være mye spenning igjen inn på boksen din, og batteriet burde ha vært satt til lading for lenge siden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

batteriet burde ha vært satt til lading for lenge siden.

 

Lars H.

Sier du nå at jeg bør sjekkke om batteriet fortsatt er friskt?

vel som sagt så var det hva ekkoloddet viste.

Målte ikke direkte på batteriet og ekkoloddet sto jo da på.

mulig at det er en del spenningstap til det i tillegg til at jeg ikke vet hva det bruker.

Når jeg tenker etter tror jeg radioen sto på også men den bruker jo ikke mye...

 

hva er minste godkjente voltstyrke før batteriet må lades opp igjen?

Da dettte skjedde var det noen som sa at jeg kunne gå ned til 11,2

 

Skal alltids begynne å måle rett på batteri innimellom jeg.

Men for å sjekke hvilestrøm skal det vel stå i ro en god stund først også?

mener å ha lest flere timer her jeg...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Når spenningen (etter litt hvile) er undr 12volt, er du godt under grensen hva det er forsvarlig å bruke opp av batterikapasiteten (dersom du ønsker å ha batteriet i 8-10 år og ikke 3 år). Med et vanlig kjøleskap gående, er du allerede etter to døgn klar for lading med batteri på 115Ah.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...