Jump to content

Turteller til Volvo Penta - Dårlig kontakt eller kaputt?


Båtten

Recommended Posts

Har en dobbel Volvo Penta AQAD 41A installasjon med tilhørende originale instrumentpanel fra 1987 i min Fairline Targa 33.

På den ene motoren tar det av og til 5 minutters motorgange, og gjerne på minst 1500 omdreininger før den begynner å vise noe som helst. Litt mer detaljer;

 

Babord motor viser ingenting ved oppstart(tomgang), men når jeg får ruset opp motoren til ca. 2000 omdreininger så "slår den inn" og viser riktig turtall

Styrbord motor er likedan viser heller ingenting ved oppstart, selv ikke med rusing av motor, men det tar opptil 5 minutter før den "slår inn". Viser altså ingen utslag i det hele tatt før dette. Når det har gått rundt 5 min. så hender det at den slår inn er vel mer riktig, andre ganger må jeg dunke på selve turtelleren før den begynner å vise noe. Etter endt tur, og når motoren går på lave turtall (500-1000), så dropper den ut igjen - og da får jeg ikke liv i den igjen.

 

Spørsmålet er: Er instrumentet "kaputt", eller er dette noe jeg kan fikse selv på noen måte. Har "hørt" at disse instrumentene sjelden feiler, men at det er andre ting.

 

3 ukers ferietur starter til uka, så tips på å få fikset dette før dette er til stor hjelp :)

Link to post
Share on other sites

Er vel dårlig kontakt det er snakk om, men hvor? ettersom du kan "vekke" den ene ved å banke på den er vell feilen i eller rundt selve instrumentet.

Forsøk å ta ut, rens kontakter utvendig å prøv. Vet ikke hvordan disse er inni, men kan vell være en rens som må til dær også...

Hvis du bytter om på instrumentene og feilene er de samme/flytter seg så vet du om feilen ligger i instrument :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det forekommer at disse turtellerene tar kvelden. Men dersom selve instrumentet er kaputt vil dette ofte medføre at viseren ikke beveger seg uansett hva man gjør. Timetelleren kan gjerne virke uavhengig av turtallsviseren.

 

Disse turtellerene får signalet fra motorens dynamo. Ut fra symtomene som du beskriver kommer jeg til å tenke på dynamoreimene. Har du riktig stramming på disse? Hva viser voltmeterene når turtellerene ikke virker?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Var en snartur i båten nå, og sjekket noen av tipsene. Demonterte først det "trege" instrumentet og koblet fra alt, og sprayet godt med elektronikk spray fra CR-C.

 

Kan virke som det kun er dårlig kontakt på koblingen bak på selve instrumentet. Var også innom Maritim.no og sjekket hva nye instrumeter koster. Og det var langt hyggegligere priser enn jeg trodde. Det var 779,- pr. stk fra Faria, som jeg fint kan bruke. Prisene jeg husker fra tidligere var nok originale som koster skjorta. Fikk tips på Maritim også å sjekke "W" merket plugg på dynamoen (giver) og rense disse også. Hvis problemet vedvarer bytter jeg bare instrumentene til Faria.

 

Brigg - voltmeteret viser lading på 14v på begge motorene ved start - selv om ingen av turtellerene gir utslag. Når jeg ruset motorene nå, kom begge turtellerne med en gang.

lite - fikk ikke prøve å bytte over, men det blir det neste hvis jeg får trøbbel igjen.

index - ettersom voltmeteret viser "steady" 14V, tror jeg ikke det er disse

Bartesam - har sjekket at det er dynamoen som er giveren i mitt tilfelle

 

Takker og bukker for svar og tankevekkere :)

Link to post
Share on other sites

Ville sjekket ut jordkabelen fra instrumententene og kontrollert at det var skikkelig forbindelse der, dvs i den enden som møter jordforbindelsen i båten.

Kabelsko mister spennet etterhvert og det kan være betimelig å ta de av for å klemme inn litt med tang slik at de blir trangere.

 

Monterte BT sin turteller på min 41 forrige uke.

Helt ok, drøye 400 NOK

Link to post
Share on other sites

Disse turtellerene fra volvo har det vært en del tull med, så sannsynligheten for at det er noe med selve instrumentet er stor.Hvis du setter in en faria må du huske å kalibrere med et tachometer.De viser veldig ofte ikke riktig rett fra esken,det finnes en liten justeringsskrue på baksiden.Tachometer fåes kjøpt på biltema...

Link to post
Share on other sites

Etter helgens båttur datt turtelleren ut igjen, etter å ha renset alt av kabler i begge ender. Nå er jeg lei, og kjøper nye. Noen som har noen formeninger om kvaltitetsforskjell på VDO og Faria?

Takker for mange gode tips for feilsøkning. Drar på langtur på onsdag, så jeg rekker nok ikke få dem evt. fikset av Roald.. Vet ikke om det slår prisen for nye til 779,- heller.

Link to post
Share on other sites

Nei, han kan ikke matche prisene på ny teller. Jeg har benyttet ham ved et par anledninger og betalt 12-1400 pr. gang, husker ikke nøyaktig.

Men, da får du igjen originaltelleren din med mekanisk telleverk. Varianten med digital- /displayvisning er bruk og kast og er ikke reparerbare.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...