meldaln Startet 8.Juli.2010 Del på Facebook Startet 8.Juli.2010 Jeg driver å skruver/reparerer en del båtmotorer, og de som har gått mye i saltvann har skruvene en tendens til å knekke eller gå treigt på, så jeg lurer på om det finnes noe middel for å spraye på skruvene som løsner, eller helst løsner og fjerner saltet som evt sitter på skruven. Jeg tenker både på før skruvene skruves ut, og når de er skruvd ut.. Noen som har skjønner tankegangen min? og vet av noe slikt middel? Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 Ville brukt vann. Spaye med WD40, CRC 5-65 eller 6-66 for å løsne og smøre. Jeg driver å skruver/reparerer en del båtmotorer, og de som har gått mye i saltvann har skruvene en tendens til å knekke eller gå treigt på, så jeg lurer på om det finnes noe middel for å spraye på skruvene som løsner, eller helst løsner og fjerner saltet som evt sitter på skruven. Jeg tenker både på før skruvene skruves ut, og når de er skruvd ut.. Noen som har skjønner tankegangen min? og vet av noe slikt middel? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
TMe Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 http://www.saltawayproducts.com/index.htm Om dette er brukbart vites ikke, men det går vel å ta en forespørsel til disse. Sitér dette innlegget Link to post
Keikokiller Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 omega har ett supert stoff. omega 636 som kryper inn over alt. det er tyngre enn vann så det er suverent til slikt. Tror de heter norsk industriolje Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 Da jeg var maskingutt og smører i den norske handelsmarine - så var jeg med på en masse drittjobber. En av dem var "evaporator sjau". Evaporatoren "Eva" var hun som laget ferskvann ombord. Full av tynne rør var hun og der dannet det seg masse salt avleiringer. Kaustisk soda var det vi brukte. Så, å vaske skruene i Plumbo har kanskje noe for seg. Men problemet ditt er korrosjon og da må du forhindre oksidering, og eneste måten jeg vet om er å fjerne oksygen. Fett danner en hinne som forhindrer oksygen å komme i kontakt med metall. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 Pennzoil har en spray som heter Pennzoil Marine Corrosion Protectant, har brukt denne i mange år, og fungerer bedre til å både beskytte og løsne skruer enn de andre sprayene på markedet. Fåes i bilrekvisita forretninger som forhandler Pennzoil. Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Kaustisk soda var det vi brukte. Så, å vaske skruene i Plumbo har kanskje noe for seg. Kaustisk soda og Plumbo er begge gode til å åpne "driteren" - Men det er to helt forskjellige produkter. Plumbo må skylles ut raskt, ellers blir den sement. Jepp, har gjort feilen og måtte demontere dassrør, hugge ut innholdet. Kaustisk soda vil alltid være flyttende, men alkalisk på et farlig nivå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.