Jump to content

Middel for å fjerne salt

meldaln

Recommended Posts

Jeg driver å skruver/reparerer en del båtmotorer, og de som har gått mye i saltvann har skruvene en tendens til å knekke eller gå treigt på, så jeg lurer på om det finnes noe middel for å spraye på skruvene som løsner, eller helst løsner og fjerner saltet som evt sitter på skruven. Jeg tenker både på før skruvene skruves ut, og når de er skruvd ut.. Noen som har skjønner tankegangen min? og vet av noe slikt middel? :cheers_wine:

Ville brukt vann. Spaye med WD40, CRC 5-65 eller 6-66 for å løsne og smøre.

Jeg driver å skruver/reparerer en del båtmotorer, og de som har gått mye i saltvann har skruvene en tendens til å knekke eller gå treigt på, så jeg lurer på om det finnes noe middel for å spraye på skruvene som løsner, eller helst løsner og fjerner saltet som evt sitter på skruven. Jeg tenker både på før skruvene skruves ut, og når de er skruvd ut.. Noen som har skjønner tankegangen min? og vet av noe slikt middel? :cheers_wine:

Pappa, jeg vil sove i båten!

Da jeg var maskingutt og smører i den norske handelsmarine - så var jeg med på en masse drittjobber. En av dem var "evaporator sjau". Evaporatoren "Eva" var hun som laget ferskvann ombord. Full av tynne rør var hun og der dannet det seg masse salt avleiringer. Kaustisk soda var det vi brukte. Så, å vaske skruene i Plumbo har kanskje noe for seg.

Men problemet ditt er korrosjon og da må du forhindre oksidering, og eneste måten jeg vet om er å fjerne oksygen. Fett danner en hinne som forhindrer oksygen å komme i kontakt med metall.

Kaustisk soda var det vi brukte. Så, å vaske skruene i Plumbo har kanskje noe for seg.

Kaustisk soda og Plumbo er begge gode til å åpne "driteren" - Men det er to helt forskjellige produkter. Plumbo skylles ut raskt, ellers blir den sement. Jepp, har gjort feilen og måtte demontere dassrør, hugge ut innholdet. :headbang: Kaustisk soda vil alltid være flyttende, men alkalisk på et farlig nivå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...