Jump to content

VP KAD42 - Alarm for oljetrykk, men oljenivå er OK


einset

Recommended Posts

God dag båtfolk

 

Etter en problemløsningsperiode sammen med autorisert VP-verksted - uten løsning - prøver jeg å påkalle den voldsomme tekniske ekspertise hos brukerne av Båtplassen.no for evt. gode tips/triks. Det hele kan oppsummeres slik:

 

* Utstyr: NB840 Fly, Volvo Penta KAD 42, 412 timer på klokka. Alle 50- og 200-timers servicer. Har i noen uker hatt rødt varsellys for

"feil på gløding", men har valgt å ignorere dette da det ikke finnes gløding ombord (men lyset har selvsagt en grunn, tenker jeg...)

 

* På vei hjem fra båttur St.Hansaften fikk vi alarm og stødig rød oljelampe for oljetrykk. Slår av motor, peiler olje etter noen minutter

og oljenivå er helt korrekt. Instrumentet for oljetrykk viser korrekt verdi. Vi fortsetter ferden, ettersom knappen "Test alarm" slår av hyleren, og oljelampen går over i blinkemodus(?). Lampe for "feil med gløding" har nå på mystisk vis slokket av seg selv.

 

* Regner da med enten elektrisk feil, følerhavari og/eller elektronikkboksen. Har følgelig skiftet både elektronikkboksen i dashbord og giveren til alarmen (det er to oljetrykkgivere, én til instrumentet og én til alarmen).

 

* Etter å ha skiftet elektronikkboks og giver til alarmen går det greit i sånn ca. 10 minutter (tomgang), lyset for "feil på gløding" lyser stødig som vanlig, men så er det på'n igjen: Alarmen går og det kommer stødig rødt lys i oljelampa. Det samme skjer på "loftet", der alarmen går på styreplassen på fly'en. Jeg trykker inn "test alarm", og hyleren stopper og lampen går over i blinkemodus. På flybridge hyler alarmen videre helt til jeg trykker inn testknappen. Lyset for "feil på gløding" har slokket av seg selv.

 

* Nå har både verksted og jeg sluppet opp for konstruktive idéer.

 

* Jeg er fristet til å tro at det tidligere nevnte rødt lys for "feil på gløding" (uten at vi har glødeanlegg) på en eller annen måte har noe med dette å gjøre: En eller annen krets er kortsluttet, men bare litt, om nå det er en elektrisk gyldig benevnelse.

 

* Ladeinstrumentet viser ca. 13,5 A på normal kjøring 3200 RPM.

 

Håper noen av de gode båtmennesker på Båtplassen har kjennskap til dette eller forslag til hvor vi skal lete. Starter båtferie fra midten av juli, og det hadde vært greit å dra avgårde uten disse problemene.

 

MVH

 

einset

Link to post
Share on other sites

Jeg ville begynt med å koble av splitten som går til fly og testet om feilen fortsetter,for å utelukke feil i ledningsnett til fly.Så hvis ikke det hjelper ville jeg koblet en løs ledning fra føler på motor direkte til instrument for å avdekke evt brudd eller korrodering i kabel.Det høres ut som en jordfeil eller kortslutning i en kabel i ledningsnettet.Så lenge du har oljetrykk på det andre instrumentet er det jo heldigvis ikke noen akutt fare. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er rart hvor mange veier strømmen kan ta hvis instrumentbordet mangler jording(minus) Som på de aller fleste litt nyere motorer går minuskabel fra motor til instrumenter sammen med alle de andre instrumentkabler i en felles kabelstokk og gjerne en kontakt hvor alle disse er samlet. Denne minuskabelen er lite dimensjonert hvis det er koblet til ekstrautstyr i instrumentpanel i ettertid, og blir gjerne overbelastet. Ryker den finner minusstrømmen andre veier og gå.

Derfor er det lurt og koble en kabel direkte fra batteri minus og til minus på instrumentpanel som et forsøk. Det er helt ufarlig så lenge du ikke berører plusskabler. Forsvinner ulumskhetene da vet du at den ordinære minuskabel er dårlig.

Bare pass på og tilslutte samme batteri som er i bruk, og ikke et som går til noe annet eller er utkoblet.

 

Har du lagt merke til hvor mange biltilhengere som lyser og blinker i hytt og vær? Svært ofte er det bare jordledning til en av hengerens lykter som ikke lenger har kontakt med chassis og har iret av.

Link to post
Share on other sites

einset igjen:

 

Takker for gode tips og forslag. Jeg skal skaffe et slikt multiinstrument hos Biltema og sjekke i vei.

Ferien er nært forestående, og jeg foretrekker å ha alt i orden før vi legger ut (alternativet er

sjølsagt å nappe ut ledningen til buzzeren, men slikt liker jeg ikke...)

 

God sommer på havet

 

einset

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Hei

 

Min KAD42 hadde tilsvarende problem. Oljetrykkslampa lyste/alarmen ulte som vanlig ved oppstart, men slukket aldri. Først ble det feilsøkt på det elektriske uten å finne feil. Oljenivået var OK. Byttet olje og oljefilert og da ble det bra. Sannsynligvis var det filteret som var tett (så har jeg hørt om en slags bypass som skal tre i kraft ved slike tilfeller uten at den så ut til å funke)

 

En annen ting med mine 2 KAD42'er, er at etter en lengere periode "aktiv" kjøring, tennes oljelampene og alarmen går om jeg på kort tid veksler fra full fart til tomgangskjøring. Dette har vel noe med at oljen er veldig varm... Løses ved å legge inn en periode med normalt turtall :-)

Link to post
Share on other sites

Det kan nok være jording/minus problemer som hegra skriver.

Jeg ville undersøkt/målt meg frem til hvor glødelampen som ikke skal virke får straømmen sin fra.

Bør gå greit med et multimeter.

Eventuelt så bør det være mulig å finne ut hvor alarmsignalet kommer fra når alarmen er aktiv ved å måle seg frem med et multimeter.

Få frem et koblingeskjema over anlegget så er det lettere å feilsøke å finne mulige feilkilder.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Sit : Det kan nok være jording/minus problemer som hegra skriver.
Mja, det spørs hvem dette svaret er ment til. Mitt innlegg var ment til trådstarter, men sikter du til Anniken sitt problem tror jeg dette har en annen forklaring.

En jordingsfeil vil vel være der konstant, men i Annikens tilfelle er det bare når gassen slås brått av.

 

Når gassen slås brått av, stopper jo båten brått, og endatil løftes gjerne akterenden opp av hekkbølgen som tar igjen båten. Dette medfører at også oljen i bunnpanna flyr helt frem. Det kan være nok til at oljepumpa ikke suger olje, men luft noen sekunder, og dermed går alarmen og lyset tennes helt til oljepumpa igjen får tak i olje når denne stabiliserer seg igjen.

 

Nå vet jeg at noen volvoer har et liggende vannrett rør i bunnpanna med mange småhull i som suger opp oljen til pumpa. Da er det ganske logisk at disse hullene lett får tak i luft når olja skvulper kraftig fremover ved en brå stopp av farten på båten. Finn frem boka til motoren og sjekk om ikke denne motoren har et slikt liggende sugerør. I så fall skulle ikke dette være noe farlig.

 

Ikke ta dette som et svar på problemet, men det er ihvertfall en mulighet.

Link to post
Share on other sites

Forstod at det var ment til trådstarter :thumbsup:

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...