Å i sava Startet 9.Juli.2010 Del på Facebook Startet 9.Juli.2010 (redigert) Båten har ligget uten landstrøm i hjemmehavn i ca 2 uker. Målte spenningen rett på batteri før start. Startbatteri 12,78v Forbruk 12,83v Startet motor og den ladet på begge batterier med 14,68 ca. på tomgang. Har et BEP skillerelè. På dashbordet stod det 14,4. Prøvde å ta turtall opp i 1800rpm men ikke noe økning i ladespenning. Jeg vet at på dashbordet (smartcraft) så faller ladespenningen til 14,3-14,2 etter ca 1-2 timers tid. Da har vel batteriene fått nok kanskje? Batteriene er 2mnd nye. Høres dette greit ut for dere som skjønner dette bedre en meg? Redigert 9.Juli.2010 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 høres veldig bra ut Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 9.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 (redigert) Den er fin! Av det jeg har lest meg til så virker kanskje som 14,6-14,7 høres litt høyt ut? Eller er det OK så lenge det virker som den relativt høye spenningen er der bare en liten stund etter oppstart og kanskje da ikke fører til at batteriene koker?.. Redigert 9.Juli.2010 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Litt forskjell på hvor mye batteriene tåler,men de fleste nye batterier tåler dette fint,og har godt av det. Hadde så høy ladespenning i perioder på min forige båt,og hvilespenningen lå på 13V etter flere døgn hvile. Hadde en Exide landstrømlader,liten god 5 amp,og den kjørte 14,8 V en kort periode på slutten. Da jeg solgte båten var den nesten 5 år,og jeg hadde følelsen av at batteriene(3xExide 75a) var bedre enn nye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.