Jump to content

Kad 42 problem med turtall

Øygarden

Recommended Posts

Har en Kad 42 som ikke vil opp i turtall. Gir full gass, båten går nesten i plan. Legger inn bryteren og ingenting skjer. Hører kompressoren går, men det virker som om den heller kveles litt enn å gi det kraftige sparket som den ellers ville gitt. Reim er strammet.

Kompressoren har jeg på egen bryter, denne virker.

Det er skiftet filter, diesel og luft.

Kan det være turboen som ikke virker??

Håper noen har en god løsning :)

Min svigerfar har 2 x Kad 42 motorer, og fikk tilsvarende problem som du beskriver med en av motorene sine i fjord. Båten gikk helt fint opp til ett hviss turtall, med klarte ikke øke noe mere. Prøvde å bytte kompressor uten at dette hjalp. Endte opp på vp verksted hvor det viste seg å være dieselpumpen. Reparerte denne og alt var i orden igjen!

Jeg kjenner ikke denne motoren, men kan bare komme med en erfaring fra et liknende tilfelle!

Jeg hadde samme problem på en Kad 42 for en stund siden. Fikk bare 3000 rpm og da var det stopp. Etter å først å ha sjekket det enkleste som filter og fødepumpe målte jeg turbotrykket, det var alt for lite så jeg kjøpte en ny bytteturbo på turboservice og problemet var løst. Senere på sommeren kom problemet tilbake, men da hadde båten ligget stille i flere uker så propellen var igjengrodd med sånne hvite skjell. rengjorde den og fikk turtallet tilbake.

Start med å sjekke at den ikkje er i hel grodd under vannlinja. Sjekk at drevet står riktig tiltet(vist det er drev), sett den i fri gass og rus den opp litt å hør om turboen kobler inn(husk å la motoren gå litt før du ruser opp)Kompressoren skal følge med opp til 2800 omdr. så skal turboen overta.

Har en Kad 42 som ikke vil opp i turtall. Gir full gass, båten går nesten i plan. Legger inn bryteren og ingenting skjer. Hører kompressoren går, men det virker som om den heller kveles litt enn å gi det kraftige sparket som den ellers ville gitt. Reim er strammet.<>

Har du strammet _alle_ reimene? Det hjelper ikke med stram reim til kompressor hvis reima fra veiv til sirkulasjonspumpe er slakk (da denne igjen driver kompressor-reima). Dette kan sikkert være flere andre ting også - tenkte bare jeg ville nevne denne banale muligheten da jeg har vært borti det flere ganger selv.

Hei

Skal ta en sjekk på denne reima.

Har koblet kompressor på egen bryter, og hører at den jobber når jeg testet og slo den inn og ut på lavere turtall. Kommer en burelyd av luften som komprimeres. Men, det kan jo godt hende det skulle vært enda mer buring ved stram reim fra veiv.

Snakket med en kar på Volvo verksted som mente det måtte være lekasje i ladeluftkjøleren. Er det noe slikt kan det jo fort koste skjorta og litt til.

mvh

John-Endre

• 3 uker senere...

Har du strammet _alle_ reimene? Det hjelper ikke med stram reim til kompressor hvis reima fra veiv til sirkulasjonspumpe er slakk (da denne igjen driver kompressor-reima). Dette kan sikkert være flere andre ting også - tenkte bare jeg ville nevne denne banale muligheten da jeg har vært borti det flere ganger selv.

Takker for godt tips. Nå er alt slik det skal være og båten er ute av vannet på et blunk :)

mvh

John-Endre

Veldig fint hvis du legger ut et svar med hva som løste problemet slik at vi andre her kan ta lærdom av dette også :cheers:

La denne inn i Fantino sitt enkle og greie tips, dette var altså løsningen. :)

Det var nok så banalt enkelt som den siste reima som ikke hadde blitt strammet.

Jeg fikk også erfare at jeg har hatt noen før meg som har villet stramme denne uten å løse på strammehjulet. Dette går ikke, og en vil da ødelegge godset i strammestaget.

mvh

John-Endre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...