Eppa Startet 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2010 En kamerat fisker mye med kobberdorg og fortalte meg at han fikk mer fisk på denne enn med tradisjonell dorg. Jeg måtte som sant var si at kobberdorg hadde jeg aldri hørt om engang. Så var jeg en tur til Haugesund i begynnelsen av uken. Var innom Baardsen på kaien. Og hva var det første jeg fant. Jo, nettopp en kobberdorg. Kostet i underkant av kr. 150,-. Fant ut at dette måtte jeg teste. For de som ikke vet hva en kobberdorg er så er senen fra båten og ned til svirvelen foran kroksettet byttet ut men en myk kobbertråd. Det er ingen søkke på dorgen. Det er vekten av kobbertråden som sørger for at kroksettet kommer noe ned i vannet. Dorgefarten avgjør hvor dypt. Har nå testet dorgen to kvelder på rad og har da dorget helt inn til land med meget liten fart. Hadde kobberdorg på ene siden og vanlig dorg på andre siden av båten. Kobberdorgen fisket vesentlig bedre. Pleier normalt å få masse makrell på dorg, men nå fikk jeg også lyr. Og det er det jeg egentlig vil ha. Må si at dette var en positiv overraskelse. Er det andre som har erfaringer med kobberdorg? Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Har du bilde av kobberdorg? Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Honduras Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 (redigert) Og telefonnummer til sjappa som selger dem.. Redigert 10.Juli.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
tuffff Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Kobberdorg, eller sittertråd som den kalles her hos oss, har tradisjonelt vært brukt til dorging langs land etter torsken. Helt innpå grunna. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 http://www.baardsen.no/storefront.php Kjekke folk i den butikken. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Det er barndomsminne at lokale fiskere tok makrell med denne type dorg, konkret i Kragerø/Bamble-området. Bambusstenger ut på hver side, kobbertråd med kroker og sakte fart fjorden rundt. Selv jobber vi snøret aktivt når vi dorger etter makrell, dette for å finne dybden hvor fisken står, og det gir resultater. Og selvfølgelig sorte kroker! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Honduras Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 På en tur til Mandal fikk jeg kjøpt meg ett par rigler med sorte kroker, for det selges ikke heromkring. Men brukes disse til dorging, eller brukes de på sett, altså at man ligger stille og pilker. Hvis de brukes til dorging, agner dere da krokene og eventuelt med hva? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
tuffff Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Mine makrelldorger har alltid sort/brune kroker. Kanskje en blank skjene på enden. Ingen agn. De sorte krokene illuderer vel krill? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Bruker alltid ræger til å fiske med. Dorging og pilking Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Hva er bruddstyrke på kobberdorg målt mot "vanlig" sene, eller gøtt som vi kaller det i min omgangskrets ;) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Kobberdorg eller " sittertråd " som det kalles lokalt her i distriktet er ganske vanlig for de som driver å fisker en del. Spesielt når en skal fiske på grunnere farvann i sakte fart er denne helt perfekt etter lyr. Bruker gjerne to gummimarker på ( gul og rød ). Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Hvis de brukes til dorging, agner dere da krokene og eventuelt med hva? Brukes til dorging, kun disse sorte krokene med et lodd i enden. Ingen agn, garantert middag hvis det er makrell i fjorden! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SRC31 Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Mener dat at min bestefar kalte dette koppertråd, og dorge torsk og sei med denne, uten søkke slik man har på makrell dorg, her på Nøtterø ble det vel kalt "dørje". Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Får man torsk på dorg og uten bruk av søkke? Seien jager vel som makrellen mens torsken er langt mere stasjonær og holder seg langs bunnen er mitt inntrykk. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tuffff Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Jo, men innpå grunna om våren, så står jo torsken der. Sittertråd er normalt en torsk/lyrdorg her hos oss. Eller dørj som vi egentlig kaller den. Brukes normalt ikke til makrell. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Får man torsk på dorg og uten bruk av søkke? Torsk er slettes ikke uvanlig å få på grunna når en " dørjer " med sittertråden ( kobbertråd ). Som oftest er det mindre torsk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Til makrell er det lurt å feste loddet foran kroksettet, ikke bak! Da får krokene en livlig gange som makrellen trives utmerket med! Jeg bruker 4cm rustfrie kroker med rød gummimakk og kort ende på gummien, da biter makrellen ekstra godt! Makrellen er såpass kort i bittet at de vanlige gummimakkene er i lengste laget for dem. Ellers er kobberdorg sikkert helt utmerket, jeg husker at min bestefar sverget til disse. Selv har jeg aldri prøvd, men du skal ikke se bort fra at jeg tar meg en tur til Baardsen og skaffer meg en... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Jo, men innpå grunna om våren, så står jo torsken der. Klar over det. SÅ vidt jeg vet så går både torsken og sjøørreten inn på grunn for å ta børstemarken så har hørt om mange som har tatt torsk på flue. Torsk er slettes ikke uvanlig å få på grunna når en " dørjer " med sittertråden ( kobbertråd ). Som oftest er det mindre torsk. Hvor grunt er det på "grunna"? Når jeg dorger så er det stort sett alltid på dybt vann, gjerne utaskjærs. Småtorsken lar jeg gjerne vente til den har blitt stor før jeg oppsøker den. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
larss Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Hei Jeg har for noen år tilbake hatt noen år som yrkesfisker tråling og Makrell dorging i august og utover ett par mnd, litt avhengig av fangst. I de årene jeg var på båt som hadde makrell kvote var jeg nok med å fanget 5-600 tonn makrell på dorg. Eletriske maskiner som dro snørene med krok gjennom en avriver som dro fisken av kroken. Fisken sklei så gjennom rør til lasteromet som da var fylt med is slush. Vi hadde 5 maskiner med 30 til 50 krok, avhengig av hvor maskinene var plasert ombord. Vi brukte blanke krok (no7, om jeg ikke husker feil) og røde mark. Marken var ca 20mm lang og tredd på kroken. Når jeg nå er ute og fisker til husbruk bruker jeg fremdeles blanke kroker og rød "mark", og synest dette er det som fisker best, men det er jo som kjent like mange meninger om dette som fisk i havet Lars Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Hvor grunt er det på "grunna"? Når jeg dorger så er det stort sett alltid på dybt vann, gjerne utaskjærs. Småtorsken lar jeg gjerne vente til den har blitt stor før jeg oppsøker den. I Rakkebåane er det mange som bruker sittertråd ved dørjing. Her varierer vel dybden sånn mellom 0 og 20 meter, store områder med 5-6 meter. Dessverre så er jo torskebestanden temmelig redusert etter hvert, men har ikke inntrykk av at det bare er småtorsk som går etter børstemarken. Den er nok et delikatesse for de fleste torsker. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 [...]Hvor grunt er det på "grunna"? [...] Småtorsken lar jeg gjerne vente til den har blitt stor før jeg oppsøker den. "Grunna" er 2-10m, typisk så nært land som man tør uten å få kroken i bunn og/eller sette jolla i steinene. Om dette er redskap for småtorsk eller storfisk kommer litt an på hva man mener med "småtorsk". Vanlig størrelse vel fisk sånn rundt 1,5 kg til 3 kg, noen kaller det småfisk andre kaller de kokefisk og noen kaller det den perfekte størrelsen. Børstemarkspisende Oslofjordtorsk kan av og til opptre i store stimer helt inne på grunna og av og til slumper det storfisk (10kg +) også helt opp i fjæresteinene. Så vidt jeg husker er det vanlighvis den mørke fargevarianten "rødtorsk" (taretorsk?) man får på kobbertråd. Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 11.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Var utpå i går kveld også og gikk glipp av bronsefinalen i fotball VM. Årsaken var at det er lenge siden jeg har hatt det så morsomt på fisketur. Måtte teste ut kobberdorgen litt mer og før jeg tok kvelden hadde jeg 29 flotte lyr i stampen. Fikk i tillegg minst like mange småtasser på 20-25 cm som gikk forsiktig tilbake i det våte element. Det er 4 makker på dorgen og av og til var det fisk på alle 4 krokene. Jeg aner ikke hva styrken på kobbertråden er, men det virker som den er mer enn sterk nok. I fjorden jeg dorger er det stupbratte fjell og jeg kan gå med båten tett inntil land. Var vel sånn ca. en god årelengde fra land og farten var i rusletempo. Motoren gikk på tomgang. På enkelte steder snudde jeg båten og dorget forbi samme stedet flere ganger. Og det bet hver gang. Tilslutt ble jeg "litt lei" og dorget videre. Var vel utpå i drøye 2 timer, og slapp på toppen av alt den evindelige makrellen! Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 11.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 (redigert) Og her er det et bilde av min kobberdorg: Redigert 11.Juli.2010 av Eppa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 (redigert) Det er ikke torsk i Oslofjordområdet og sørvestover, bare småmort. Derfor bør en glemme alle former for redskap og la den være i fred i minst 2-3 år i dette området. Jeg testet forholdene i Kragerøsjærgården med ett lite garn for ca en uke siden. Kun småpilt og berggylt. Berggylten er for øvrig utmerket matfisk ..skjær fileer, melblanding av salt, mel og krydder, grilles med skinnsiden ned. Å fiske etter den til kun agnbruk (hummerteiner)er forkastelig. Redigert 11.Juli.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Det er ikke torsk i Oslofjordområdet og sørvestover, bare småmort. [...] Får du småmort (mort) når du fisker er det ikke så rart at du ikke får noe torsk... mort er en ferskvannsfisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.