Jump to content

Valg av 25hk utenbordsmotor


Auskar

Recommended Posts

Skal kjøpe en ny Hansvik 16,5ft plastbåt.

Denne passer til mitt bruk som turbåt og hobbyfiske med garn og teiner.

 

I den forbindelse må jeg selvfølgelig ha en motor også.

Her er jeg meget usikker på hva jeg skal gå for...

 

Suzuki 25hk firtakter ny?

 

Tohatsu 25hk eller 30hk firtakter ny?

 

Eventuelt vente til det dukker opp en pen og lite brukt 25 - 30 hk 2 takter lang stamme på Finn.No?

Dette kan være hvilken som helst motor, men kanskje en Suzuki eller Yamaha?

 

Hvilke erfaringer har brukere av forumet med firtaktere i denne størrelse ( 25 - 30 hk ), og nevnte motorer?

Har lest litt av hvert når det gjelder firtaktere.

 

Noen gode råd, og tanker om dette?

Link to post

Skal ikke begi meg inn på valg av hvilken motor som er best. Det får andre avgjøre. Men hadde nok kjøpt en 4 T motor da denne er godt egnet til fiske pga mye tomgangskjøring, kjøring på lavt turtall og ikke minst støyer lite. Hadde nok valgt den leverandør i nærområdet som kan gi meg best pris, service. Etter å ha eid flere Yamaha motorer i forskjellige størrelser har jeg god erfaring med de. Det samme vil sikkert noen si om andre merker også.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post

Selger av Hansvik her på stedet selger Mercury, og mener han også selger Suzuki, han har i hvertfall gjort det tidligere.

 

Har hatt en rekke 2 takts påhengere siden 1971 og har 3 stk nå.

Har aldri hatt problemer med de i forhold til dorging osv.

Støynivå har heller egentlig ikke vært sjenerende, men ser en del mindre 4 - 6 hk firtaktere bli brukt av tenåringer her, og de bråker som bare det.

 

Bensinforbruket er jo ett moment.

 

En 2 takter er jo lettere å holde vedlike selv, mens 4 taktere som påhenger har jeg ikke erfaring med.

 

Evinrude e-tech ser jeg bort fra, da avstandene til forhandler / service blir i drøyeste laget.

Blir også for mye teknikk og leamikk for min del.

 

Ett moment er hvis 4 takter trenger mere og oftere service enn 2 takter.

Skifting av impeller, og generell service utfører jeg greit på 2 taktere uten videre problemer.

 

En 25 - 30hk firtakter koster nærmere 40.000,- kr - for dette kan jeg få kjøpt 2 stk pent brukte 2 taktere i samme størrelse.

 

Er en Yamaha selger i området, men personen er noe spesiell, tror ikke han selger stort i nærområdet.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post

En 2 takter er jo lettere å holde vedlike selv, mens 4 taktere som påhenger har jeg ikke erfaring med.

 

Ett moment er hvis 4 takter trenger mere og oftere service enn 2 takter.

Skifting av impeller, og generell service utfører jeg greit på 2 taktere uten videre problemer.

Har erfaring med både 2 og 4-taktere, og det er ikke riktig at det er lettere å vedlikeholde en 2-takter. En moderne 4-takter trenger skift av olje, oljefilter og girolje hvert eller annet hvert år, og det gjør du lett selv. Ellers det samme, kjøre i ferksvann og smøre litt. Impeller kan du gjerne kjøre med i 10 år og mer, sjelden problem med det.

 

I tillegg til Yamaha og Suzuki hadde jeg sett på Honda. Deres 25/30hk er 3-sylindret og har en kjempegod byggekvalitet. Driftsikker til tusen. Og siden trådstarter nevner turbåt og hobbyfiske så er 4-takt det beste valget. Nye 2-taktere finnes vel ikke i denne motorstørrelsen. Fordeler 4-takt: Lavere forbruk, mindre støy, ikke røyk og vibrasjoner. Spesielt i lave hastigheter, som jo det er mye av ved hobbyfiske, så er disse fordelene tydelige vs. 2-takt.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Ja Honda har solgt 4 takter siden 70-tallet, og er ett velkjent merke.

 

Ingen av mine motorer har fått ødelagt impeller de første 10 åra, så sikkert riktig som du sier.

For meg er 2 taktere kjente motorer, de ganger det har vært problemer har det mange ganger vært problemer med nye motorer.

 

Lavere bensinforbruk er jo ett viktig moment, også støy for den saks skyld.

Samme gjelder oljeforbruk.

 

"Min" første påhenger , en Suzuki 150 ( 9,9hk ) ca 1971 modell brukte 1 liter olje på 24 liter bensin....

Men dengang fikk man 24 liter bensin + 1 liter olje for 100-lappen.

 

Senere har jeg alltid brukt 2% olje, selv om instruksjonsbok sier 1%

 

Men er vant med 2 taktere, og støyen har ikke sjenert meg hittil.

 

Ved fisking stopper jeg motoren hvis jeg ligger stille.

 

Det som kan være ett moment i negativ retning, er service som en MÅ til serviceverksted for å få utført.

 

Men hvis motorene har selvregulerende kamkjede/reimstrammer er jo det en fordel.

Er jo betydelig mere komponenter i en firtakter i forhold til en 2 takter.

Er mest dette som bekymrer meg, og eventuell tæring i kjølekanaler.

Kjører motorene jeg har i ferskvann hver høst før lagring, og hver vår før bruk.

 

 

Vet det ikke selges nye 2 taktere, utenom Evinrude e-tech, men har observert meget pene 2005 - 2007 modeller til salgs på Finn.No til en overkommelig pris, faktisk kunne jeg kjøpt 2 stk i forhold til en splitter ny 4 takter.

 

Men så er det noe eget med en helt ny motor da.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post

En annen ting er vel at de fleste hadde vel ennå kjørt 2 takts påhengsmotorer hvis ikke disse miljøkrava kom?

med andre ord, skulle man ha ny motor, så var det nesten ikke annet enn firtakter å få fatt i.

 

4 takter mc har jeg erfaring med, ingen problemer der i gården, selv om 2 taktsmotorer til mc lett kunne demonteres og settes sammen igjen.

Men 4 takts outboard blir litt annet igjen føler jeg, og er ikke så utprøvet, selv om Honda har solgt 4 takts outboard i flere 10-år.

 

vanskelig å få hjelp til service her på stedet også, Yamahaselger driver litt ved siden av annet, og utfører neppe service.

 

Mercuryforhandler som muligens også selge Suzuki ennå, har servicemann, en velkjent sådann i negativ retning, så de fleste har vel utført service selv etter ett eller flere mislykkede besøk hos denne forhandler når det gjaldt reperasjoner.

 

En 4 takter skal vel også lagres stående, og helst ikke legges ned, i hvertfall ikke med motoroljen ennå i motoren?

 

Honda outboard har jo lang tids erfaring med 4 takts outboard.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post

Hei!

 

Det er et enkelt valg! Det er fortsatt kun Yamaha 4-takt som er verdt å samle på! de holder seg best i pris, støyer lite og er veldig bensin jerrige.

Selva 4-takt er det samme som yamaha 4-takt-den er litt billigere, men holder seg ikke så godt i pris.

 

Jeg ville klart gått for en yamaha 25-30hk 4-takt. en yamaha 4-takt er like bra brukt som ny. så det har ingen betydning.

 

Yamaha 30hk 4-takt

 

lykke til!

Redigert av Jensi Haraldo (see edit history)
Link to post

Det er et enkelt valg! Det er fortsatt kun Yamaha 4-takt som er verdt å samle på! de holder seg best i pris, støyer lite og er veldig bensin jerrige.

Vet ikke om jeg skal ta dette ironisk eller mener du at det kun er Yamaha som er verdt å samle på? Det korrekte er vel at alle 4-takt motorer i dette segmentet er er bra. Støynivå og forbruk er også temmelig likt.

 

Men det er viktig å ikke bare se på tester over kort tid som omhandler aks, forbruk, støy osv. Det viktigste er byggekvalitet over tid, altså kan jeg forvente at motoren fortsatt er feilfri og holder god kvalititet om 10 år? Det er selvsagt ikke noe man kan få garanti for, men min påstand er at velger du en av de japanske merkene; Honda, Yamaha eller Suzuki så er dette det beste som leveres mht. til kvalitet. Holder disse som temmelig jevngode. Men som sagt så er det meste bra, så får du et pristilbud på en modell som utmerker seg så slå til. Nærhet til merkeforhandler kan være et poeng, men gjør du enkel service selv så skal det godt gjøres om du trenger verkstedbistand utover det.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Hadde nok gått for yamaha eller mercury jeg 4 takt, er det beste med såpass liten motorstørrelse, naboen har en susuki 15 hk 2 takt på en 11 foter lånte den en tur i sommer å kjørte da etter en rekke snekker gamle tresnekker å jeg kunne ikke høre forskell på susukien mot snekkene like hard gange på den å det er snakk om en 2008 mod motor, så gå firetakt mercury pga. mye billigere enn en yamaha, selv har jeg en mercury 65 hk 2 TAKT i fra 1968 å er ikke hverdens peneste men går som en drøm, å ofte går min motor mye penere en en 3 cylyndra yamaha, men ønsker deg lykke til i kjøpet av en ny motor!

Link to post

Det er selvsagt ikke noe man kan få garanti for, men min påstand er at velger du en av de japanske merkene; Honda, Yamaha eller Suzuki så er dette det beste som leveres mht. til kvalitet.

 

 

Min motorpusher, som selger Yamaha, Suzuki, Mercury og Evinrude, sier det motsatte: de amerikanske motorene varer mye lengre. Japanske motorer korroderer mye hurtigere. Når så du en virkelig gammel japaner i drift sist? Jeg ser ofte Evinrude og Johnsson fra 60-tallet, for å ikke snakke om 70- og 80-tallet, fremdeles i daglig drift.

Link to post

Når så du en virkelig gammel japaner i drift sist? Jeg ser ofte Evinrude og Johnsson fra 60-tallet, for å ikke snakke om 70- og 80-tallet, fremdeles i daglig drift.

Dette har sin naturlige årsaker all den tid det var Mercury, Johnson og Evinrude som dominerte markedet på 60 og 70-tallet. De japanske merkene kom først utover 70-tallet, og flere av de første var vel ikke all verden angående støy og tekniske nyvinninger. Men de fungerte! Husker f.eks. noen gamle Suzuki og Tohatsu som bråket noe forferdelig. Ikke for det, Yamaha kom fra ingen ting til å bli mest solgt i Norge fra midten av 70-tallet. Mulig de er det fortsatt. Og dette skyldtes ikke pris, det kom fort erfaringer med at disse motorene hadde mye mindre feil og mangler enn de amerikanske. Og ja - jeg ser mange 20-30 år gamle Yamaha som fortsatt putrer og går.

 

Mye av det samme skjedde også i bilverdenen. Japanske biler viste seg å ha en byggekvalitet som overgikk europeiske, og spesielt engelske og amerikanske biler, på 70 og 80-tallet. Lite feil, ting fungerte.

 

Så kom etter hvert Honda med sine utmerkede 4-taktere, og de andre merkene fulgte etter. Det var også eksempel på at f.eks. Mercury-Yamaha og Suzuki-Johnson hadde tilnærmet samme motorer, men med forskjellig innpakning. Det med korrosjon var en svakhet på noen modeller og japanske utmerket seg ikke her. I en annen tråd kan en lese om problemene med 10 år gamle Mercury 50/60 hk.

 

Det meste idag er bra. Det viktige er godt vedlikehold og da fungerer det meste. Jeg har de siste 10-15 årene holdt meg til Honda 4-taktere. Byggekvalitet er på topp, alt fungerer. En ser det samme også når det gjelder andre Honda-produkter som biler, motorsykler, snøfresere, gressklippere osv. HONDA - it just works

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Har selv en nyere (2006) 25hk Tohatsu 4takt (trimmet uten problemer til 30hk selv (innsugpakning)). Helt fantastisk motor.

 

Hei, mener du at det kun er å utvide innsugpakningen for å få den til å yde 30 hk.? :confused:

Jeg har gjort dette med en 25 hk Tohatsu 2-takt (2004 mod.) men regner med at det skal mer til på en 4-takter.

Link to post

Husker ikke navnet på butikken, dette var i begynnelse av 2000 - 2000 eller 2001, men det var en Suzukiforhandler selvfølgelig.

 

Når det gjelder Amerikansk kontra Japansk, så vil jeg ikke si Amerikansk outboard er noe bedre enn japansk...

 

Kjøpte en ny Johnson 15hk outboard i 1982

Denne var lettstartet og grei det året jeg hadde den, ble solgt etter ett år, kjøpte båt og motor tilbake etter 2 år, men deler til startmekanisme var nedslitt...var laget av hardplast.

 

 

Kjøpte en ny Evinrude 25hk i 1987

Denne ville ikke gå på tomgang....

 

Grunnen var at bensintanken hadde en egen tank for olje, på tomgang greide ikke motoren å ( suge til seg oljeblandet bensin ).

Blandet jeg bensin i olje som vanlig, så gikk motoren på tomgang.

 

Hadde en ny Suzuki modell 150 fra ca 1970 - denne var på 9,8/9,9hk

Hadde aldri problemer med denne, selv om 1 tank bensin ( 15l ) uten olje ble brukt under meget tungt bruk, inkludert noe senere 1 tank bensin innblandet med sukker, da måtte forgasser osv. rengjøres.

Denne motoren startet og gikk til utpå 90-tallet selv med 1 coil, ble da kastet.

 

Mercury har jeg også forholdsvis god erfaring med, da gamle modeller.

De nye med gir i styrekult, har prolemer med at "giret" låser seg.

En nevø hadde problemer med at giret låste seg i revers for noen år siden, nå i år har giret låst seg i forover, dette er en 10hk som er fra ca 96/97 eller deromkring.

 

Har nå blandt annet 2 stk Suzuki 9,9hk 1997 modeller.

 

Den ene med kort stamme, kjøpt ca 2000 - har aldri fjusket, meget lettstartet, har montert 15hk forgasser.

 

Den andre har lang stamme, kjøpt grunnet god erfaring med den første, denne ble kjøpt for ca 3-4 år siden.

Denne har en liten vannlekkasje inn til girhus, og fjusker i rått vær, får ikke opp turtall.

Ellers er den meget lettstartet og pen, disse feil var der da jeg fikk den, uten at selger oppgav dette.

 

Størrelse på motor skal ikke være noe problem i forhold til min alder, blir 50 i år.

 

Tohatsu 30hk kan være ett alternativ, er vel ikke tyngre enn 25hk utgaven.

 

Men har en 4takter vært under vann, er det høyst sannsynlig mye mere arbeide enn hvis en 2takter har vært under vann.

 

Slike ting kan skje, selv om det har skjedd meg kun en gang i 1988

 

Når jeg tenker på 4takter kontra 2takter, mener jeg ikke enkel service som kjøring i ferskvann, smøring av smørepunkter, skifte av proppel, og vannpumpelamell.

 

Jeg tenker på da det motortekniske med en 4takter kontra en 2takter, enkelte av disse 4taktere ser ut som ett halvferdig Skjærerede hvis motordeksel taes av, selv om enkelte 2taktere begynte å se slik ut også etterhvert før de forsvant fra det Norske markedet.

 

Honda har solgt 4taktere i mange år, og kan kanskje gi en pekepinn på holdbarhet ved 4takts outboard, selv om ting sikkert er forbedret etterhvert.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

yamaha skal ha manualer for nyere motorer gratis på nett:

 

http://www.yamaha-motor.com/outboard/service/viewmanuals/outboard_manuals.aspx

 

tror også de har delekatologer der (for USA i hvertfall, du bør kanskje prøve yamaha norge/europa hvis nummere på motor/deler er annerledes)

ellers kan du prøve www.boats.net (obs! også for USA) for oversikt over deler.

 

...bare noen linker jeg har kommet over gjennom å surfe weben, kanskje det kan hjelpe

Link to post

Finner ikke 20hk Yamaha der i det hele tatt, har sjekket linken tidligere.

Fant en 25hk utgave som var temmelig lik.

 

Det samme gjelder USA-nettsteder som selger deler.

 

Når det gjelder hastighet på Hansvik 16,5ft med denne 20hk Yamaha vet jeg ikke sikkert.

Synes den går veldig bra, muligens like bra og kanskje bedre enn en Hansvik 14ft Speed med 15hk Johnson som jeg eide for mange år siden.

 

Kanskje noe over 20 knop ( 20 - 24 )?

Båten går også bra med 2 voksne, og en god del last ombord, og det var overraskende.

Vil anta Båten var lastet med 300 - 400kg

 

Båten er ikke bunnsmurt ennå, da den ble sjøsatt rett etter kjøp.

Skal bunnsmøres til neste vår for å unngå groe under bunnen.

 

Motoren har også en 25hk propell, 9 7/8 X 11 1/4F

Selv med denne propell får den sikkert topp turtall i hvertfall med bare fører ombord.

 

Vet ikke om det er mye å hente ved en 25hk forgasser, de selges i USA forholdsvis rimelige.

Får vurdere dette litt senere.

Er dobbelforgasser på denne 20hk Yamaha og intern oljetank, blander i litt olje i bensin også ( ca 1% ) for sikkerhets skyld.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...