hjjensen Startet 10.Juli.2010 Del på Facebook Startet 10.Juli.2010 Diseltanken inneholder et humuslignende brunt stoff. Ser ut som grovfilteret skiller det ut, kan tappe av og se avfallstoff i bunnen av et glass. Merker nå at jeg ikke får maks turtall, mangler 5-600 omdr.motoren starter fint, og går ellers bra. Kan jeg kjøre med dette, eller har jeg en sansynlig motorstopp i sikte. Har meget vanskelig tilgang til tanken sånn at rengjøring av denne er nesten umulig. Hva tror dere, glad for gode tips og råd Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 E det humuslignende stoffet litt "geleaktig"/ seigt? Om så, kan det være dieseldyr !!! :headbang: Da må du rengjøre hele dieselsystemet, bytte filter og tilsette dieseldyrtilsentning. Dieseldyr "formerer" seg raskt! Kansje du har bilde av dieselen med "humusaktig stoff" ?? Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
hjjensen Svart 10.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Det har vært dieseldyr der, overtok båten i fjor høst og han hadde rengjort skiftet filtre og benyttet rensemiddel, det samme gjør jeg når jeg fyller diesel. Mener derfor at det ikke skal være diseldyr. Utfordringen er som sagt å få renset og rengjort tanken helt. Skal prøve å få postet et bilde men jeg er på mobil løsning så det er litt tungvindt å løse. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Hvilket rensemiddel har du brukt ? Sitér dette innlegget Link to post
hjjensen Svart 10.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Bio protect 2 har jeg brukt. Han som hadde båten før meg benyttet et annet merke som jeg ikke huskeer navnet på nå Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Du må bytte filter,både grov og fin. Ha reservefilter med også. Høres ut som tanken trenger rengjøring ja. Har du sjekket at påfyllingen er tett? Ofte lekkasje her som gir vann i dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Hvordan går det med rengjøringen av dieselsystemmet? Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Lykken VI Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Hva tror dere, glad for gode tips og råd Hei, hvordan går det med dieselproblemmet? Kune hvert interesant med konklusjon, på hva det var, regner med du har løst utfordringen Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
hjjensen Svart 3.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2010 Hjemme igjen etter lang båtferie. Skiftet både fin og grovfilter og da fikk jeg bedre ytelse på motoren. Skal tømme systemet helt og rengjøre tanker og annet som er i kontakt med diesel i løpet av vinteren. Motoren går helt jevnt og fint, den starter lett og har fin eksos. Problemet jeg har er litt dårlig ytelse. Går jo ut fra at det er forurensingene etter dieseldyr angreper før jeg overtok båten som er problemet. Legger ved en del bilder jeg har tatt, har ikke fått det undersøkt enda men tror ikke dette er diseldyr, mer forurensing som er der etter en for dårlig rengjøring av forige eier. I bilde en har jeg ristet glasset sånn at det hele er blandet sammen. I bilde to begynner det å flyte sammen igjeng og i bilde fire er det tydelig skilt ut i en litt geleaktig masse. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Minner om dieseldyr ja,her må total rengjøring må til.Sjekk også at du ikke får vann inn på en eller annen måte.Som nevnt er påfyllingen et kritisk punkt. Kan og være lurt å benytte marinaer som omsetter mye diesel. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Hei Vet ikke, men har hørt at dieseldyr i miljødiesel eller diesel med noen prosent miljødiesel i kan utarte seg slik når de dør. Kan også være døde pga mangel på vann eller pga rensemiddelet du har brukt. Hvis det er levende dieseldyr kan du ha oppi 3-4 skjeer vann i prøven din og riste noen ganger i løpet av en time. Ha gjerne 20-30 grader på prøven. Hvis vannet skiller seg ut i løpet av 3-10 sekunder er det ikke dieseldyr, men hvis det tar tilnærmet evigheter eller det ikke skiller seg ut har du et problem. Hvis du har mange døde dyr i tanken (mye humus) bør du ta rengjøringen før du skal ut i noe sjø. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
hjjensen Svart 4.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2010 Hei. Har fyldt litt vann på prøven som du anbefaler og ristet noen ganger. Stoffet blander seg med vannet og det hele skiller seg ut i løpet av ca 30 sekunder. Resultatet er jo da at jeg har fått tilsvarende mer av den brune geleen. Hvis jeg forstår deg rett Mons så er det da ikke levende dieseldyr organismer... Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Diseldyr er ikke å spøke med.... Det høres ut for og ser ut til at du har bakteriologisk vekst i tanken din. Dette er bakterier som lever i faseskillet mellom diesel og vann. Bakteriene formerer seg svært hurtig, har kort levetid og døde bakterier synker til bunn i tanken. Det er disse som oppleves som slam, gjerne litt geleaktig. Dette tetter filtrene særdeles effektivt. Klarer du å holde tanken fri for vann stopper også veksten av bakterier. Å bruke biosider er ofte en dårlig ide. Det kan lett hende at du får frem resistente bakterier. Uansett, du har jo hatt dieseldyr i tanken, som er vanskelig å gjøre ren. Da er det nødvendig å holde tanken fri for fritt vann. Ha med godt med filtre, bytt hyppig, kjør gjerne i litt stampesjø. Så du får rørt om litt i tanken og får filtrert ut dritten. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Ja det mener jeg. Jeg har prøvd flere ganger tilsvarende forsøk med dieseldyr. Hvis jeg har en spisesje "angrepet" diesel oppi et glass ren diesel og fyller på med litt vann og rister blander vannet seg nærmest permanent i dieselen. Hvis du hadde hatt levende dieseldyr ville vannet ikke skilt seg ut igjen. Den brune guffa som nå har blandet seg med vannet antar jeg at er vann med noe brunt oppi - ikke diesel. Det brune kan svært gjerne være døde dyr. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
hjjensen Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Nå har jeg kjørt hele sommeren og høsten uten å gjøre noe med dette, annet enn at jeg skiftet både grovfilter og finfilter, har også brukt tilsettningsstoff i dieselen. Har nå sjekket to-tre ganger etter at jeg har brukt båten og nå er det ikke noe forurensing i vannutskilleren i det hele tatt. Helt blank og fin diesel. Tanken min er nå for første gang i år kjørt ned under kvartfull, har passet på og fylt opp ofte i sommer. Planla egentlig en tankrens nå i høst men kan jo se ut som jeg har fått vekk dritten gjennom normal drift. Er dette mulig eller hva sier dere som har hatt sånne plager. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Dyrene dør hvis de ikke har tilgang til vann, men hvis du har gjørme i bunnen av tanken risikerer du at gjørmen kommer i filterene når det passer dårligst. Jeg ville satset mye på å få tappet eller sugd opp litt fra det dypeste punktet på tanken for å se hva som kan komme når du kommer ut i mye sjø. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Halvor Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Hallo! Har samme problem selv,men hos meg er det enda mer fremskredet. Mine motorer går også helt greit, uten røyk, og jeg får full utnyttelse av motorene. Dieselen min har farge som cola. Jeg har forsåvidt bestemt meg for å bytte tanker. Sjekk denne siden bare for moro skyld. http://www.diesel-fuels.com/index.php Halvor Sitér dette innlegget Link to post
larsemann Svart 3.Februar.2011 Del på Facebook Svart 3.Februar.2011 Hei! Jeg er godt kjent med dieseldyr. Hadde vært morsomt å vite hvordan det luktet av den dieselen din. Jeg har god nese for dieseldyr. Hadde en kjempekoloni i sommer. Er det godt med vann og grei temperatur på dieselen så kan det nermest ekspodere. De lever i vann og spiser av dieselen. Og de er, slik jeg har skjønt det, "jævlig glad i diesel". Måtte pumpe ut all diesel i sommer etter at motorene stoppet. Har to tanker a tre hundre liter. Var nok totalt fire hundre liter igjen. Nå skal det sies at det som ble pumpet ut, ikke kan kalles diesel lenger. Det var omtrent som coca cola. Men du lukter en blanding av "bæsj" og "tiss". MVH Lars PS! I sommer burde jeg ha gått ved nav Noah, og båten var en ark. Veder på at jeg hadde fler dyr enn ham. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.