Jump to content

ADVARSEL! Nær brann etter oljing av teak !


Jens_P

Recommended Posts

Sitter her i sjokk etter å ha oljet teak-dekk i går kveld. Dette kunne gått riktig galt! :sweat:

At jeg har bil og garasje i dag er et under. Mulig jeg skal være glad for at jeg - og naboen - har hus i dag.

 

 

Også så godt som jeg vet dette! :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:

 

Brukte filler til jobben og glemte å ta ut disse av bilen i går kveld. Dette er synet som møtte meg når jeg åpnet bagasjerommet i dag. I tillegg lukter det!

 

oljefille.jpg

 

Det har vært varmt, mattene i bilen er det brent hull i. Lakken under er skadet.

 

Oljen som var brukt er Epifanes teakolje sealer. (Det samme kunne skjedd med Owatrol D1 eller linolje eller terasseolje.)

Så klar jeg er over dette og så nøye jeg var i alle årene med trebåt!!!!! :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:

 

 

(Moderator, jeg 'skriker' med hensikt! :yesnod:)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det samme kan skje med tynner og white sprit filler :headbang:

Det er også skumelt å kaste fillene i søppeldunken etc..

Tips. La fillene lufte seg godt i friluft før de kastes.

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gang opplevd at en linoljefille selvantente på benken ved siden av meg, mens jeg sto og jobbet på et sommervarmt verksted (minst 35 grader varmt inne). Meget snodig opplevelse, og det tok noen sekunder før jeg forsto hva som skjedde. I ettertid har jeg hatt et temmelig paranoid forhold til filler brukt til brennbare væsker.

Link to post
Share on other sites

I fjor kom jeg i skade for å knuse en flaske tran. Jeg tørket opp og kastet kluten i søppelboksen som sto tett inntil husveggen. Et par dager etterpå sto søppelboksen i lys lue. Til alt hell skjedde dette på en lørdag mens jeg var hjemme, ellers er jeg ganske sikker på at huset hadde strøket med.

Link to post
Share on other sites

I ettertid har jeg hatt et temmelig paranoid forhold til filler brukt til brennbare væsker.

 

Vi vet at det er farlig og brennbart, men blir først paranoide etter at vi har sett det tar fyr! Min gamle far lært meg dette for en mannsalder siden, og det berget faktisk hus og hjem.

Link to post
Share on other sites

Det jelder først å fremst organiske oljer (i motsettning til mineralsk olje, at all olje har vært organisk en gang for 146millioner år siden glemmer vi her...) som fiskeolje, linolje, hvalolje, dyrefett, olivenolje etc. Alle oljer som harskner kan selvantenne på denne måten (harskning er oksidasjon og egenltlig en veldig langsom forbrenning).

 

Løsningen på problemet er å passe på å ikke krølle sammen fillene etter bruk (la de ligge flatt utover eller heng de til tørk, da vil det ikke bli varmt nok til selvantenning), legge de ett sted det ikke gjør noe om de skulle sete fyr (dvs. i ovnen), eller i en bøtte med vann.

Link to post
Share on other sites

I fjor kom jeg i skade for å knuse en flaske tran. Jeg tørket opp og kastet kluten i søppelboksen som sto tett inntil husveggen. Et par dager etterpå sto søppelboksen i lys lue....

 

 

At tran kan selvantenne var nytt for meg, men man lærer stadig noe nytt......Har alltid selv vært nøye med og hive filler brukt til mistenkelige væsker ut på gårdsplassen der det ikke gjør noe skade om de skulle fyre opp.

Link to post
Share on other sites

Bruker olje både på teaken i båten, kjøkkenbenken og på stuegulvet hjemme. Legger alltid brukte filler i et tomt gammelt og rengjort malingsspann som settes fritt på gårdsplassen til de er tørket inn. Har hørt om selvantenning men aldri opplevd det... Men kan en fille med olivenolje selvantenne?!?

Redigert av Twilight (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er akkurat ferdig med full rundvask innvendig med kraftig salmiakkvann.

Nå skal det settes ut skåler med eddik.

Time (hel dag) hos bilpleie-firma er bestilt. Får håpe de greier å ta resten.

Til pris på 2.600,- bør det i hvert fall bli bedre.

 

Neste da blir eventuelt firma som driver med lukt-sanering med ozon.

 

Bilen lukter som konsentrert nyoppusset trebåt, aldeles for mye av det gode.

Innvendig er det dekket med et fint lag olje, omtrent som steke-os. På alle flater inklusiv tekstiler.

 

Normal prosedyre i alle år er drukning i vann eller brenning ute på gårdsplassen. I går sviktet prosedyrene. :headbang:

En mager trøst er at dette gikk så bra som det kunne. Husene ligger tett her jeg bor. Det kunne endt så mye værre! :smash::cheers:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har også fått dette med oljefiller innprentet gjennom generasjonene...

Jeg pleier å legge fillene i peisen. Hvis ikke jeg har peis eller lignende i nærheten legger jeg fillene i en plastpose og fyller på med vann til de er kliss bløte før jeg legger dem i søppla.

Har ikke sett noe selvantenne, men er opplært til å være paranoid på dette.

 

Var en i nærheten her som la siste hånd/strøk på gulvet i sitt nybygde hus før de skulle flytte inn.

Dagen etter var det bare å begynne å rydde branntomta og få fram grunnmuren igjen. DET må være surt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...