Jump to content

Hvordan få ut strøm fra en yamaha 40hk?!


Jensi Haraldo

Recommended Posts

Jeg har en Yamaha 40hk 1999 3syl. 2-takt som har manuell start. den har derfor aldri vært koblet til å lade noe batteri. den har ladespole og hundrevis av ledninger som går hvert til sitt (men ingen løse som jeg kunne koblet til).

jeg vet jeg trenger en likeretter, men problemet er at jeg ikke aner hvor jeg skal ta ut strømmen av motoren!!?

Ønsker tips, bilder og kanskje noe koblings skjemaer?

 

Tusen takk for alle svar!

Redigert av Jensi Haraldo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du ikke en plugg for å ta ut strøm fra motoren da? Like til venstre for dødmannsknappen?

 

Jeg har en Yamaha 25HK totaktsmotor fra 1996/97 og den har en slik plugg. Den er rundt, gjenget og har to kontaktpunkter.

 

Dersom du har en slik så er det bare å koble herfra til batteriet. Motoren lader da ca. 4-6 A med noe variabel volt avhengig av turtall. Batteriet har som kjent stor indre motstand og holder volten nede.

 

Hos meg er ladestrømmen 12,4 V og 5,4 A ved normalt tutall. Fungerer utmerket til mitt bruk som i all hovedsak er lensepumpe og lanterne.

 

Hvor lenge batteriet varer gjenstår å se. Dette er første sesongen med strøm ombord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...