Jump to content

Båtkikkert...?


Brutus

Recommended Posts

Den gode, men utgamle Hertel&Reuss kikkerten min har tatt kvelden på fjellet, ikke i båten. Burde kanskje ha latt den ligge der. Noen som har noen gode erfaringer. Hva med Steiner f.eks. det må jeg i såfall bestille, det må være litt kvalitet. Ikke Zeiss eller Swarovski som den lokale optikern hadde på lager...

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Den gode, men utgamle Hertel&Reuss kikkerten min har tatt kvelden på fjellet, ikke i båten. Burde kanskje ha latt den ligge der. Noen som har noen gode erfaringer. Hva med Steiner f.eks. det må jeg i såfall bestille, det må være litt kvalitet. Ikke Zeiss eller Swarovski som den lokale optikern hadde på lager...

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Med fare for å fornærme noen, Biltemas 7x50 marine-/båtkikkert er meget god. Koster kun kr 598, er nitrogenfyllt og flyter. Blant de bedre kikkerter jeg har prøvd (inkl. erfaring fra min tid marinen). Renommèmessig står denne kikkerten ikke i klasse med ovennevnte kikkerter. Heller ikke i pris og antakelig ikke i kvalitet, men god er den.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Steiner kan absolutt anbefales. Kjøpte en modell som var på tilbud hos Nautisk Forlag sist jul - julegave til meg selv. Etter dette har jeg fullstendig revurdert hva en god kikkert er.

 

Mener denne kostet ca.  3.500 inkl. peilekompass.

 

Nautisk sender hvis du ikke bor i nærheten, og jeg tror de har en tilbudsmodell i dag også.

 

http://www.nautisk.no/

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hvorfor vil du ikke ha optikk fra Zeiss og Swarovski?

Det er ikke det at jeg ikke vil ha det, men den billigste de hadde inne for tiden kostet nesten 7000.- og den dyreste nesten 16.000.- Det blir litt mye å bruke på kikkert, hvertfall når den skal ligge å skvulpe i en båt og coatingen på linsene blir utsatt for sjøsprøyt. Jeg vurderer en Steiner uten peilekompass eller rimeligere... Den må være nitrogenfylt for ikke å dugge...

Link to post
Share on other sites

Med fare for å fornærme noen, Biltemas 7x50 marine-/båtkikkert er meget god. Koster kun kr 598, er nitrogenfyllt og flyter. Blant de bedre kikkerter jeg har prøvd (inkl. erfaring fra min tid marinen). Renommèmessig står denne kikkerten ikke i klasse med ovennevnte kikkerter. Heller ikke i pris og antakelig ikke i kvalitet, men god er den.

 

Vis en "gammel" marinemann sier denne er ok .Hvorfor kjøpe noe som koster fra 3000 og oppover ? Er  vi inne på at jeg skal ha det dyreste og beste i pris , eller er di svindyre så mye bedre og marinemannen tar feil ? Må bare spørre da jeg ikke har peil på kikkerter ,men har en 7X50 i båten etter min far og den er ok (kommer fra opptiker) men kunne vært artig og hørt div erfaringer fra dere .

 

Hilsen kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

De svindyre er gjerne best, men ikke mye bedre enn de i mellomklassen. Når du kjøper de dyreste kikkertene betaler du også en del for merke, mye for utvikling og mye for service. Nå vet ikke jeg hva du regner som svindyre kikkerter, men her mener jeg 10000 +. De beste kikkert kjøpene mener jeg du gjør i mellomklassen 3-7000. I denne prisklassen er det mange svdært gode kikkerter som er nesten like gode som de aller dyreste.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke det at jeg ikke vil ha det, men den billigste de hadde inne for tiden kostet nesten 7000.- og den dyreste nesten 16.000.- Det blir litt mye å bruke på kikkert, hvertfall når den skal ligge å skvulpe i en båt og coatingen på linsene blir utsatt for sjøsprøyt. Jeg vurderer en Steiner uten peilekompass eller rimeligere... Den må være nitrogenfylt for ikke å dugge...

Jeg er enig i at de er dyre,..... men du verden for en kikkert.  Jeg fikk en Swarowski, marineutgaven, av kona til min 40 års dag, snart 17 år siden. Det eneste denne kikkerten ikke tåler er sollys over lang tid. Min har flere ganger gått i dørken fra et par meter, jeg har mistet den i sjøen ved et par anledninger, den flyter, den har fått sprut av sjø og regn, og har blitt brukt uten tanke på at noe skal skje med den.  Kikkerten er akkurat like god i dag som for 17 år siden, og her snakker vi om en virkelig god kikkert.

 

Om 23 år går garantien ut......

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Dårlig timet mht båtkikkert for barnebarna syntes jeg :crazy: 40 års garanti?

 

Ja, egentlig, for første barnenarnet er ventet en av  dagene........

 

Ganske riktig, 40 års garanti.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at de er dyre,..... men du verden for en kikkert.  Jeg fikk en Swarowski, marineutgaven, av kona til min 40 års dag, snart 17 år siden. Det eneste denne kikkerten ikke tåler er sollys over lang tid. Min har flere ganger gått i dørken fra et par meter, jeg har mistet den i sjøen ved et par anledninger, den flyter, den har fått sprut av sjø og regn, og har blitt brukt uten tanke på at noe skal skje med den.  Kikkerten er akkurat like god i dag som for 17 år siden, og her snakker vi om en virkelig god kikkert.

 

Om 23 år går garantien ut......

Jo, det er kjempefine kikkerter, topp optikk. Jeg investerte i et H&R kikkertsikte til rifla for 11 år siden. Det var 30års garanti, og kostet nesten 9000,- da. Men når det gjelder kikkert til å ha i båten, så er jeg villig til å kompromisse litt. Jeg har åpen skjærgårds-jeep så kikkerten blir utsatt for vær,vind, fiskeslog og alt annet jeg måtte finne på å laste båten med. Da hadde jeg følt meg litt ukomfortabel å slenge rundt meg med en kikkert til 10K++.

 

Jeg gidder heller ikke vente til 40års dagen, det er nok en stund til... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...