snod Startet 10.Juli.2010 Del på Facebook Startet 10.Juli.2010 Skulle ut på tur idag med familien. Da jeg skulle til å starte erklærte jeg: "blir spennende å se om den starter nå" Vel, selvfølgelig starta den ikke. Burde skjønt at man ikke skal si sånt... Jeg kan høre at startmotor går rundt, men motoren blir ikke dratt rundt. Dette skjønner jeg ikke helt. Såvidt jeg har forstått startmotorer, virker de sånn at innslagsreleet (som egentlig er en spole) får strøm, drar en gaffel som dytter et tannhjul ut. På baksiden sitter en plate som kopler + videre til starter. Derfor skal det ikke være mulig å få strøm til startmotoren uten at tannhjulet går inn på svinghjulet. Noen som har vært borti liknende? Regner med at startmotor må ut, men hadde vært greit å skjønne hva som er galt før jeg tar`n ut. Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Tja, bendix er som regel fjær belatstet, slik at innslaget kan gå ut men "tannhjulet" går ikke inn i start kransen før det er i rett posisjon. Ville sjekket at dette går relativt ledig. Det kan også være et sted på start kransen som er slitt slik at drevet ikke får inngrep. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Prøv å slå litt lett på starteren med en liten hammer eller skiftenøkkel e.l. så kanskje den slår inn. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
NilsPils Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Jeg har gjennom tidene hatt lignende problemer, både på bil og båt. Siste gang var det slitte tenner på starteren i båten og da med mye bråk under startforsøkene. Høres ikke ut som det er så ille hos deg(?). Muligens bare treg fjær, dvs. den fjæra som skyver tannhjulet frem og som muliggjør at starteren frikobles når motoren starter. Dersom det er tilkfelle kan muligens forslaget med et lett slag mede hammeren ha noe for seg, men jeg tror nok denne starteren bør ut. Mange brukermanualer spesifiserer faktisk at starteren skal demonteres og smøres av og til. Tror ikke det er mange som gjør det (ikke jeg heller). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sydvesten Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 For meg er startmotoren en meget kritisk del på båten, og dermed er dette noen alltid skal være i tipp topp stand.... "Reodor Felgen" løsninger er kun ment som nødløsning til man kommer hjem til havn og kan får gått over starteren eller aller helst byttet den.. Slår ikke starteren inn eller på annen måte ikke virker så løsnes ikke tampene i hjemme havn før rot årsaken til problemet er funnet og rettet.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
snod Svart 11.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Siste gang var det slitte tenner på starteren i båten og da med mye bråk under startforsøkene. Høres ikke ut som det er så ille hos deg(?). Nei det var en fjern klakkelyd akkurat når startmotor begynte å snurre, men på ingen måte noe som liknet på tannhjul som knuses. Kun ren elektrisk motor lyd. Prøvde å bevege svinghjul og propell med håndkraft også, i et forsøk på å endre stillingen mellom tannhjul og svinghul, men det er visst litt forskjell på denne motoren og den forige (MD7a) Skal prøve dunkemetoden bare for å se, og så plukke den ut. "det hjelper å bli sint" sa farfar mens han dunket løs på gressklipperen. Jammen virka det også :P Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Hei Du må nok ut med starteren og gå til doktoren viss ikke du er doktor selv. Kan være trøbbel med innslag som nevnt. Har liten tro på utslitt startkrans. Har mest tro på at det er Bendixdrevet som ikke går i inngrep, Dvs fri hjulet ikke går i inngrep. Min erfaring med startere i båt er at når du åpner dem så ser du som oftest at dette ikke er noe å legge ut penger på da en del som oftest er priset til ivertfall halve prisen av en ny starter. Da har du forsatt usikkerheten med en tvilsom starter. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 11.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Håper du tar feil om starteren.. Prøvde å ta den ut idag, men boltene satt dønn, og jeg hadde kun korte fastnøkler. I tillegg er den ene mutteren så trangt å komme til at jeg kun får plass til fastnøkkel og kan dra maks 10 grader av gangen Får handle en 19mm fastnøkkel med skralle og prøve igjen. Men først blir det en liten ferietur. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 19.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Tilbake fra veslandstur prøvde jeg igår å starte igjen. Denne gangen slo innslaget inn og fra amperemeteret å dømme prøvde startmotoren å dra motoren rundt, men det skjer altså ikke. (Startmotoren går nå heller ikke rundt) Skjønner fint lite av dette her Etter mye slit fikk jeg idag endelig av mutterne, men starteren lot seg ikke rikke! Skjønner ikke dette heller. Har tatt ut en starter før og kan ikke huske at den satt fast! Noen som har en idè om hvorfor? Kan ikke skjønne at det skal ha rustet mellom starteren som antagelig er stål, og festet som er aluminium. Tenkte å reise bort med en hammer og brekkjern i morgen med mindre noen har en bedre idè... Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Den kan ha eret/rustet fast, eller rett og slett bare klistrett seg fast! Ta ett flatt skrujern, og sett nedi kjøten mellom starter og motor (vist du kommer til). Så slår du på skrujernet, og prøver og tvinge den ut, vist ikke det hjelper, finn slegga! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Kaldfisk Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Denne gangen slo innslaget inn og fra amperemeteret å dømme prøvde startmotoren å dra motoren rundt, men det skjer altså ikke. (Startmotoren går nå heller ikke rundt) Er også typiske symptom ved for lite spenning, bare klikker eller slår inn uten å klare dra rundt. Prøvd med et annet batteri ? Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
snod Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Amperemeteret går til -50 så lenge jeg trykker inn startknappen, så jeg tror nok den får nok strøm. Kan jo sjekke med multimeter for å være 100% sikker Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Brekkjern var tingen ja. Men fytti så ille det var inni der! Åssen får man en halv kilo gjørme inni en starter? En av børstene satt satt fast slik at fjæra ikke får dytta den ut. En annen av børstene hadde en løs ledning. Innslagsreleet var ikke mulig å åpne. (stjernehode er no dritt) Må nok bare levere den inn. Tenkte høre med vestfold elektrodiesel i morgen om den kan repareres. Noen som vet hva det pleier å koste med byttestarter? Se på disse bildene; tenk at dette fungerte fint inntil for to uker siden! Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Ojojojoj Noe så gale har jeg aldri sett før, endå jeg har skiftet starter på flere bilder, og 2 båter Skal du levere den inn, bør du vaske den, eller så får de vell sjokk Hva er prod. Nr. på starteren? Står det noen tall ? Du kan jo ringe til maritim og høre om de har noe slikt.... Vet ikke hva som er billigst.. Reparere den gammle, eller enkelt og greit bare kjøpe ny Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
snod Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Kikka på maritim. De hadde ikke til BMW/Mercruiser, men prisene var ihvertfall ikke avskrekkende. Tror det blir byttestarter på meg, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 ville gått for en ny starter her ja. Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 hei snod kjerringa mi lurer på om den starteren har sitti i tirpits? Sitér dette innlegget Link to post
Bircwood Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Hei.Den starteren trenger jaggu en god doktor og mange nye deler ser det ut som. Bema i Grimstad har starter til BMW på lager og husker jeg ikke feil så koster den rett over 3000 kroner. Du kan bare oppgi motortype så finner de rett starter til deg. Får du problem med å skaffe kan du få kjøpt min reserve starter for 1500,- Den er nesten ikke brukt og ser ut som ny utvendig i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Takk, men Vestfold Elektrodiesel har skaffet en til meg. Henter den i morgen. Det mest utrolige er at mange båter antakelig kjører rundt med tilsvarende skitne startere uten å vite om det. Fant ingen tegn på sprekker i dekselene eller ødelagte pakninger som kunne forsårsake inntrengning av dritt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Du skal ikke se bort fra at en grundig rengjøring, oppsmøring av drev/aksling og nye børster hadde fått starteren til å virke helt OK igjen! Det er ikke uanlig at det blir en del oljesøl inni starteren, med litt lekkasje fra bakre veivakseltetning blir sølet slynget rett inn i dynamoen. Rusten på drev og aksling tyder på at det har stått mye vann i båten, sånn at svinghjulet har pisket opp mye vannsprut. Jeg ville ha fulgt litt med på disse tingene, for å unngå samme problem med neste starter. Men jeg er enig i at en ny starter nok er det beste her, startmotoren må man nesten kunne stole på på sjøen.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Chris284 Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Takk, men Vestfold Elektrodiesel har skaffet en til meg. Henter den i morgen. Det mest utrolige er at mange båter antakelig kjører rundt med tilsvarende skitne startere uten å vite om det. Fant ingen tegn på sprekker i dekselene eller ødelagte pakninger som kunne forsårsake inntrengning av dritt. Jeg er litt nysgjerrring på prisen på den ? Ser at en tilsvarende ny i USA koster ca $1700,00, noe rimeligere ca $1200 med rabatt pluss frakt og moms. Vestfold Elektro Diesel er ikke akkurat billig, hadde 6 dyser til 4.2L til sjekk der nylig, de fant to dårlige spisser og det kom på 3600,- for to ny spisser med justering. Neste gang til motor nr 2, kjøper jeg en dyse tester fra Biltema til 1800,- og tester selv. Spisser får jeg til en tredel av hva Vestfold D.E. tar. Ta fra hverandre og rense 6 dyser brukte jeg mindre enn en time på. Virker som om når ordene "må testes i benk" kommer blir regningen skrevet med greip. De brukte 2.5 timer på å teste 6 og deretter bytte to spisser. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
snod Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 4500 skulle VED ha. Ikke veldig billig nei, men med ferien på hell og defekt motor nesten hele ferien er det lett å handle hos dem som ordner fort. Delenummer er 0 001 362 303 hvis du skal søke opp. Skal du ha en billig en så fant jeg en til 250$ her Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Det var billig, hadde du bestilt derfra og ventet et par dager på express frakt levert på døren med DHL til $ 149,00, hadde du vel spart et par lapper. "Originalen" fra Mercruiser koster mer, men aftermarket gjør samme nytten. Jeg trenger ikke startere, men skulle gjerne hatt en injektor pumpe til mercruiser 4.2L dieselen, brukt eller defekt om du vet om noe? Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
snod Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Beklager kjenner ikke til no. Har nå henta starteren. De ville ikke ha den gamle i retur. Fantes for mange i byttesystemet allerede... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.