Jump to content

BMW D636 starter ikke; startmotor går, motor drar ikke rundt


snod

Recommended Posts

Skulle ut på tur idag med familien. Da jeg skulle til å starte erklærte jeg: "blir spennende å se om den starter nå"

Vel, selvfølgelig starta den ikke. :headbang: Burde skjønt at man ikke skal si sånt...

Jeg kan høre at startmotor går rundt, men motoren blir ikke dratt rundt.

 

Dette skjønner jeg ikke helt. Såvidt jeg har forstått startmotorer, virker de sånn at innslagsreleet (som egentlig er en spole) får strøm, drar en gaffel som dytter et tannhjul ut. På baksiden sitter en plate som kopler + videre til starter.

 

Derfor skal det ikke være mulig å få strøm til startmotoren uten at tannhjulet går inn på svinghjulet.

 

Noen som har vært borti liknende?

 

Regner med at startmotor må ut, men hadde vært greit å skjønne hva som er galt før jeg tar`n ut.

Link to post

Jeg har gjennom tidene hatt lignende problemer, både på bil og båt. Siste gang var det slitte tenner på starteren i båten og da med mye bråk under startforsøkene. Høres ikke ut som det er så ille hos deg(?). Muligens bare treg fjær, dvs. den fjæra som skyver tannhjulet frem og som muliggjør at starteren frikobles når motoren starter. Dersom det er tilkfelle kan muligens forslaget med et lett slag mede hammeren ha noe for seg, men jeg tror nok denne starteren bør ut. Mange brukermanualer spesifiserer faktisk at starteren skal demonteres og smøres av og til. Tror ikke det er mange som gjør det (ikke jeg heller).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

For meg er startmotoren en meget kritisk del på båten, og dermed er dette noen alltid skal være i tipp topp stand.... "Reodor Felgen" løsninger er kun ment som nødløsning til man kommer hjem til havn og kan får gått over starteren eller aller helst byttet den.. Slår ikke starteren inn eller på annen måte ikke virker så løsnes ikke tampene i hjemme havn før rot årsaken til problemet er funnet og rettet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Siste gang var det slitte tenner på starteren i båten og da med mye bråk under startforsøkene. Høres ikke ut som det er så ille hos deg(?).

Nei det var en fjern klakkelyd akkurat når startmotor begynte å snurre, men på ingen måte noe som liknet på tannhjul som knuses. Kun ren elektrisk motor lyd. Prøvde å bevege svinghjul og propell med håndkraft også, i et forsøk på å endre stillingen mellom tannhjul og svinghul, men det er visst litt forskjell på denne motoren og den forige (MD7a)

 

Skal prøve dunkemetoden bare for å se, og så plukke den ut. "det hjelper å bli sint" sa farfar mens han dunket løs på gressklipperen. Jammen virka det også :P

Link to post

Hei

Du må nok ut med starteren og gå til doktoren viss ikke du er doktor selv.

 

Kan være trøbbel med innslag som nevnt. Har liten tro på utslitt startkrans.

Har mest tro på at det er Bendixdrevet som ikke går i inngrep, Dvs fri hjulet ikke går i inngrep.

 

Min erfaring med startere i båt er at når du åpner dem så ser du som oftest at dette ikke er noe å legge ut penger på da en del som oftest er priset til ivertfall halve prisen av en ny starter. Da har du forsatt usikkerheten med en tvilsom starter.

 

Smaapala

Link to post

Håper du tar feil om starteren..

Prøvde å ta den ut idag, men boltene satt dønn, og jeg hadde kun korte fastnøkler. I tillegg er den ene mutteren så trangt å komme til at jeg kun får plass til fastnøkkel og kan dra maks 10 grader av gangen :nonod:

Får handle en 19mm fastnøkkel med skralle og prøve igjen. Men først blir det en liten ferietur.

Link to post
  • 2 uker senere...

Tilbake fra veslandstur prøvde jeg igår å starte igjen.

Denne gangen slo innslaget inn og fra amperemeteret å dømme prøvde startmotoren å dra motoren rundt, men det skjer altså ikke. (Startmotoren går nå heller ikke rundt)

Skjønner fint lite av dette her :confused:

Etter mye slit fikk jeg idag endelig av mutterne, men starteren lot seg ikke rikke! Skjønner ikke dette heller. Har tatt ut en starter før og kan ikke huske at den satt fast! Noen som har en idè om hvorfor? Kan ikke skjønne at det skal ha rustet mellom starteren som antagelig er stål, og festet som er aluminium.

 

Tenkte å reise bort med en hammer og brekkjern i morgen med mindre noen har en bedre idè...

Link to post

Den kan ha eret/rustet fast, eller rett og slett bare klistrett seg fast! :rolleyes: Ta ett flatt skrujern, og sett nedi kjøten mellom starter og motor (vist du kommer til). Så slår du på skrujernet, og prøver og tvinge den ut, vist ikke det hjelper, finn slegga! :yesnod:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Denne gangen slo innslaget inn og fra amperemeteret å dømme prøvde startmotoren å dra motoren rundt, men det skjer altså ikke. (Startmotoren går nå heller ikke rundt)

Er også typiske symptom ved for lite spenning, bare klikker eller slår inn uten å klare dra rundt. Prøvd med et annet batteri ?

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Brekkjern var tingen ja. Men fytti så ille det var inni der! Åssen får man en halv kilo gjørme inni en starter?

En av børstene satt satt fast slik at fjæra ikke får dytta den ut. En annen av børstene hadde en løs ledning.

Innslagsreleet var ikke mulig å åpne. (stjernehode er no dritt)

 

Må nok bare levere den inn. Tenkte høre med vestfold elektrodiesel i morgen om den kan repareres. Noen som vet hva det pleier å koste med byttestarter?

 

Se på disse bildene; tenk at dette fungerte fint inntil for to uker siden!

dsc01770.jpg

dsc01773.jpg

dsc01776.jpg

dsc01777.jpg

Link to post

Ojojojoj :eek: Noe så gale har jeg aldri sett før, endå jeg har skiftet starter på flere bilder, og 2 båter :crazy: Skal du levere den inn, bør du vaske den, eller så får de vell sjokk :lol: Hva er prod. Nr. på starteren? Står det noen tall ? Du kan jo ringe til maritim og høre om de har noe slikt.... Vet ikke hva som er billigst.. Reparere den gammle, eller enkelt og greit bare kjøpe ny :wink:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Hei.Den starteren trenger jaggu en god doktor og mange nye deler ser det ut som. Bema i Grimstad har starter til BMW på lager og husker jeg ikke feil så koster den rett over 3000 kroner. Du kan bare oppgi motortype så finner de rett starter til deg.

Får du problem med å skaffe kan du få kjøpt min reserve starter for 1500,- Den er nesten ikke brukt og ser ut som ny utvendig i alle fall.

Link to post

Takk, men Vestfold Elektrodiesel har skaffet en til meg. Henter den i morgen.

Det mest utrolige er at mange båter antakelig kjører rundt med tilsvarende skitne startere uten å vite om det. Fant ingen tegn på sprekker i dekselene eller ødelagte pakninger som kunne forsårsake inntrengning av dritt.

Link to post

Du skal ikke se bort fra at en grundig rengjøring, oppsmøring av drev/aksling og nye børster hadde fått starteren til å virke helt OK igjen! Det er ikke uanlig at det blir en del oljesøl inni starteren, med litt lekkasje fra bakre veivakseltetning blir sølet slynget rett inn i dynamoen. Rusten på drev og aksling tyder på at det har stått mye vann i båten, sånn at svinghjulet har pisket opp mye vannsprut. Jeg ville ha fulgt litt med på disse tingene, for å unngå samme problem med neste starter.

 

Men jeg er enig i at en ny starter nok er det beste her, startmotoren må man nesten kunne stole på på sjøen..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takk, men Vestfold Elektrodiesel har skaffet en til meg. Henter den i morgen.

Det mest utrolige er at mange båter antakelig kjører rundt med tilsvarende skitne startere uten å vite om det. Fant ingen tegn på sprekker i dekselene eller ødelagte pakninger som kunne forsårsake inntrengning av dritt.

 

Jeg er litt nysgjerrring på prisen på den ?

Ser at en tilsvarende ny i USA koster ca $1700,00, noe rimeligere ca $1200 med rabatt pluss frakt og moms.

 

Vestfold Elektro Diesel er ikke akkurat billig, hadde 6 dyser til 4.2L til sjekk der nylig, de fant to dårlige spisser

og det kom på 3600,- for to ny spisser med justering.

Neste gang til motor nr 2, kjøper jeg en dyse tester fra Biltema til 1800,- og tester selv.

Spisser får jeg til en tredel av hva Vestfold D.E. tar.

Ta fra hverandre og rense 6 dyser brukte jeg mindre enn en time på.

 

Virker som om når ordene "må testes i benk" kommer blir regningen skrevet med greip.

De brukte 2.5 timer på å teste 6 og deretter bytte to spisser.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Det var billig, hadde du bestilt derfra og ventet et par dager på express frakt levert på døren med DHL til $ 149,00, hadde du vel spart et par lapper.

"Originalen" fra Mercruiser koster mer, men aftermarket gjør samme nytten.

 

Jeg trenger ikke startere, men skulle gjerne hatt en injektor pumpe til mercruiser 4.2L dieselen, brukt eller defekt om du vet om

noe?

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...