Jump to content

Båtmesse


jat

Recommended Posts

Vi var på båtmesse i Göteborg i helgen og det er ingen tvil om at vi har mye å lære av Svenskene når det gjelder service.

 

Utstillerne var mye mer imøtekommende enn i Norge ( med unntak av NordWest som kjørte den vanlige ovenfra og ned modellen).

De kastet seg ikke over deg, men så snart man tok kontakt fikk man full oppfølging og de hadde tid til å svare på alle spørsmålene dine.

 

Selv jeg som knapt nok opplever å få en halv setning i Norge fikk deres fulle oppmerksomhet og ble tatt på alvor. (PS, har langt hår og skjegg men er ellers velkledd.) Opplever som regel å måtte grine meg til en prisliste/brosjyre, mens de ser over skulderen min og leter etter neste slips og dresskledde.

 

Generelt var det en mye mer uformell og hyggelig feeling over hele arrangementet. Man forlot hallen med samme følelsen som når man har vært på sjøen en helg.

 

Så alle som skal være utstillere på bla. sjøen for alle, burde vært på et kurs i Sverige for så å legge av seg den arrogante holdningen på Svinesund.

 

En ting som alltid har fascinert meg med Norske utstillere er at de umiddelbart kan se hvor mye du tjener og om du har vunnet på lotto siste 12 mnd. (Rart de ikke jobber på ligningskontoret hele gjengen, der de virkelig kan komme til nytte)

 

Så i år SKAL jeg ha god service enten de vil eller ikke, fordi jeg har sett hvordan det skal gjøres samt at vi med 90% sjanse skal bytte motor i år.

Link to post
Share on other sites

Litt off topic, kanskje men det minner meg om den gangen jeg skulle kjøpe mercedes.

Hadde tjent noen ekstra kroner, og hadde seriøst vurdert å kjøpe meg en ny mercedes.

 

Ankom forhandler her i Oslo på motorsykkel ikledd skinndress. Langt hår og skjegg. Jeg ventet en hel time, og prøvde flere ganger å oppnå kontakt med en selger. Så fort jeg nærmet meg en av dem forsvant de inn på kontoret sitt.

 

Da bestemte jeg meg for følgende: Aldri mercedes!!!!  :lol:

Link to post
Share on other sites

Dette er et stadig tilbakevendene problem, enten det gjelder bil eller båt. Jeg har enkelte ganger ventet til en eller annen selger har tatt kontakt og da sagt at nå er det forsentn å går jeg et annet sted. Husker forøvrig da barna var små, da reiste vi til Svelvik for å se på Granada 27. Jeg kjørte den gangen Renault 5 og hadde to barn. Da vi gikk ut av bilen, gikk selgeren :lol: og viste seg ikke før vi var på vei inn i bilen igjen. 14 dager etter kjøpte vi Albin Cumulus. Traff selgeren på første utstilling etterpå da gikk jeg bort og spurte om han kjente meg igjen og fortalte ham at vi hadde kjøpt båt fra konkurrenten. Dette ble gjort med høy og klar røst med fullt av folk tilstede. Jeg vet ikke om selgeren lærte noe av dette, men.............

 

Hvis mange nok av oss oppfører seg på denne måten, så kanskje selgerene lærer etterhvert?

Link to post
Share on other sites

Oppfordrer alle til å komme med slike historier her sånn at man kan boikotte disse firmaene!

 

Tror riktignok de har lært litt nå....har hørt noe vittige historier om lakse-folk fra vestlandet med dongeri og islender som skulle ha ny "inspeksjons-båt" til oppdrettsanlegget.

 

Turen gikk til Sjøen for Alle og man skulle da se på båt i 10 mill. klassen. Ble selvsagt kastet vekk fra standen på sekundet og kunden gikk til konkurenten  :lol:

Link to post
Share on other sites

Merkelig fenomen, dette, at mange mener å kunne lese både intensjoner og lommebokens størrelse på utseende og påkledning.

 

Jeg har selv opplevd flere ganger å komme på båtmesse iført vanlig fritidsantrekk - dongeri, og knapt blitt enset med et blikk hvis båten var i en litt høyere prisklasse. Men - for 2-3 år siden dro jeg og en kamerat en snartur på Båter i Sjøen. Vi dro rett fra jobb, og var jobbkledd (som for meg oftest betyr dress eller bukse/jakke). Denne gangen hadde vi begge relativt mørke dresser. Selgeren spottet oss på lang avstand der vi ruslet utover brygga, og vi ble nærmest bukket ombord i båten som kostet langt flere penger enn noen av oss hadde råd til.

 

Forstå det den som kan.

 

Og at mangel på service og oppmerksomhet også gjør seg gjeldende ved salg av mindre kostbare ting kan du lese om i historien om kjøp av vår gummibåt Juliane

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Kan nevne en litt artig sak....

Jeg og min far var på Båtmesse i Bergen. Skikkelig hverdagskledd begge to.

 

tok turen ombord i en svær Targa til 3.5 millioner kroner.

 

Det artige var selgeren. Det var helt tydelig at han ikke helt klarte å bestemme seg for om vi var seriøse (noe vi selvsagt ikke var i nærheten av å være) eller bare noe utskudd som ødela den fine båten hans.

 

Utrolig artig å se en slik lettere forvirret mann. vi ble i alle fall ikke kastet ut!

 

Synes ikke det er rart f.eks bilbransjen merker paralellimport når man ser hvordan bransjen i Norge skor seg og i tillegg viser elendig service og en ovenfra og ned holdning.

 

Nylig så jeg på biler hos ulike forhandlere i Bergensområdet. Merket da en utrolig forskjell i service avhengig av om jeg gikk i min gode, gamle skinnjakke eller min relativt nye Norrønna allværsjakke  :rolleyes:

Utrolig at folk med en slik innstilling i det hele tatt selger noe, og de skal ikke komme til meg å klage npr folk handler bil, båt eller elektronikk i utlandet. Heldigvis finnes det hederlige unntak!

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke oppleve dette på en messe, jeg opplevde følgende hos Schlytter i Skippergaten (ikke gata) i Oslo: God dag, jeg skulle gjerne ha lyspære til en lanterne, du vet den med bajonettsokkel der låsetappene sitter i forskjellig høyde........?

Da så den aldrende ekspeditøren medfølende på meg (jeg iført kjeledress) så sa han: Ja, men jeg beklager, de er nok fryktelig dyre..... Heldigvis er dette noen år siden, men for å sette han litt på plass kjøpte jeg 4 stk á 120,- Egentlig burde jeg ha gått ut av butikken, men jeg besinnet meg. Han så oppriktig overrasket ut da jeg ba om 4 stk!

 

Håper dette var et spøkelse fra fortiden og at kunden står mer i fokus i dag!

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke det, skulle kjøpe noe poleringsmiddel til gummibåt, da jeg spurte om de hadde var svaret: Ja, men det koster over kr.200,-. Mitt svar var: Har jeg spurt om pris, gi meg en flaske.  Jeg betalte og gikk, dette var Sjøsport butikken som lå i Pilestredet, nå har de visst flyttet til Vinterbro. Hele butikken er etter min mening en samling med amatører.

Link to post
Share on other sites

Tja, de siste eksemplene er vel ikke det mest graverende ? Det er vel ikke urimelig at en selger skammer seg litt over å måtte ta 120 kroner for en lyspære.:blush:  Det trenger ikke å bety at han tror at du ikke har råd til det ?

 

En god regel:

Hvis noe de sa kan tolkes på to måter, og én av dem gjøre deg sint eller ulykkelig, så mente han den andre ! :wink:

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Bare for å ha sagt det, vi har faktisk kjøpt to gummibåter i den butikken fordi det har vært den nærmeste Zodiac forhandleren. Den siste er en fastroller som i utgangspunktet er langt fra billig. På den båten måtte de flytte kjølpølsa da den lå skjevt i forhold til dørken. Båten ble levert inn, gullende ren og levert tilbake full av sorte striper og fotspor. Da er det litt vanskelig å forklare for gutten som er ansvarlig for båten at han skal holde det rent og pent, samt være forsiktig med bunnen når han går inn på grunnene.

Det ble sagt ifra om hvordan båten så ut da den ble levert inn, men desverre så det ikke ut til at selgeren/ekspeditøren forsto vitsen. Derfor er jeg ferdig med Zodiac. De er jo ikke alene på markedet eller.........................

Link to post
Share on other sites

Ja, det er utrolig positivt å oppleve god service. Jeg har nå min andre Mitsubishi personbil.

Min første kjøpte jeg for 13 år siden. Til dags dato har jeg ikke opplevd at verkstedet har gjort feil ved service. I tillegg er servicefolk og selgere bestandig høflige, i godt hømør og akkurat passelig oppmerksom.

At min nåværende Galant har fungert feilfritt i 7 år er selvsagt ikke å forakte.

Dessverre har jeg ikke så mye godt å si om kontakten med forhandler og inportør av et meget kjent motormerke for båt.  Jeg har faktisk gitt dem opp, og bruker et frittstående verksted.

Link to post
Share on other sites


mini: var svaret: Ja, men det koster over kr.200,-. Mitt svar var: Har jeg spurt om pris

Minner meg på den historien om Svend Foyn, selv om han var blandt landets mest velstående gikk han kledd som en hvalfanger.

Under et besøk i Christiania Glassmagasin fattet han interesse for et ekslusivt speil. Han spurte om prisen, men selgeren nølte.

Da tredde Foyn støvelen gjennom speilglasset med kommentaren "Kan du nå si meg hva det koster"... :lol:

Link to post
Share on other sites


Ingar:... .. . . Da tredde Foyn støvelen gjennom speilglasset med kommentaren "Kan du nå si meg hva det koster"... :lol:

En annen variant til selgere som gir blaffen: "Unnskyld...." .. Ingen reaksjon fra selgeren.... kort pause, så kraftig så de som står rundt hører det: "Unnskyld, er firmaet som lager denne båten tilsalgs...." .. reaksjon .... "..... høøø ...., nei!", ... "Det skal du være glad for, da har du jobben din en stund til...."

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kom til å tenke på en gang jeg skulle ut på en restaurant i Oslo for mange år siden, det var den gang jeg jobbet i NRK. Ringte restauranten og spurte høflig om de hadde et ledig bord. Svar: "Dessverre helt fullt" klikk!  :lol:

 

Ringte så tilbake og spurte på en annen måte: "God kveld, dette er avdelingsingeniør Helgesen i NRK. Har fått besøk, og kunne gjerne tenke meg å innta en middag hos dere, har dere et ledig bord?" Svar: "Selvfølgelig Helgesen, hvor mange er dere, og når passer det å komme?"  :lol:

 

Jeg gikk imidlertid et annet sted.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På vår siste tur i Caribien så vi på vei sydover flere ganger to helt like klenodier av noen seilbåter bygget i klassisk stil. Det var en estetisk nytelse å se hvor vakkert og fort de gled gjennom vannet.

 

Tilfellet ville at på reden i Bequia lå de sammenbundet oppankret en ca. 15 meter bak oss. Så er det at en kar i 20-årene kommer på bauen av den ene og forklarer hvilke gedigne båter disse to er, og hvilket ansvar vi kan pådra oss hvis ankeret vårt løsner og vi driver ned på dem.

 

" ..... these boats cost 4 millions US$ each...." .... hvorpå jeg repliserer .... "......really? Do you accept creditcards?".

 

Mere ble ikke sagt, vi lå alle trygt og godt til vi gikk dagen etter.

Link to post
Share on other sites

En liten paralell til dette med selgere; Fikk en oppringning fra en telefonselger her om dagen, han kunne tilby meg strøm som var såååååååå mye billigere. "her er det mange penger å spare". Samtalen forløp som følger; (M= meg, S= Selger)

 

S; Jeg har et kjempetilud på strømpris

M; Neitakk, er ikke interessert

S; Jamen, dette er et veldig gunstig tilbud

M; Du lurer ikke meg, det er alltid en hake ved slike tilbud

S; Neida, her er det mye å spare

M; Slike gunstige kjøp er jeg blitt lurt på før. Sikkert billig pris, men kvaliteten på strømmen du selger er sikkert mye dårligere enn den jeg har i dag!!

S; HÆ??

M; Akkurat som billig toalettpapir i butikken. Gunstig pris, men færre tørk!! Jeg er sikker på at strømmen du selger gir dårligere lys i lampene mine!

S; Jammen, slik er det jo ikke med strøm. Strøm er strøm, uansett!

M; Ikke prøv deg. Jeg er ikke helt dum heller!!

 

Regner meg at jeg er oppført som "Idiot" i kunderegisteret. Har ikke hørt noe mer fra den leverandøren.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har vært på Lillestrøm og smugkikket litt på Sjøen For Alle. Denne messen vil det være dumt å gå glipp av. Det er endel nyheter både av det ene og det andre (det meste er alltfor dyrt, men det er lov å drømme). Videre er messen stooor, ta på myke gå sko.

 

God tur.  :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Eg og familien hadde tenkt oss på båtmesse for første gang til våren/vinteren.

Den på Lillestrøm er vel den beste og største, men da skal eg vekk på korpstur så denne må vi (trur ikke resten av familien gidder å reise) sansynligvis droppe.

Syns eg har hørt noe om eg båtmesse i Bergen?

Kva er denne?

Trur ikke eg har sett noe på internett. Er den vert en besøk? Kor stor er denne? Tid?

Link to post
Share on other sites

Messa i Bergen varer fra 12. til 15. februar (offisiell åpning 11. februar kl.20.30). Åpningstider er 14-20 torsdag og fredag, og 10-19 lørdag og søndag.

 

Messa er liten i forhold til Lillestrømm, men i fjor var den en del større enn tidligere år, sansynlig vis skulle den vel bli like stor i år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...